Punkt 11 Hovedpumpestation på Svendborg Havn - alternativ placering

Beslutningstema

Stillingtagen til Vand og Affalds forslag til alternativ placering af hovedpumpestation på Svendborg Havn.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse med oversendelse til endelig vedtagelse i Byrådet:

  • At en ny hovedpumpestation placeres som beskrevet i Scenarie 1 fordi scenarie 2 er i direkte modstrid med intentionerne i vinderprojektet om Blå Kant, at det konflikter med centrale bærende værdier i kommune- og havneudviklingsplan og at det kan få negative konsekvenser i forhold til udviklingen af Godsbanearealet.

Sagsfremstilling

Efter aftale med Vand og Affald blev der i konkurrenceprogrammet fra september 2017 for Den Blå Kant udpeget en placeringsmulighed for en ny hovedpumpestation på Svendborg Havn. Vand og Affalds forudgående undersøgelser havde peget på en placering i en kommende havnepark, omtrent i det nuværende vejareal ved skateparken. Konkurrencedeltagerne skulle indenfor den angivne ramme komme med forslag til placering af et byggefelt for pumpestationen og redegøre for samspillet mellem pumpestationen og de rekreative områder samt for aktivitetsmuligheder omkring pumpestationen.
 

I vinderforslaget er den ny hovedpumpestation placeret i den kommende havnepark og som dommerkomitéen skriver i betænkningen: ”med et cirkulært anlæg, der på grund af sin form bliver et arkitektonisk omdrejningspunkt for det skarpe hjørne op mod Nordre og Østre Kaj og ned langs Jessens Mole”. Pumpestationen foreslås her udformet som et synligt læringselement med fitness på taget.  Dommerkomitéen bemærker, at ”den foreslåede placering af pumpestationen medfører væsentlige omkostninger til ledningsomlægninger.”
 

Ud fra et ønske om en økonomisk optimering har Vand og Affald senere besluttet at få foretaget en ekstra og mere detaljeret vurdering af økonomien for denne placering i havneparken (scenarie 1) samt en alternativ placering inderst i havnebassinet (scenarie 2), på det sted, hvor kajkanten mellem Nordre Kaj og Jessens Mole knækker 90 grader.

Figur 1De to placeringsmuligheder samt en mulig placering af Kobberbækkens udløb

I ”Statusnotat for placeringer af ny pumpestation på havnen i Svendborg” af 29. oktober 2019 samt tegningsbilag (se bilag 1) redegøres der for de to placeringsmuligheder mht teknik og økonomi, arkitektur, trafik, støj- og lugtgener.
 

De økonomiske overslag for scenarie 1 og 2 ligger på henholdsvis 92,6 mio kr og 84,4 mio kr. med en forskel på 8,2 mio. kr.
 

Som udgangspunkt er pumpestationen den samme i begge scenarier. Forskellen i økonomien opstår ved at man i scenarie 1 skal påregne ekstra udgifter til øget byggegrube og ledningsarbejde. Det skal dog bemærkes at de økonomiske overslag er behæftet med stor usikkerhed og at differencen ved endelig udførelse, vil kunne variere.
 

Dertil kommer, at Vand og Affald ved scenarie 2, i kraft af pumpestationens placering op ad det eksisterende overløbsbassin, kan spare ca. 2,5 mio kr i nødvendig forstærkning af dette bassin. Samlet set giver det en forventet besparelse for Vand og Affald på ca. 10,7 mio kr ved valg af scenarie 2.

 

Figur 2Scenarie 1 set fra Nordre Kaj ud for SIMAC

 

Figur 3Scenarie 2 set fra Nordre Kaj ud for SIMAC

Som led i den arkitektoniske vurdering er der udarbejdet visualiseringer, hvor de to scenarier ses fra tre forskellige vinkler (se bilag 2).
 

Vand og Affald og Svendborg Kommune har indhentet bemærkninger fra en række interessenter ift de to undersøgte scenarier:

 

  • Svendborg Havn vurderer, at man med scenarie 2 mister minimum to bådpladser og netop de mest attraktive i det såkaldte Marina Booking område for de meget store lystbåde op til 100 fod. Svendborg Havn har beregnet et årligt indtægtstab herved på minimum 81.700 kr. Svendborg Havn vurderer endvidere, at denne del af gæstehavnen vil blive væsentlig mindre attraktiv for gæstesejlerne – og med indtægtstab til følge - pga nærheden til pumpestationen, herunder aktiviteterne på taget. Endelig peger Svendborg Havn på risikoen for støj og vibrationer gennem vand samt sikringen af anlægget ifm påsejling (se bilag 3). Cowi har som svar herpå efterfølgende vurderet, at der ikke vil blive problemer med støj og vibrationer fra den nye pumpestation.
  • Svendborg Museum har især forholdt sig til indsigten til den bevaringsværdige toldbod og bemærker bla, ”at hverken den ene eller den anden placering i væsentlig grad vil påvirke havnens kulturhistoriske værdier” (se bilag 4).
  • SMUC-fonden bemærker, at man ”ingen holdning har til placering af denne (hovedpumpestationen), men vi mener dog, at en placering ude i havnebassinet vil være uheldig, da den vil reducere vandarealet, og dermed hindre muligheden for maritime aktiviteter i havnen, som netop er årsagen til, at SIMAC gerne vil flytte ned til havnen. ” (Se bilag 5).
  • Fyns Politi vurderer, at det ikke vil have den store betydning, hvilket af scenarierne, der vælges.

