Punkt 7 Pædagogisk tilsyn med kommunale og selvejende dagtilbud

Beslutningstema

Drøftelse af principper og hovedelementer i videreudvikling og styrkelse af det pædagogiske tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud. Hovedelementerne fremlægges nærmere på udvalgsmødet.

Sagen fremlægges i første omgang til drøftelse med henblik på efterfølgende beslutning af konkret tilsynsmodel på kommende udvalgsmøde.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At udvalget drøfter sagen

Sagsfremstilling

Svendborg Kommune er ifølge dagtilbudsloven § 5 forpligtet til at føre et pædagogisk tilsyn med dagtilbud. Tilsynet skal undersøge og vurdere, om den pædagogiske praksis lever op til dagtilbudslovens formålsbestemmelser og kommunalbestyrelsens indsatsområder.

Formålet med tilsynet er todelt, dels at identificere og følge op på eventuelle konkrete uhensigtsmæssige pædagogiske praksisser i børnehuse og dagplejegrupper, dels at understøtte en løbende faglig udvikling og styrkelse af kvaliteten af læringsmiljøerne.

Kommunen skal jf. dagtilbudsloven offentliggøre rammerne for tilsynet. Udvalget for Børn og Unge godkendte d. 3. april 2017 en model for tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune, som der p.t. arbejdes efter.

Den nuværende tilsynsmodel har fire elementer: 1) Godkendelse af pædagogiske læreplaner, 2) Læringsteammøder, 3) Observationer i data-udvalgte børnehuse/dagplejegrupper samt 4) Dagligt forpligtende samarbejde mellem forvaltning og ledelsesniveauer.

Af dagtilbudsreformen fremgår, at kommunalbestyrelsen ikke længere skal godkende pædagogiske læreplaner.

Der lægges op til at videreudvikle og styrke den nuværende tilsynsmodel på baggrund af dagtilbudsreformens mere tydelige forventninger til faglig kvalitet samt det landspolitiske fokus på tilsyn i dagtilbud, herunder på opfølgningen. Dagtilbudsreformen stiller desuden krav om etablering af en evalueringskultur omkring kvaliteten af det pædagogiske arbejde.

På baggrund af udvalgets drøftelse af sagen fremlægges et dagsordenspunkt til beslutning af styrket tilsynsmodel på udvalgsmødet 1. april 2020. På kommende udvalgsmøder fremlægges desuden sager om videreudvikling og styrkelse af tilsynet med private dagtilbud og private pasningsordninger m.v.

 

Videreudvikling og styrkelse af det pædagogisk tilsyn

Tilsynsmodellen videreudvikles med afsæt i principper fra Danmarks Evalueringsinstitut vedrørende kommunernes tilsynspraksis. Principperne omfatter bl.a.: Systematik, uvildighed og udvikling.

Princippet om systematik har til hensigt at understøtte at alle dagtilbud får et ensartet tilsyn, og at der føres tilsyn ud fra fastlagte kriterier. Der skal også være en systematik i, hvordan der følges op på tilsynet og hvordan tilsynet afrapporteres og offentliggøres.

Princippet om uvildighed har til hensigt at understøtte at tilsynet føres på et klart vurderingsgrundlag, f.eks. med afsæt i data og ved brug af et anerkendt vurderingsredskab. Derudover, at tilsynet ikke udelukkende føres af en, der har en daglig ledelsesfunktion eller løbende yder rådgivning og vejledning.

Princippet om udvikling omhandler, at tilsynet ikke alene skal have som formål at gribe ind over for evt. uhensigtsmæssige pædagogiske praksisser, men også skal understøtte en langsigtet udvikling af kvaliteten, så den pædagogiske praksis løbende styrkes og videreudvikles. På dagtilbudsområdet skal det bl.a, ses i lyset af dagtilbudslovens mål om etablering af en faglig evalueringskultur.

Der lægges op til at følgende elementer indgår i en styrket model for det pædagogiske tilsyn:

  • Systematisk anvendelse af observation af den pædagogiske praksis med afsæt i et anerkendt pædagogisk vurderingsværktøj. Herudover anvendes observation som et bredt forankret fagligt udviklingsværktøj.
  • Læringsteammøder hvert andet år med alle ledelsesteams med afsæt i data om den pædagogiske kvalitet samt sprog- og trivselsvurderinger. Relevante tværfaglige samarbejdsparter deltager heri, fx PPR. Læringsteammøderne afholdes de år, hvor der foreligger en ny kortlægning af kvaliteten i læringsmiljøerne via Læringsledelse.
  • Graduering af tilsynet med afsæt i bl.a. data om kvaliteten i et almindeligt tilsyn, fokuseret tilsyn og skærpet tilsyn.
  • Udarbejdelse af en udviklingsplan for hvert børnehus og dagplejegruppe, der beskriver hvad der skal arbejdes videre med i forhold til den pædagogiske kvalitet. Udviklingsplanen offentliggøres på Børneintra/Aula samt indgår i dialogen med forældrebestyrelsen.
  • Systematisk opfølgning på udviklingsplanerne, bl.a. i form af et statusmøde med hvert ledelsesteam i de år, der ikke afholdes læringsteammøde. Observation af den pædagogiske praksis indgår desuden efter behov i opfølgningen.
  • Årlig afrapportering af tilsynet til Børne- og Ungeudvalget. Det ene år med fokus på kortlægning af kvaliteten og temaer i udviklingsplanerne, det andet år med fokus på status og fremdrift i udviklingsplanerne. Resultater fra tilsynet kan desuden indgå i fastlæggelsen af politiske fokusområder for dagtilbud, som jf. dagtilbudsreformen skal tages op hvert andet år.

 

De ovenfor beskrevne tilsynselementer vedrører det planlagte, systematiske tilsyn. Derudover vil der ske en administrativ tydeliggørelse af hvilke opgaver og ansvar, der er forbundet med det løbende ledelsestilsyn i dagligdagen.

Endeligt indgår behandling og opfølgning på evt. forældrehenvendelser og klager også i tilsynet. Efter behov bliver der som opfølgning på forældrehenvendelser iværksat tiltag fra tilsynsmodellen, fx observation af den pædagogiske praksis. Forældrehenvendelser vil ligeledes indgå i en vurdering af, om der i visse tilfælde er behov for at iværksætte et fokuseret eller skærpet tilsyn.

Lovgrundlag

Dagtilbudslovens §5

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-02-2020

Drøftet.