Punkt 4 Harley-Davidson Super Rally 2026

Beslutningstema

Harley-Davidson Club Danmark søger potentielle værtsbyer til Harley-Davidson Super Rally 2026 og forespørger en ansøgning fra Svendborg Kommune.

Indstilling

Direktionen indstiller, til byrådets godkendelse, at der ansøges om værtskab for Harley-Davidson Super Rally 2026.

Sagsfremstilling

Harley-Davidson Club Danmark (H-DCDK) har i 2026 50 års jubilæum og byder i den forbindelse ind på at afholde det årlige internationale Super Rally, der, sammen med jubilæet, ventes at tiltrække 16.000 Harley-Davidson motorcykler. H-DCDK søger i den forbindelse en værtskommune og har selv udset sig Svendborg som en attraktiv destination og derfor taget initiativ til drøftelserne.

 

Aftalegrundlag

Som værtskommune skal man stille den basale infrastruktur til rådighed og afholde udgifterne til dette. Det drejer sig primært om en optimal plads for afholdelse af Super Rally og forsyninger dertil. Sekundært er der et ønske om, at værtskommunen er behjælpelig med at finde lokale leverandører, som kan levere det tekniske materiel, som Super Rally har behov for, for på en god måde at afvikle arrangementet.

Deltagerne bor primært i en teltlejr i tilknytning til den plads, hvor også de officielle arrangementer afvikles. Det betyder, at pladsen skal have en vis volumen. Det vurderes, at området nord for Tankefuld op mod Faaborgvej, hvor Landsstævnets camping og parkering også afvikles, vil være en optimal placering. Det er tæt ved hovedfærdselsåre, og forsyning af vand, el og spildevand kan håndteres fra Tankefuld området. Anvendelsen af området forudsætter indgåelse af lejeaftale med privat lodsejer, der er orienteret om sagen.

 

Proces

Januar 2020: Svendborg og eventuelle øvrige kandidater præsenteres som de danske kandidater for H-DCDK’s hovedbestyrelse

Sommer 2020: H-DCDK udvælger den danske kandidatby

Oktober 2020: Den europæiske Harley-Davidson Club udvælger den endelige værtsby

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

På baggrund af erfaringerne fra DGI Landsstævne 2021 er følgende budgetestimat for den kommunale opgave udarbejdet:

Jordleje 30 HA

250.000

Strukturskadeerstatning

75.000

Etablere og fjerne grusvej på området, 4 meter bred

1.100.000

Etablere og fjerne indkørsel fra Faaborvej

50.000

Etablere og fjerne vandforsyning

500.000

Etablere og fjerne strømforsyning

250.000

Forbrug vand

400.000

Forbrug el

300.000

Affaldshåndtering

500.000

Projektleder 1 årsværk

500.000

Sikkerhedsansvarlig

100.000

Uforudsete udgifter og aktivering af turismeøkonomisk potentiale

1.000.000

I alt

5.025.000

 

Budgettet forudsætter et tæt og velvilligt samarbejde med de lokale forsyningsselskaber. Der forsøges desuden at opnå ekstern medfinansiering fra eksempelvis Destination Fyn, Region Syddanmark og kommercielle partnere.

Såfremt Svendborg tildeles værtsskabet, inddrages finansieringen i budgetforhandlingerne.

Super Rally afholder udgifterne til selve afviklingen.

Super Rally 2026 vil medføre et væsentligt antal besøgende til området, hvilket medfører en afsmittende effekt på relevante kommercielle aktører, primært indenfor hotel- og restaurationsbranchen. Destination Fyn har udarbejdet følgende turismeøkonomiske prognose på baggrund af VisitDenmarks gennemsnitstal for turismeforbrug og arrangørernes estimater på deltagerantal, indkvarteringsformer og besøgsdage. Beregningerne tager udgangspunkt i 16.000 deltagere:

Forventet antal deltagere

16.-20.000 pers.

Behov for kommerciel indkvartering

5.000 pers.

Indkvartering på midlertidig camping

10.820 pers.

Gennemsnitlig antal besøgsdage

3,6 dage

Estimeret turismeomsætning i Svendborg

22 mio. kr.

Estimeret turismeomsætning udenfor Svendborg

9 mio. kr.

 

På baggrund af den eksisterende kapacitet af kommercielle indkvarteringssenge forventes det, at Svendborg kan imødekomme 1.561 besøgende. Det betyder, at de resterende 3.439 besøgende, der efterspørger en kommerciel indkvarteringsseng, forventes indkvarteret andre steder på Fyn. Den forventede bruttoomsætning for disse besøgende udgør små 9 mio. kr. som forventes at tilfalde omegnskommunerne. Bruttoomsætningen for Svendborg kan altså øges, hvis den samlede kapacitet i perioden kan øges med midlertidige indkvarteringstilbud. Beregningerne inkluderer desuden ikke eventuelle gæster/besøgende til arrangementet udover arrangementets deltagere.

Lovgrundlag

Kommunalfuldmagten

Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2020

Indstilles. Liste Ø var imod, da man ikke mener det er en kommunal opgave at støtte et motorcykelstævne. Det er også et forkert signal at invitere 16.000  med larmende og osende motorcykler til en kommune, som satser på at være fri for CO2-udslip fire år efter stævnet. Det er også i modstrid med at satse på cykelturisme