 


Hvad angår forholdet til projektet for Den Blå Kant vurderer Svendborg Kommunes administration, at vinderforslagets placering af pumpestationen i sigtelinjerne i den kommende havnepark scenarie 1, er logisk ud fra en arkitektonisk synsvinkel og i overensstemmelse med dommerkomitéens vurdering i konkurrencen om Den Blå Kant. Omvendt bliver placeringen ude i havnebassinet scenarie 2, blokerende for ud- og indsigt, udnytter ikke de oplagte sigtelinjer som i scenarie 1 og kan ses som blokerende for aktiviteter på vandfladen. Disse problemstillinger skal ses i sammenhæng med hovedpumpestationens forventede levetid på 100 år.
 

Dertil kommer, at dommerkomitéens hovedargumentet for netop at udpege ”100% Svendborg” som vinder var, at kajerne i inderhavnen kunne friholdes for diger og bygværker, som ellers kunne have indebåret en visuel barriere mellem byen og vandet. Hovedpumpestationens scenarie 2 placerer sig lige netop i den overgang, hvor digerne ellers kunne komme.
 

I vinderforslaget for Den Blå Kant er Kobberbækkens fremtidige udløb indtegnet i det område, hvor scenarie 2 placerer hovedpumpestationen. I scenarie 2 er Kobberbækkens udløb i havnen derfor flyttet mod øst, men som det fremgår af figur 1, bliver arealerne omkring udløbet meget klemte.
 

Udviklingen af Godsbanearealet til et område for blandet bolig og erhverv er i et helt tidligt stade og der kan derfor ikke vurderes eksakte konsekvenser for dette område ved valg af henholdsvis scenarie 1 og 2. Det er imidlertid oplagt, at hovedpumpestationen i scenarie 2 vil blokere for ud- og indsigt ift det attraktive havnebassin for en del af bebyggelsens vedkommende.
 

Havneparken (hvor scenarie 1 er placeret) og Nordre Kaj (hvor scenarie 2 ligger i afgrænsningen) ligger begge indenfor kulturmiljøet ”Trafikhavn på Jessens Mole og Nordre Kaj”, som udpeget i Udviklingsplanen Fremtidens Havn og i kommuneplanen.  Iht kommuneplanen kan der kun gives tilladelse til og planlægges for aktiviteter, herunder bebyggelse og anlæg, såfremt
 

  • Der er tale om aktiviteter, som ikke forringer kvaliteten og oplevelsen af kulturmiljøet og
  • At de bærende bevaringsværdier ikke tilsidesættes.

 

For Jessens Mole og Nordre kaj er de bærende bevaringsværdier defineret som

 

  • den åbne og brede havnekaj Jessens Mole med oprindelig brostensbelægning, pullerter, ophalersted og jernbanespor til Frederiksø og Ærø-færgen
  • den åbne og brede havnekaj Nordre Kaj med delvist bevarede jernbanespor
  • den åbne, solitære karakter af den bevaringsværdige småskalabebyggelse langs Jessens Mole
  • Toldbodens storladne, solitære beliggenhed

 

Det vurderes, at scenarie 2 vil kunne komme i konflikt med den åbenhed ved Nordre Kaj, som er beskrevet som en bærende bevaringsværdi. Ved scenarie 1 skal der fjernes ca. 20 m af de bevaringsværdige jernbanespor.
 

Det skal bemærkes, at de aktivitetsmuligheder i form af fitness, leg eller lignende som på visualiseringerne er vist på hovedpumpestationens tag ikke indgår i Vand og Affalds projekt og vil skulle finansieres af Svendborg Kommune. Ved en bearbejdning af såvel scenarie 1 som 2 vil Vand og Affald og Svendborg Kommune skulle videreudvikle de muligheder for synergi, der vil kunne opnås ved at sammenkoble et teknisk anlæg med rekreative oplevelser.
 

Hvis scenarie 2 vælges skal der indhentes tilladelse fra Kystdirektoratet.
 

På grund af den uafklarede situation mht pumpestationens placering, har det ikke været muligt at medtage en kommuneplanramme til et teknisk anlæg i det forslag til kommuneplantillæg nr. 2017.20, som har været i offentlig høring frem til 2. januar 2020. Når der er truffet beslutning om en placering, skal der derfor udarbejdes såvel forslag til kommuneplantillæg som lokalplanforslag for et teknisk anlæg.
 

Med baggrund i de værdier,som er beskrevet ovenfor ifm konkurrencen for Den Blå Kant og de bemærkninger, som er modtaget fra interessenter omkring en fremtidig hovedpumpestation, anbefaler direktionen, at scenarie 1 fastholdes som grundlag for placering af den nye hovedpumpestation.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Som beskrevet under sagsfremstillingen er Vand og Affalds ønske om en placering jf. scenarie 2 begrundet i muligheden for at reducere anlægsbudget med ca. 10,7 mio kr.
 

Svendborg Havn har jf. ovenfor for scenarie 2 beregnet en forventet reduceret årlig lejeindtægt for Svendborg Kommune på 81.700 kr., hvor det ikke er muligt for administrationen at pege på finansiering.
 

Evt. anlægsudgifter for Svendborg Kommune, forbundet med etablering af hovedpumpestation, vil skulle rejses i særskilte dagsordener.

Lovgrundlag

Planloven

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-02-2020

Godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.


Per Nykjær (V) og Niels Christian Nielsen (A) var inhabile i sagen og forlod mødet under punktets behandling.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2020

Indstilles. Jesper Kiel var inhabil og deltog ikke i sagens behandling.