Punkt 5 Progressionsrapport for Svendborg Kommmunes folkeskoler 2018/2019

Beslutningstema

Folkeskolens kvalitetsrapport – i Svendborg kaldet Progressionsrapporten - skal fremlægges til godkendelse i Byrådet hvert andet år. Rapporten beskriver det afsluttede skoleår 2018/2019.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget drøfter rapporten
  • At rapporten herefter oversendes til godkendelse i Byrådet.

Sagsfremstilling

”Progressionsrapport for Svendborg Kommunes folkeskoler” dækker skoleåret 2018/2019. Rapporten fremlægger data for elevernes faglige resultater ved de nationale test og ved folkeskolens afgangsprøve, samt data for elevernes trivsel og overgang til ungdomsuddannelserne. Rapporten indeholder desuden oplysninger om skolernes elevtal, andel af elever, der undervises i den almene undervisning, kompetencedækning samt skolebestyrelsernes udtalelser om de enkelte skolers data og progression.

Progressionsrapporten skal understøtte den fælles dialog omkring arbejdet med elevernes faglige og sociale trivsel. Data fra rapporten er blot en del af de data, der anvendes på skolerne. Skolerne anvender desuden mange andre typer af data som faglige test, observationer, samtaler og klassetrivselsmålinger. Disse data indgår alle i skolernes løbende opmærksomhed på elevernes faglige og sociale udvikling og trivsel, ligesom de indgår i de opfølgende dialoger mellem skoler og Skoleafdelingen, der afholdes efter Progressionsrapportens fremlæggelse.

Sammenfattende helhedsvurdering:

Elevernes karakterer ved folkeskolens 9. klasses prøver juni 2019 placerer sig lige omkring landsgennemsnittet. Matematik og bundne prøvefag placerer sig lige på landsgennemsnittet, mens karaktererne i dansk placerer sig lige under. Ingen skoler præsterer signifikant i forhold til den socioøkonomiske reference, hverken positivt eller negativt.

Andelen af elever, der opnår karakteren 02 eller derover i dansk og matematik, udgør 93,2% og placerer sig dermed på landsgennemsnittet. Kommunens skoler har stor opmærksomhed på elever, der på 8. og 9. klassetrin vurderes ikke uddannelsesparate. Alle skoler har særlige indsatser overfor denne elevgruppe, alt efter om udfordringen for eleven er de personlige, sociale eller faglige kompetencer.

Målsætningen om, at 80% af eleverne skal opnå gode resultater, er stort set opnået i matematik for 3. og 6. klassetrin i skoleåret 2018/2019. I dansk, læsning falder andelen af elever med gode resultater på alle testede trin. 80% målsætningen er ikke opnået i dansk, læsning for nogen klassetrin i skoleåret 2018/2019.

Cirka 70% af elever, der afslutter 9. klasse, fortsætter i 10. klasse, enten på efterskole eller i almen 10. klasse. UU Sydfyns data viser, at antallet af unge, der er i uddannelse henholdsvis tre og 15 måneder efter afsluttet 9. og 10. klasse, er steget betydeligt over de sidste tre år, samt at de unge fastholdes i deres uddannelse.

Resultaterne af den årlige nationale trivselsmåling placerer sig på samme niveau som de to foregående år og følger landsgennemsnittet.

Andel af elever fra Svendborg Kommune, der undervises i almen undervisning, udgør pr. 31. marts 2019 95,2%.

Oversigten over kompetencedækningen på skolerne viser, at skolernes ”store” fag stort set dækkes af undervisere med undervisningskompetence, mens det er en større udfordring at dække ”mindre” fag. Vi ligger over landsgennemsnittet i de fleste fag.

Eleverne gennemfører obligatoriske nationale test i dansk, læsning på 2.,4.,6. og 8. klassetrin og i matematik på 3.,6. og 8. klassetrin.  I dansk, læsning viser testresultaterne en negativ progression for alle testede klassetrin. I matematik placerer resultaterne sig pænt over landsgennemsnittet for 3. og 6. klassetrin – på trods af et fald på begge trin, mens 8. klassetrin placerer sig under landsgennemsnittet.

Lovgrundlag

Folkeskolelovens § 40a, samt Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020

Drøftet og indstilles til Byrådets godkendelse og udvalget tilkendegav en ambition om, at samtlige børn skal have mindst 02 i dansk og matematik i afgangsprøver.