Punkt 9 Drøftelse af retningslinjer for reklamer på og i busser

Beslutningstema

På baggrund af debat i pressen vedr. kviklånsreklamer på skærmene i busserne, ønsker FynBus udvalgets stillingtagen til de opstillede modeller for brug af reklamer og generelt til brugen af reklamer på og i busser.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at

  • Udvalget tilkendegiver deres holdning til de fem fremsendte modeller for reklamer på FynBus’ busser.   

Sagsfremstilling

Bestyrelsen for FynBus har anmodet Teknik- og Erhvervsudvalget om, at kommentere eller komme med bemærkninger til de fem modeller for reklamer på selskabets busser. Teknik- og Erhvervsudvalgets kommentarer vil indgå i FynBus’ bestyrelses videre arbejde. Bestyrelsen vil drøfte sagen på baggrund af de tilkendegivelser/kommentarer de fynske kommuner og regionen er kommet med.

 

Det skal pointeres, at det er FynBus der træffer den endelige beslutning om, hvilken model der skal være gældende.

 

På FynBus’ bestyrelsesmøde den 13. december 2019 blev retningslinjerne for reklamer i og på busserne drøftet. På baggrund heraf blev administrationen hos FynBus bedt om at udarbejde et oplæg til drøftelse af forskellige muligheder for at håndtere reklamer (Bilag 1).
 

Det skal tilføjes, at administrationen i Svendborg Kommune, ikke har modtaget nogen henvendelser vedrørende reklamerne i og på bybusserne, der kører i Svendborg.
 

Ifølge FynBus´ kontrakt med entreprenører, har entreprenørerne retten til at sælge reklameplads på busser. Indtægterne ved salg af reklameplads tilfalder således entreprenørerne. I lighed med andre trafikselskaber og tilsvarende for f.eks. læskure, som kommunen har ansvaret for, har FynBus fastsat et regelsæt, der tager hensyn til, at busser hører til i det offentlige rum, og at reklamer på busser derfor er særligt eksponerede. Regelsættet fremgår af FynBus´ kontrakt med entreprenørerne, og entreprenørerne har ansvaret for, at dette regelsæt overholdes. Se regelsæt bilag 4.

 

I forlængelse af tidligere notat af 14. august 2015 (Bilag 2) og efterfølgende drøftelser i FynBus’ bestyrelse, skitserer dette notat forskellige muligheder for at afgrænse omfanget og/eller karakteren af reklamer i FynBus-regi.
 

  • Model 1: Nuværende regelsæt fastholdes
  • Model 2: Nuværende regelsæt fastholdes med skærpede retningslinjer for brugen af kommercielle reklamer
  • Model 3: Der tillades ikke reklamer inde i bussen (infoskærme og hængeskilte)
  • Model 4: Der tillades ikke brug af reklamer hverken i eller på busserne
  • Model 5: Den enkelte kommune bestemmer selv

 

FynBus har ved hver model beskrevet fordele og ulemper som er uddybet i bilag 1.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser beskriver FynBus således:

 

Model 1

En fastholdelse af nuværende regelsæt forventes ikke at have nogen økonomisk effekt.

 

Model 2

Den økonomiske konsekvens ved denne model vil være en dokumenteret økonomisk kompensation til entreprenøren, såfremt ændringen implementeres midt i en kontraktperiode. Såfremt ændringen implementeres ved et kontraktskifte vil den økonomiske konsekvens være afhængig af, hvilke typer reklamer, der tillades frem for andre. Den økonomiske konsekvens vil udelukkende være mærkbar i forhold til den endelige tilbudspris for kontraktperioden.

 

Model 3

På baggrund af erfaringer fra Nordjyllands Trafikselskab (NT) er det FynBus’ opfattelse, at indvendige reklamer ikke har en særlig stor markedsværdi – hverken for entreprenører eller mediebureauer. Reklamerne vises kun kortvarigt og har ikke samme permanente synlighed som reklamerne på bussens ydersider. Entreprenørerne oplyser ikke specifikke beløb for indtjening vedr. reklamer i deres tilbudsgivning, hvorfor der ikke findes et præcist tal, der kan angive den økonomiske konsekvens, men NT vurderer, at den estimerede økonomiske konsekvens for fjernelse af reklamer på infoskærmene i busserne ligger på kr. 2.750,- pr.- år pr. bus (ekskl. moms). For FynBus vedkommende vil det svare til et beløb i størrelsesordenen kr. 650-700.000 ekskl. moms årligt.

 

Model 4

Sker beslutningen i forbindelse med indgåelse af en ny kontrakt, vil man kunne forvente, at de afgivne tilbud vil være påvirkede af, at entreprenøren ikke har denne indtægtsmulighed. Som tidligere nævnt under de økonomiske konsekvenser for model 3 fremgår entreprenørernes indtægter ved salg af reklamer ikke af afgivne tilbud, men NT har lavet et estimat på de økonomiske konsekvenser i forhold til de forskellige bustyper og vurderer her reklameindtægterne som:

Bybusser: Kr. 25.250 pr. år pr. bus

Regionalbusser: Kr. 10.250 pr. år pr. bus

For FynBus vedkommende vil det svare til et beløb i størrelsesordenen 4 millioner kroner pr. år, fordelt med ca. 1,5 millioner kroner på de regionale ruter og ca. 2,5 millioner kroner på bybusserne/kommunale ruter.

 

Model 5

Såfremt en kommune beslutter ikke at ville have reklamer på busserne eller at indføre skærpede retningslinjer, vil det kunne have økonomiske konsekvenser på tilbudsprisen ved et udbud. Såfremt en kommune midt i en kontraktperiode beslutter ikke at ville have reklamer eller at stramme retningslinjerne, vil entreprenøren skulle kompenseres for et dokumenteret tab.

 

Muligheder for at ændre i de nuværende kontrakter

FynBus vil i de kommende udbud kunne indføre ændrede retningslinjer for reklamer i busserne, og der vil således være en forskudt indkøringsperiode for de ændrede retningslinjer, alt afhængig af, hvornår den nuværende kontrakt udløber. For både model 2, 3, 4 og 5 vil man kunne forvente større eller mindre ændringer i de indkomne tilbud i forhold til en kontrakt, hvis vilkår ligner den nuværende.
 

For de eksisterende kontrakter er der ikke mulighed for, at FynBus umiddelbart kan ændre i hvilke reklamer, der tillades. Hvis FynBus ønsker sådanne ændringer, vil det kunne betragtes som en forringelse af kontraktens vilkår, hvorfor FynBus må forventes at skulle indgå i forhandling med entreprenøren om kompensation for tabet.

Lovgrundlag

Lov om Trafikselskaber

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020

Teknik- og Erhvervsudvalget anbefalede model 2 til FynBus, hvor nuværende regelsæt fastholdes med skærpede retningslinjer for brugen af kommercielle reklamer.
 

Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)

 

Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)