Punkt 12 Den Blå Kant første etape - ændret tidsplan

Beslutningstema

Godkendelse om ændret tidsplan for realisering af Den Blå Kant første etape

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet

  • at den ændrede tidsplan for byggeriet godkendes

Sagsfremstilling

Svendborg Kommune samt Vand og Affald sætter gang i flere større anlægsarbejder på havnen og i midtbyen til sommer. Det er første etape af Den Blå Kant samt områdefornyelsesprojektet i Frederiksgade og Klosterplads, der går i gang. Derudover skal Vand og Affald renovere en mindre pumpestation ved Frederiksbroen og etablere afledning af regnvand øst for Frederiksgade.
 

Der er en skarp deadline på byggeriets afslutning med DGI Landsstævnet i juli 2021. For at kunne rumme diverse risici og forsinkelser havde administrationen planlagt en tidsplan for realisering af de forskellige anlægsprojekter startende d. 1. juni 2020 til 1. juni 2021. Denne tidsplan mødte dog en del bekymring og protester fra bl.a. de sæsonafhængige virksomheder. Derfor har administrationen udarbejdet et forslag til en mere komprimeret tidsplan. Derved starter byggeriet først i august 2020 og friholder sommersæson fra byggeriet.
 

Med den nye tidsplan har en række risici og konsekvenser, som der var forsøgt at tage højde for i den oprindelige tidsplan. De væsentlige risici er:

-          Forsinkelse pga. vejrforhold, frostperiode eller uforudsete hændelser.

-          Da man arbejder på mange flere områder på samme tid kompliceres koordineringen mellem projekterne. Dette kan give forsinkelse, da flere af projekterne er afhængige af hinandens processer.

-          Konsekvensen for begge ovenstående risici kan blive at anlægsudgifterne stiger, da man er nødt til at hyre ekstra mandskab ind i den afsluttende periode for at sikre afslutning sker inden Landsstævnet i 2021.


De mange projekter, der starter op i løbet af det næste år er oplistet herunder med de nye tidsangivelser. Da alle projekterne stadig er under projektering er dette foreløbige tidsangivelser og kan stadig ændre sig, da der er nogle usikkerheder med hensyn til uforudsete hændelser, materialeleverancer, og udførsel.

-         Ny parkeringsplads ved bedding på Frederiksø (maj 2020)

-         Anlægsprojektet med første etape af ”Den Blå Kant” på Frederiksø og Frederiksbro. (August 2020 – juni 2021).

-         Nye byrum i Frederiksgade og en ny byrumstrappe på Klosterplads. (September - december 2020)

-         Et Vand og Affald projekt for afledning af regnvand på Jessens Mole i området omkring Frederiksgade. (September 2020 – marts 2021)

-         Vand og Affalds renovering af en eksisterende pumpestation ved Frederiksø (September – november 2020)

-         Det Ny SIMAC, der bliver bygget på Nordre Kaj. (December 2020 – 2022)

-         Spuns og kajrenoveringer (september 2020 – april 2021)


Derudover er der en række ledningsejere, der planlægger arbejder i forbindelse med de større opgravninger. Så mange forskellige anlægsprojekter, der forgår samtidigt, vil kræve en tæt koordinering og så vidt muligt en samlet kommunikation med naboer, virksomheder og andre berørte parter. Der har været afholdt to informationsmøder for havnens virksomheder og andre naboer til Den Blå Kant første etape. Ligesom der vil blive holdt et lignende møde for de berørte aktører og naboer i Frederiksgade og Klosterplads.


Administrationen har derudover oprettet en mailliste for de, der gerne vil have løbende information i relation til byggeriet på havnen. Statusmails udsendes ca. hver 14. dag i byggeperioden.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Den nye komprimerede tidsplan vil evt. kunne medføre et merforbrug for projektet, da evt. udfordringer ville skulle håndteres på kortere tid og med ekstraordinært mange ressourcer. Udviklingen i økonomien vil blive fulgt nøje, for derigennem evt. at kunne forebygge dette merforbrug. I bedste fald vil den nye tidsplan ikke påvirke økonomien. I værste fald kan merudgifterne løbe op på 7-8 % af den samlede anlægssum på 22,1 mio. kr.


Dele af projektområdet vil i byggeperioden stå med byggepladshegn og opgravede overflader. Dette vil administrationen forsøge at tage hensyn til i planlægningen af udførelsen, men det vil have nogle konsekvenser for virksomheder på havnen. Derudover vil det for en kort periode have indvirkning på Højestenefærgens drift.


De turistafhængige erhverv i havneområdet vil blive påvirket i mindre omfang end ved den oprindelige tidsplan.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020

Indstillingen godkendt.
 

Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)

 

Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 24-03-2020

Godkendt.

Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).