Punkt 5 Den Blå Kant og SIMAC - Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.20

Beslutningstema

Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.20 – Den Blå Kant og område til uddannelse, boliger og erhverv ved Nordre Kaj.
 

Tillægget er en forudsætning for vedtagelsen af Lokalplan 654 for Den Blå Kant, første etape, samt Lokalplan 647 for SIMAC og Nordre Kaj.
 

Lokalplanerne behandles i særskilte sager.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig godkendelse i Byrådet, at:

  • Kommuneplantillæg 2017.20 vedtages endeligt
  • De to høringssvar indgivet til tillæg 2017.20 behandles i forbindelse med igangværende kommuneplanrevision.

 

Sagsfremstilling

Baggrund

Udarbejdelse af forslag til tillæg til kommuneplanen er igangsat på baggrund af planlægning for henholdsvis Den Blå Kant, samt SIMAC og Nordre Kaj. 
 

Byrådet vedtog d. 29. oktober 2019, at offentliggøre forslag til kommuneplantillæg 2017.20 i 8 uger.

Kortet viser kommuneplantillæggets afgrænsning og berørte kommuneplanrammer. Herudover angives udvalgte stednavne og placeringen af udvalgte funktioner.
 

Kommuneplantillæg 2017.20

Kommuneplantillægget giver mulighed for etablering af følgende overordnede anvendelser indenfor planområdet:
 

          Offentlige byrum, herunder havnepromenade, havnepark og havnebad

          Uddannelsesinstitution

          Erhverv

          Boliger

          Tekniske anlæg i form af parkeringshuse

          Åbning af rørlagt vandløb, Kobberbækken

Kommuneplantillægget er vedlagt som bilag 1.


Offentlig høring  

Den offentlige høring er gennemført i perioden fra d. 31. oktober 2019 til og med d. 2. januar 2020.
 

Der er indkommet to høringssvar fra:

  1. Borger i Svendborg Kommune
  2. Socialafdelingen, Svendborg Kommune


Høringssvar 1

Der stilles forslag om, at der etableres en mobilbro, fx en svingbro, fra Nordre Kaj øst for det kommende SIMAC og over til Frederiksø. Formålet med broen vil bl.a. være, at lette den tunge trafiks adgang til virksomheder, der er lokaliseret på Frederiksø, samt at mindske tung trafik på vestsiden af havnen, således at der bliver mere luft til fritidsliv. Broen vil ligeledes give mulighed for parkering på nordkajen.
 

Det bemærkes, at forslaget også er indsendt som høringssvar i forbindelse med:

  • Lokalplan 647 – SIMAC og Nordre Kaj
  • Lokalplan 654 – Den Blå Kant, første etape 
  • Kommuneplan 2021-33 (igangværende kommuneplanrevision)


Administrationen bemærker

Den foreslåede løsning vil kræve en selvstændig planlægnings- og miljøvurderingsproces grundet ændring af trafikstrukturer, ændret brug af havnearealer og anlæg på søterritoriet.
 

Det bemærkes, at projektoplægget for Den Blå Kant skitserer en mulig broforbindelse mellem Nordre Kaj og Frederiksø, dog for bløde trafikanter. I oplægget er der tale om en oplukkelig/mobil bro kombineret med en sluse for højvandssikring.
 

I forbindelse med en videre planlægning for Den Blå Kant skal kommunen vurdere/afveje, hvilke muligheder en broforbindelse kan give i forhold til at opleve, bruge og bevæge sig rundt langs havnen og Frederiksø, men også hvilke eventuelle begrænsninger en broforbindelse kan betyde for brugen af indre havn – eks. i forhold til sejlads og anløb med større både.
 

Høringssvar 2:

Socialafdelingen mener, at der bør tages mere markant højde for en mulig placering af Den Blå Lagune, både forening og værested, i beskrivelsen af følgende rammers anvendelsesmuligheder:
 

  1. Kommuneplanramme 01.01.C3.583 – Udlagt til blandet bolig og erhverv
  2. Kommuneplanramme 01.01.E5.699 – Udlagt til erhvervsformål i form af havneerhverv
  3. Kommuneplanramme 01.01.E5.481 – Udlagt til erhvervsområde


Det bemærkes, at Socialafdelingen ligeledes har indsendt høringssvar til den igangværende kommuneplanrevision vedrørende hensynet til socialt udsatte og sociale fællesskaber, herunder også en evt. genplacering af den Blå Lagune på Svendborg Havn.
 

Administrationen bemærker

Ad.1: Kommuneplanramme 01.01.C3.583 (Godsbanearealet nord for det nye SIMAC)

Den overordnede anvendelse af området er blandet bolig- og erhvervsformål:
 

Anvendelsen er i rammebestemmelserne uddybet således: ”Områdets anvendelse fastlægges til bolig- og serviceerhvervsformål, såsom privat og offentlig service, administration og liberale erhverv. Boligerne skal anvendes til helårsboliger. Herudover kan der tillades kollektive anlæg, institutioner og kulturfunktioner, som er forenelige med anvendelsen som blandet bolig og erhverv”.

Den Blå Lagunes nuværende placering på Nordre Kaj er eksisterende lovlig anvendelse, og kan således fortsætte som hidtil uanset vedtagelse af KP-tillæg 2017.20.
 

Herudover er det administrationens umiddelbare vurdering, at anvendelsen forening og værested kan indeholdes i rammens anvendelse under ”privat og offentlig service” eller ”institution”.
 

Ad 2: Kommuneplanramme 01.01.E5.699 (Østre Kaj)

Den overordnede anvendelse af området er erhvervsformål i form af havneerhverv. 
 

Kommuneplantillæg 2017.20 reducerer alene rammens geografiske udstrækning, som følge af planlægningen for SIMAC, men ændrer ikke på rammens bestemmelser, herunder anvendelsen.
 

En udvidelse af anvendelsesmulighederne i ramme 01.01.E5.699 med offentlige formål vurderes, at kræve supplerende planlægning og udvidet miljøscreening. Hvis Teknik- og Erhvervsudvalget eller Byrådet ønsker at imødekomme høringssvaret, så vil det udskyde den igangværende planlægning for første etape af Den Blå Kant samt SIMAC.
 

Ad 3: Kommuneplanramme 01.01.E5.481 (Frederiksø)

Den overordnede anvendelse af området er erhvervsformål.
 

Kommuneplantillæg 2017.20 reducerer alene rammens geografiske udstrækning, som følge af planlægningen for første etape af Den Blå Kant, men ændrer ikke på rammens bestemmelser, herunder anvendelsen.
 

En udvidelse af anvendelsesmulighederne i ramme 01.01.E5.481 med offentlige formål vurderes, at kræve supplerende planlægning og udvidet miljøscreening. Hvis Teknik- og Erhvervsudvalget eller Byrådet ønsker at imødekomme høringssvaret, så vil det udskyde den igangværende planlægning for første etape af Den Blå Kant samt SIMAC.
 

Høringssvarene er vedlagt som bilag 2 i deres fulde længde.

Ændringer i kommuneplantillægget

Der foretages ikke ændringer i kommuneplantillægget som følge af den offentlige høring.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Udgifterne til udarbejdelse af kommuneplantillæg 2017.20 er finansieret indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
 

En realisering af planen forventes at have en positiv indvirkning på bosætning og erhvervsliv i Svendborg.

Lovgrundlag

Lov om planlægning

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-02-2020

Godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.