Punkt 3 Ny ferielov

Beslutningstema

Overgang til Ny ferielov

Indstilling

Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at

  • kommunen vælger den centrale model,
  • at den politiske beslutning om de økonomiske konsekvenser træffes endeligt i forbindelse med budgetdrøftelserne efter sommerferien,
  • direktionen i sit forslag til 1. behandling udarbejder forslag til håndtering af de økonomiske konsekvenser i forbindelse med Ny ferielov

Sagsfremstilling

I august 2015 nedsatte regeringen et ferielovsudvalg. Baggrunden var bl.a., at EU-Kommissionen havde sat spørgsmålstegn ved, om den gældende ferieordning i Danmark var i overensstemmelse med EU-retten. I forlængelse heraf vedtog Folketinget den 30. januar 2018 ny ferielov. Den nye ferielov træder i kraft 1. september 2020, dog således, at bestemmelserne gældende for overgangsperioden træder i kraft 1. januar 2019.

 

For at sikre en smidig overgang til det nye feriesystem, er der vedtaget en overgangsordning for ferielovens 5 ugers ferie. Overgangsordningen indebærer, at ferierettigheder svarende til ferieloven (dvs. ekskl. 6. ferieuge m.m.), der optjenes i perioden 1. september 2019 - 31. august 2020, "indefryses" og som udgangspunkt først udbetales til den ansatte, når denne forlader arbejdsmarkedet.

 

De indefrosne midler skal kommunen afregne til den nyoprettede Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler, som får til opgave at administrere opsparingen. Udgiften skal senest afregnes til fonden, når medarbejderen forlader arbejdsmarkedet, men kan indbetales frivilligt fra september 2020. De samlede midler til afregning til fonden er for Svendborg Kommune opgjort til ca. 195 mio. kr.

 

Overgangen til de nye ferieregler er samlet set budgetmæssig udgiftsneutral for Svendborg Kommune, idet lønudgiften til ferie er indregnet i de nuværende lønbudgetter. Overgangen til Ny Ferielov kan dog medføre en likviditetsforskydning afhængig af, hvorledes kommunens vælger at afregne de indefrosne midler til fonden.

 

I vedlagte notat er der indledningsvis givet et resumé af den ny ferielov, efterfulgt af en beskrivelse af de økonomiske og styringsmæssige udfordringer for Svendborg Kommune, herunder hvilke strategiske overvejelser kommunens bør gøre sig i forbindelse med valg af model for afregning af indefrosne midler til fonden.

 

Det anbefales, at kommunen vælger den centrale model, idet den vurderes til at være mere fleksibel og mindre ressourcekrævende end den decentrale model. Modellen medfører samtidig, at institutionerne har den samme årlige udgift uafhængig af personaleomsætningen.

 

Det anbefales ligeledes, at den politiske beslutning om de økonomiske konsekvenser træffes endeligt i forbindelse med budgetdrøftelserne efter sommerferien, idet det pt. er uvist om kommuneaftalen for budget 2021 vil indeholde kompensation i forhold til de økonomiske konsekvenser, den ny ferielov medfører. I forlængelse heraf anbefales det, at direktionen i sit forslag til 1. behandling udarbejder forslag til håndtering af de økonomiske konsekvenser.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser afhænger bl.a. af kommuneaftalen for 2021, samt afregningsperiode, som først træffes i forbindelse med budgetforhandlingerne i efteråret.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2020

Godkendt.