Punkt 6 Samarbejde med platformen Boblberg på tværs af kommunen

Beslutningstema

Orientering om aftale om indgåelse af samarbejde med platformen Boblberg på tværs af kommunen.

Indstilling

Administrationen indstiller

  • At Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning
     
  • At Social- og Sundhedsudvalget beslutter, om dagsordenspunktet skal oversendes til de andre fagudvalg.

Sagsfremstilling

På Social- og Sundhedsudvalgets møde den 5. november 2019 blev den digitale platform Boblberg drøftet i forhold til mulighederne for anvendelse af Boblberg i Svendborg Kommune. Social- og Sundhedsudvalget besluttede at få afdækket mulighederne for brugen på tværs af kommunen. Udvalget afsatte desuden 50.000 kr., fra § 18-midlerne til det frivillige sociale område, til delvis finansiering af Boblberg.

 

På tværs af direktørområderne er der opbakning til Boblberg, som medfører en udgift på 8.500 kr. månedligt/102.000 kr. årligt. Direktionen har besluttet at indgå aftale om samarbejde med Boblberg samt aftalt en finansieringsmodel således, at direktørområdet Social, Sundhed og Beskæftigelse dækker 50.000 kr. Det resterende beløb dækkes af de tre øvrige direktørområder.

 

Fakta om Boblberg:

Boblberg er en platform til at søge fællesskaber og venskaber for borgere i kommunen. Når kommunen har købt adgang, er den gratis for borgerne at anvende. Boblberg har en enkelt og brugervenlig brugerflade, hvor enkelt-borgere har mulighed for at oprette en ”bobl”, hvor de søger efter andre med fælles interesser, efter større fællesskaber eller en-til-en-kontakt. Der søges eksempelvis efter venskaber, reservebedsteforældre, motionsvenner, kreative aktiviteter, følgeskab til aktiviteter og efter andre at dele livsvilkår som sygdom, tab, ensomhed o.lign. med. Foreninger har mulighed for at oprette bobler med deres aktiviteter og events eller søge efter frivillige til deres foreningsarbejde.

 

Boblberg findes i 32 kommuner med over 200.000 brugere. 6 kommuner i Region Syddanmark har indgået samarbejde med Boblberg, heraf 4 på Fyn. Det er Nordfyns, Odense, Faaborg-Midtfyn og Assens. Kommunerne er generelt tilfredse med samarbejdet. De fortæller, at Boblberg lever op til aftalen.

 

Ofte bruges Boblberg strategisk af kommunerne som et redskab til borgerne om et redskab til at understøtte eksempelvis:
- Fastholdelse af træning efter genoptræning - finde træningspartnere.
- Bosætning, fastholdelse af nytilflyttere - etablere netværk og venskaber.
- Sårbare målgrupper, bryde ensomhed - søge venskaber og følgeskaber.
- Frivillighed - rekruttering af frivillige og synliggørelse af frivillige tilbud.

 

Boblberg har fokus på tillid og tryghed. Der er ingen reklamer og portalen overvåges for bobler og kommentarer, der falder udenfor formålet. Derved kan portalen ikke sammenlignes eller erstattes med eksempelvis Facebook, der anvendes til mange forskellige formål. Appen ”Min Landsby” har fokus på landsbyen/lokalområdet - alle typer af lokale ressourcer og muligheder. Og har dermed et andet fokus end Boblbergs borger-til-borger perspektiv.

 

Ifølge Boblberg har +1500 borgere fra Svendborg Kommune ønsket at anvende portalen.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Udgift i forbindelse med Boblberg månedligt 8.500 kr./årligt 102.000 kr. Derudover vil der afsættes 8.000 kr. til dækning af udgifter i forbindelse med PR. Boblberg står for udarbejdelse af PR-materialet.

Udgiften fordeles således:

Social, Sundhed og Beskæftigelse kr. 50.000

Øvrige direktørområder   kr. 20.000 x 3

Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 14-01-2020

Taget til efterretning, idet udvalget besluttede at oversende punktet til de andre fagudvalg. Udvalget ønsker, at indsatsen medtages til de kommende budgetforhandlinger.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 03-02-2020

Taget til efterretning.

 

Susanne Gustenhoff (Ø) var fraværende.