Punkt 6 SIMAC og Nordre Kaj - Endelig vedtagelse af lokalplan 647

Beslutningstema

Endelig vedtagelse af Lokalplan 647 for SIMAC og Nordre Kaj.
 

Det er en forudsætning for endelig vedtagelse af Lokalplan 647, at Byrådet først har vedtaget Kommuneplantillæg 2017.20. Kommuneplantillæg 2017.20 behandles særskilt, da tillægget omfatter et større geografisk område og flere rammer end nærværende lokalplan.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at:

  • Lokalplan 647 vedtages endeligt
  • Høringssvar behandles som angivet i sagsfremstilling og hvidbog, bilag 2.

Indstillingen sker under forudsætning af, at Byrådet forinden har godkendt kommuneplantillæg 2017.20 endeligt.

Sagsfremstilling

Baggrund

Baggrunden for lokalplanen er et ønske om, at flytte den maritime uddannelsesinstitution SIMAC fra Graaesvej og A.P.Møllersvej til Nordre Kaj.
 

Inden SIMAC kan bygge på Nordre Kaj skal plangrundlaget ændres med et tillæg til kommuneplanen og en ny lokalplan – en proces, som blev igangsat af Teknik- og Erhvervsudvalget tilbage i efteråret 2018.
 

Byrådet vedtog d. 29. oktober 2019, at offentliggøre Forslag til lokalplan 647 i 8 uger.

Kortbilag fra lokalplanen, der viser lokalplanens afgrænsning, delområder og byggefelter.
 

Lokalplanens 647

Lokalplanen giver mulighed for, at området kan indrettes med maritim uddannelsesinstitution, serviceerhverv og evt. parkeringshus med udgangspunkt i projektforslaget fra den afholdte arkitektkonkurrence.
 

Lokalplanen fastsætter, at der kan opføres op til 27.000 etagemeter fordelt på 4 byggefelter, inkl. de eksisterende bygninger på Hudes Plads. Derudover giver lokalplanen mulighed for at bygge i en maksimal højdekote på 28.0 
 

Formålet med lokalplanen er, at sikre:

  • At ny bebyggelse får en placering og arkitektonisk fremtræden, der bidrager til havnens identitet på Nordre Kaj som Maritimt kraftcenter for uddannelse og erhverv.
  • Offentlig tilgængelig promenade i en bredde af minimum 12 m langs med Nordre Kaj.
  • At etableringen af promenade, pladser og stræder mellem byg­ningerne danner ramme for et mangfoldigt byliv for alle.
  • At kulturhistoriske jernbanespor på den offentlige del af Nordre Kaj bevares og understøttes af materialer og belægninger.
  • At der er mulighed for at genåbne Kobberbækken.


Offentlig høring  

Den offentlige høring er gennemført i perioden fra d. 31. oktober 2019 til og med d. 2. januar 2020.
 

Der er indkommet fem høringssvar fra:

  1. Geopartner på vegne af SMUC Fonden og C.F. Møller
  2. SMUC Fonden
  3. SIMAC
  4. Socialafdelingen, Svendborg Kommune
  5. Borger i Svendborg

Høringssvarene omhandler:

a)      Kulturhistoriske jernbanespor på Nordre Kaj

b)      Havnepromenade/shared space

c)      Afledning af regnvand ved skybrudshændelser

d)      Parkering udenfor lokalplanens område)

e)      Tilpasning af byggefelt B (SIMAC

f)        Den Blå Lagune

g)      Mobil broforbindelse mellem Nordre Kaj og Frederiksø    


Høringssvarene er gengivet i resume i en hvidbog, bilag 2, sammen med administrationens bemærkninger og forslag til ændringer eller besvarelse. Høringssvarene kan læses i deres fulde længde i bilag 3.
 

I det følgende kommenteres på udvalgte høringsbidrag.
 

Kulturhistoriske jernbanespor på Nordre Kaj.

Lokalplan 647 beskriver i redegørelse og bestemmelser, at de kulturhistoriske jernbanespor på Nordre Kaj skal bevares i overensstemmelse med kommuneplanens målsætning for det udpegede kulturmiljø.
 

SMUC Fonden foreslår, at bestemmelsen justeres, så der bliver mulighed for en arkitektonisk nyfortolkning af jernbanespormotivet. Fortsat med en angivelse af, at spormotivet skal synliggøre den (kultur)historiske og oprindelige placering på kajen.
 

