Punkt 8 Orientering om fælles fynsk samarbejde på beskæftigelsesområdet

Beslutningstema

Orientering om det fynske samarbejde

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

De 9 fynske kommuner under RAR Fyn har en flerårig tradition for at arbejde sammen på beskæftigelsesområdet i erkendelse af at kommunerne står overfor mange af de samme udfordringer og deler et fælles arbejdsmarked.

 

Samarbejdet foregår på alle planer fra det politiske Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum, hvor udvalgsformændene fra beskæftigelsesområdet mødes og drøfter fælles indsatser og udveksler erfaringer, til jobcenterchefniveauet, hvor jobcentercheferne på tværs koordinerer forskellige indsatser samt til medarbejderplan, hvor der er forskellige fora, hvor der arbejdes sammen på tværs.

 

Der udarbejdes årligt et fælles tillæg til kommunernes beskæftigelsesplaner, der sætter fokus på aktuelle fælles udfordringer. I tillægget for 2020, som indgår som bilag til Beskæftigelsesplanen for 2020, er der særligt fokus på unge med komplekse problemstillinger, borgere på kanten af arbejdsmarkedet og en styrket virksomhedsservice.

 

Kommunerne arbejder sammen om en årlig jobmesse i Odense Congress Center, hvor virksomheder, uddannelsesinstitutioner og ledige får mulighed for at se hinanden an. Kommunerne påtager sig parvis på skift tovholderrollen, mens alle kommuner bidrager i tilrettelæggelse og afviklingen af den store jobmesse, der har flere tusinde besøgende hvert år. Svendborg var senest tovholder sammen med Odense i 2018.

 

Kommunerne arbejder sammen i regi af Rekrutteringsservice Fyn. Rekrutteringsservice Fyn fungerer som én indgang til de fynske jobcentre og betyder at en virksomhed der søger arbejdskraft får adgang til ledige på tværs af de fynske kommuner uanset hvilket af de fynske jobcentre virksomheden vælger at kontakte.

 

Udover rekruttering er der fokus på opkvalificering, hvor det er en fordel kommunerne går sammen, hvis der skal tilrettelægges særlige forløb. Der har været afviklet forløb indenfor rengøring, robotbranchen, hotel & restauration, industri, transportområdet og ikke mindst bygge og anlægsområdet.

 

Rengøringsområdet er et paradoksområde, hvor der ses en del forgæves rekrutteringer (fremgik i den seneste RAR Fyn rapport som forgæves rekrutteringer indenfor Kultur og fritidsområdet) samtidig med at det ser ud som om der er mange ledige på området. Der har i regi af Rekrutteringsservice Fyn været et projekt, der analysere af området. Projektet afdækkede bl.a. at arbejdstider og arbejdsvilkår (skæve arbejdstider og deltidsansættelser), samt det at mange ledige skriver det på CV’et uden reelt at have et ønske om at arbejde i branchen er med til at skabe paradoksproblemerne. Der har efterfølgende været en dialog med såvel brancherepræsentanter og ledige for mindske paradoksproblemerne.

 

Fordelen ved at kommunerne går sammen om at indkøbe opkvalificeringsaktiviteter er, at der hurtigere kan rekrutteres nok deltagere til at et forløb kan afvikles og at der kan laves præcise aftaler om indhold og rekruttering af deltagere.

 

Rekrutteringsservice Fyn arbejder således for at virksomhederne får den kvalificerede arbejdskraft de har behov for ved hjælp til rekruttering eller via opkvalificering af de ledige. På bygge og anlægsområdet arbejdes der sammen med Byg til Vækst (BTV), der arbejder for at sikre at de fynske virksomheder og de fynske ledige blive en del af de store fynske byggeprojekter. Via en BTV-aftale får de fynske kommuner én indgang til de store byggepladser via en tovholder. Der etableres snusepraktikker til ledige, der derigennem får mulighed for at afklare om bygge- og anlægsbranchen er en mulighed for dem. Det vedlagte notat beskriver Svendborg Kommunes resultater på de projekter, hvor Svendborg har fungeret som tovholder.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen

Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 13-01-2020

Orienteringen blev taget til efterretning.