Punkt 9 Finanslov 2020 - konsekvenser for dagtilbuds- og skoleområdet

Beslutningstema

Orientering om finanslovens konsekvenser for dagtilbuds- og skoleområdet.  

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At orientering om finanslovens konsekvenser for dagtilbuds- og skoleområdet tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Regeringen, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet har den 2. december indgået finanslovsaftale for 2020.

Dagtilbudsområdet
Finansloven for 2020 afsætter midler til minimumsnormeringer. Fra 2020 til 2025 skal kommunerne løbende øge normeringerne i børnehuse, idet der er afsat 500 mio. kr. i 2020 stigende til 1,6 mia. kr. i 2025. Modellen for minimumsnormeringer skal forhandles i Børne- og Undervisningsministeriet i 2020 med henblik på vedtagelse i folketingsåret 2020/2021.

2020

2021

2022

2023

2024

2025

500 mio. kr.

600 mio. kr.

800 mio. kr.

1,2 mia. kr.

1,4 mia. kr.

1,6 mia. kr.

 

Herudover videreføres to puljer, hvorfra børnehuse i Svendborg Kommune modtager ekstra budget. Det forventes, at puljerne videreføres i uændret form, og ikke bliver sendt til genforhandling mellem kommunerne.

Det drejer sig om pulje til flere pædagogiske medarbejdere til daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner, hvorfra Fyrtårnet Byparkens Vuggestue og Sundbyøster Paraplyen fra 2018 til 2021 modtager ekstra budget svarende til samlet 1,3 mio. kr. pr. år. Og det drejer sig om pulje til flere pædagogiske medarbejdere til institutioner med mange sårbare og udsatte 0-2-årige, hvorfra Vesterlunden Nordlyset, Vesterlunden Nordenvinde, Sundbyøster Kobberbækken og Fyrtårnet Mariasøstrenes Børnehus fra 2020 til 2022 modtager ekstra budget svarende til samlet 2,1 mio. kr. pr. år (se andet dagsordenspunkt vedrørende ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet).

Børne- og Ungeudvalget orienteres, når vi kender modellen for minimumsnormeringer og dens effekt for Svendborg Kommune.

 

Skoleområdet
Aftaleparterne ønsker at styrke Folkeskolen, og bakker aktivt op om aftalen mellem Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening om en ”Ny Start”. Der afsættes midler til et generelt løft af Folkeskolen. Midlerne tildeles kommunerne efter elevtal.

I januar 2019 blev folkeskoleforligskredsen desuden enige om en række justeringer af folkeskolen. I forlængelse heraf er Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet enige om at afsætte 193,2 mio. kr. årligt fra 2020 og frem til et kvalitetsløft af den understøttende undervisning.
Svendborg Kommunes andel udgør 1.962.000 kr. årligt og var en del af lov- og cirkulæreprogrammet for 2020. Midlerne er fordelt på skolerne fra 2020 og frem.

Samlet afsættes der på landsplan til det generelle løft af folkeskolen og styrkelsen af den understøttende undervisning:

2020

2021

2022

2023

468 mio. kr.

593 mio. kr.

743 mio. kr.

1 mia. kr.

 

Svendborg Kommunes andel heraf:

 

2020

2021

2022

2023

Kvalitetsløft af den understøttende undervisning

1.962.000 kr.

1.962.000 kr.

1.962.000 kr.

1.962.000 kr.

Generelt løft af folkeskolen*

2.600.000 kr.

3.800.000 kr.

5.300.000 kr.

7.700.000 kr.

 * Forventet andel

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser for dagtilbudsområdet indarbejdes, når vi kender finanslovens effekt for Svendborg Kommune.

For Skoleområdet er midlerne til kvalitetsløft af den understøttende undervisning indarbejdet i almenressourcetildelingen.
De økonomiske konsekvenser af det generelle løft af folkeskolen indarbejdes, når vi kender finanslovens effekt for Svendborg Kommune.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 15-01-2020

Taget til efterretning.

Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Pia Dam (A) deltog som suppleant.