Ændringen forslås for ikke at låse havnepromenaden og jernbanesporene i den nuværende kote, hvilket kan gøre det vanskeligt at klimasikre og omdanne kajanlægget til promenade/rekreativt byrum.
 

SIMAC ser ligeledes en udfordring i jernbanesporene i forhold til at opnå et sikkert areal at færdes på, arbejde på og transportere tungt udstyr over. SIMAC foreslår derfor en anden form for markering af jernbanesporene end selve skinnerne. 

Administrationen bemærker:

Jernbanesporene er fremhævet som en af de bærende bevaringsværdier for kulturmiljøet på Nordre Kaj og bør derfor bevares. 
 

Administrationen foreslår, at lokalplanen justeres på den måde, at de kulturhistoriske jernbanespor på den kommende havnepromenade bevares med deres nuværende placering, men at det vil være muligt, at hæve skinnerne i forbindelse med en nyindretning/omlægning af kajen.
 

En nyindretning/omlægning af kajen, hvor sporene bevares, skal naturligvis ske, så havnepromenaden er sikker og robust i forhold til den trafik og brug, som er tiltænkt området. 

Hvis Teknik- og Erhvervsudvalget eller Byrådet ønsker at imødekomme ønsket om, at jernbanesporene kan fjernes og erstattes med en anden markering, så udløser ændringen en fornyet høring efter planloven. Det skyldes, at hensynet til jernbanesporene indgår i lokalplanens formålsbestemmelse og berører et udpeget kulturmiljø. Borgere eller organisationer kan således have en interesse i ændringen og skal høres på ny. 
 

Havnepromenade/”shared space”

SIMAC beskriver i deres høringssvar, at skolen har store forventninger og ser frem til sammen med alle havnens øvrige bruge, at benytte det såkaldte ”shared space” syd for SIMACs bygning til en lang række aktiviteter. Eks. praktisk undervisning, demonstration af udstyr, installationer, udstilling, konferencer mm. 
 

Administrationen bemærker:

Havnepromenaden syd for SIMAC er en del af Den Blå Kant og et offentligt areal.
 

I forhandlingerne om SIMACs placering på Nordre Kaj har Byrådet godkendt en placering 12 m fra kajkant.
 

Havnepromenaden kan anvendes som ”shared space” i det omfang, at det er foreneligt med promenadens øvrige funktioner, som først og fremmest er en forbindelse langs med havnen for gående og cyklister, og som derudover skal varetage Havnens interne trafik med lastbiler og servicekøretøjer. Endelig forventes Nordre Kaj, at kunne anvendes generelt i forbindelse med events og arrangementer af offentlig karakter.
 

Hvis SIMAC har behov for at udstille eller opstille elementer af ikke mobil eller midlertidig karakter på offentlige arealer, må det forventes at blive i ”Work Shop” området øst for SIMACs bygning.  

Fotoet er fra Nyhavn i KBH og illustrerer en 12 m bred havnepromenade.

Afledning af regnvand ved skybrudshændelser

Lokalplan 647 beskriver i redegørelse og bestemmelser, at afledning af regnvand i forbindelse med skybrudshændelser skal ske til havnebassinet.
 

SMUC Fonden foreslår, at bestemmelser om klimatilpasning/håndtering af skybrudsvand bliver blødt op, så den nordlige del af lokalplanområdet også kan aflede mod den fremtidige Kobberbæk eller det lavtliggende naturområde der tilvejebringes.
 

Administrationen bemærker: 

En åbning af Kobberbækken og dennes fremtidige trace er ikke besluttet. Heller ikke om Kobberbækken skal ligge på offentlig eller privat grund. En udvidelse af bestemmelsen om afledning af regnvand kan betyde, at Svendborg Kommune hurtigere skal komme til en afklaring af disse spørgsmål for at kunne imødegå denne nye mulighed i lokalplanen.
 

Bestemmelsen kan udvides således: Håndtering af overfladevand i forbindelse med ekstremregn/skybrud skal ske til havnebassinet, evt. via frilagt Kobberbæk/lavtliggende naturområde indenfor helhedsplanen for området ved Nordre Kaj.

Parkering – biler 

Det kan ikke udelukkes, at der i forhold til parkering kan være behov for at dispensere fra enten lokalplan eller bygningsreglement, såfremt parkering ønskes placeret udenfor lokalplanens område. Det skyldes, at den endelige parkeringsløsning for SIMAC ikke er afklaret på nuværende tidspunkt, men forventelig bliver i form af et større fælles parkeringshus placeret indenfor helhedsplanens område.   

Lokalplanen stiller krav om, at der i forbindelse med nyt byggeri skal etableres parkeringspladser i overensstemmelse med Svendborg Kommunes parkeringsnorm. Lokalplanen giver mulighed for, at parkeringspladserne kan etableres på egen grund eller som et fælles parkeringshus. 

Bemærk at en eventuel dispensation vil omfatte tidspunktet for etablering af den endelige parkeringsløsning og ikke antallet af pladser.

Parkering - cykler

Parkeringsnormen foreskriver op mod 600 cykel-p-pladser for SIMAC, som lokalplanen forudsætter etableret på egen grund. Efter ønske fra SIMAC så stiller lokalplanen kun krav om, at de første 150 p-pladser er etableret, når byggeriet skal tages i brug. Det skyldes, at SIMAC indledningsvist ikke vurderer, at behovet er større. SIMAC vil efterfølgende etablere de resterende p-pladser ved behov.

Administrationen bemærker, at Svendborg kommune således ikke kan kræve de resterende pladser etableret i forbindelse med administration af lokalplanen, men kun kræve at der udlægges et areal til den resterende cykelparkering i forbindelse med byggetilladelse. 

Ændringer i lokalplan 647

I forbindelse med endelig vedtagelse af lokalplan 647 foretages følgende ændringer som følge af høringen:

  • Tilretning af byggefelt B for SIMAC – udvides med 1 m mod vest og 2 m mod nord.
  • § 6.1 suppleres: Nybyggeri samt om- og tilbygninger skal placeres indenfor byggefelterne vist på kortbilag 2. Mindre åbne trapper, ramper og lignende samt mindre tekniske anlæg på op til 1 m2 kan placeres uden for byggefeltet.
  • Lokalplanens redegørelse samt § 10.3 om miljø suppleres: Håndtering af overfladevand i forbindelse med ekstremregn/skybrud skal ske til havnebassinet, evt. via frilagt Kobberbæk/lavtliggende naturområde indenfor helhedsplanen for området ved Nordre Kaj.
  • Lokalplanens redegørelse samt § 9.5 om ubebyggede arealer suppleres: De kulturhistoriske jernbanespor på den offentlige del af Nordre Kaj skal bevares. Jernbanesporene kan dog hæves i forbindelse med en nyindretning/omlægning af kajen.

I forbindelse med endelig vedtagelse af lokalplan 647 foretages følgende ændringer som følge af administrative rettelser/præciseringer:

  • Lokalplanens § 3.3 om anvendelse for delområde B, C og D opdeles i to bestemmelser:
    • § 3.3 Delområde B: Delområdets anvendelse er offentlige formål i form af maritim uddannelsesinstitution.
    • § 3.4. Delområde C og D: Delområdernes anvendelse er offentlige formål i form af uddannelsesinstitution med mulighed for serviceerhverv.
  • Byggefelt C og D udvides mod nord frem til vejmatrikelskel mod Østre Havnevej, således at kommende bebyggelse kan flugte med eksisterende facadelinje på Østre Havnevej.
  • Lokalplanens redegørelse uddybes vedrørende værkstedsaktiviteter.
  • Lokalplanens bestemmelse om ubebyggede arealer præciseres.
  • Lokalplanens bestemmelse om parkering i konstruktion præciseres. 

Lokalplan 647, inkl. ændringer, er vedlagt som bilag 1.

Ændringerne fremgår derudover af hvidbogen, bilag 2, sammen med administrationens bemærkninger.

Hvis lokalplanen vedtages med de ændringer og rettelser, som foreslået i hvidbogen, er det administrationens vurdering, at ændringerne ikke medfører krav om fornyet høring, jf. planlovens § 27 stk. 2. Dette begrundes i, at der ikke ændres på lokalplanens formål, anvendelse eller bebyggelsens omfang eller højde.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Udgifterne til udarbejdelse af lokalplan nr. 647 er finansieret indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
 

I forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen har det været muligt at benytte sig af eksisterende rapporter og tegninger, hvorfor det har været muligt at holde udgifter til ekstern rådgiver under grænsen på 150.000 kr.
 

Et nyt SIMAC på Svendborg Havn vil styrke og øge SIMACs rolle som motor for vækst, innovation og iværksætteri i den private sektor.

Lovgrundlag

Lov om planlægning

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-02-2020

Godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.