Punkt 9 Organisering af fælles fynske indsatser

Beslutningstema

Der skal træffes beslutning om organisering af de fælles fynske indsatser. Formålet er, at styrke og skabe de bedste rammer for øget erhvervs- og vækstfremme i bred forstand på Fyn. Det foreslås, at der etableres en struktur med én juridisk enhed, som samler Erhvervshus Fyn P/S, Geo Fyn A/S, Havørred Fyn og Byregion Fyn sekretariatet.

Indstilling

 

Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at Byrådet godkender:

  1. De fælles fynske indsatser konsolideres som beskrevet i sagsfremstillingen

 

  1. Borgmesteren gives mandat til, på Geo Fyn A/S’ generalforsamling, at træffe de for fusionen og Middelfart Kommunes udtræden nødvendige beslutninger.

 

  1. I forbindelse med Middelfart Kommunes udtræden af Geo Fyn A/S modtager Middelfart Kommune et provenu for salg af deres ejerandel af selskabet svarende til 8 % af selskabets værdi.

 

  1. Der indgås en aftale mellem Middelfart Kommune og Erhvervshus Fyn om de ydelser, der i dag ligger hos Geo Fyn A/S, Havørred Fyn og Byregion Fyn sekretariatet.

 

  1. Egenkapitalen i Geo Fyn A/S anvendes delvist til finansiering af finansieringsbehov i Erhvervshus Fyn P/S

 

  1. Bestyrelsen for Erhvervshus Fyn P/S gives mandat til at vurdere om der behov for ændring af navnet, og i givet fald at træffe beslutning om nyt navn.

 

  1. Bestyrelsen for Erhvervshus Fyn P/S foretager efter konsolideringen en vurdering og prioritering af selskabets samlede opgaveportefølje.

Sagsfremstilling

Formålet med denne sag er at styrke strukturen for de fælles fynske indsatser. Dette sker for at skabe de bedste rammer for øget erhvervs- og vækstfremme i bred forstand på Fyn. Sagen forelægges for alle de fynske kommunalbestyrelser.

I slutningen af 2018 besluttede de fynske kommuner at etablere et endnu stærkere samarbejde på erhvervsfremmeområdet. Visionen var at skabe en fælles fynsk erhvervsfremmeindsats. Den skulle i langt højere grad end i dag være skræddersyet den fynske erhvervsstruktur. Samtidig skulle den sætte de fynske virksomheder i centrum. Indsatsen skulle være mere enkel og gennemskuelig for virksomhederne. Samtidig skulle den skabe sammenhæng og driftsfordele på tværs af den specialiserede erhvervsservice og erhvervsudvikling i de fynske erhvervsklynger.

Beslutningen blev gennemført i forlængelse af den nye erhvervsfremmelov. Loven skabte bl.a. et nyt erhvervsfremmesystem med 6 nye erhvervshuse. De erstattede de tidligere Væksthuse.

Med kommunalbestyrelsernes beslutning blev der skabt en struktur med Erhvervshus Fyn P/S, der ejes af 9 fynske kommuner og Erhvervshus Fyn S/I, der er en selvejende institution oprettet ved lov.

De to enheder varetager i fællesskab den væsentligste del af erhvervsfremmeindsatsen på Fyn. P/S’et arbejder med de fynske erhvervs- og vækstklynger. S/I’et arbejder med den mere specialiserede erhvervsfremme, fx erhvervsudviklingsprojekter, virksomhedsdrift og udvikling.

Finansieringen af erhvervsfremmesystemet blev beskrevet i sagen fra december 2018 samt de opfølgende sager om udvidelsen af ejerkredsen i FilmFyn A/S og Erhvervshus Fyn P/S.

Det fremgår af sagen fra 2018, at finansieringsmodellen er afhængig af, at den nationale klynge for robotter placeres i Odense, og at den får tilført en national finansiering.

Erhvervshus Fyn P/S blev etableret med enkelte usikkerheder og forudsætninger vedrørende selskabets økonomi.

Af sagsfremstillingen fra december 2018 fremgår det:

”Idet finansieringen er under forudsætning af, at den nationale klynge for robotter og droner bliver placeret i Odense, vil finansieringsmodellen skulle revurderes, såfremt denne forudsætning ikke opfyldes. De nationale klynger fordeles først med virkning fra 2021, hvorfor der i 2019-2020 vil komme en supplerende betaling til kommunerne på samlet 7,7 mio. kr., såfremt finansieringen af de kommende nationale klynger ikke i denne periode kan afholdes nationalt eller der ikke kan tilvejebringes anden finansiering. Denne finansiering fordeles på baggrund af kommunernes befolkningstal.”

Det skal her præciseres, at de 7,7 mio. kr., der er nævnt i sagsfremstillingen, er et årligt finansieringsbehov i perioden 2019-2020.

Det er ikke muligt i fuldt omfang at finde den manglende finansiering. Det betyder, at der er ufinansierede aktiviteter i robotklyngen.

Der arbejdes fortsat på at etablere en national robotklynge på Fyn. Hvis Erhvervshus Fyn P/S reducerer aktiviteterne, vil mulighederne for at blive udpeget som klynge tilsvarende reduceres. Det vil derfor være uhensigtsmæssigt at skrue ned for aktiviteten nu.

Erhvervshus Fyn P/S egenkapital kan kun i begrænset omfang løse denne udfordring. Der er derfor et årligt finansieringsbehov på 7,7 mio. kr. i 2019 og 2020.

Etableringen af Erhvervshus Fyn P/S og udvidelsen af ejerkredsen i FilmFyn A/S var fase 1 i ønsket om at skabe en ny og bedre struktur for de fælles fynske indsatser.

I det følgende foreslås en ændring af det organisatoriske set up for de fælles fynske indsatser. Foruden en række synergieffekter rummer forslaget en mulig løsning på behovet for finansiering i Erhvervshus Fyn. Arbejdet med den foreslåede struktur er anden og sidste fase.

 

Nuværende organisering af de fælles fynske indsatser

Efter at Erhvervshus Fyn P/S og Erhvervshus Fyn S/I blev etableret, står en række mindre fælleskommunale organisationer tilbage. Disse organisationer arbejder på forskellig vis, og uafhængigt af hinanden, med tværkommunale vækst- og udviklingsindsatser på Fyn.

 

 

Det er blevet afdækket, om disse organisationer i højere grad kan tænkes sammen med Erhvervshus Fyn P/S. Det vil være i tråd med de fynske kommunalbestyrelsers beslutning fra maj 2018, hvor Strategi FYN 2018-21 blev vedtaget.

Strategi FYN er det strategiske grundlag for de fælleskommunale indsatser for fremme af vækst og attraktivitet for fynsk erhverv og bosætning. Strategien sætter retning for de fælles fynske vækst- og udviklingsindsatser. Strategien udpeger også en række indsatser, der skal realiseres gennem tværkommunalt samarbejde. Indsatserne er delvist ufinansierede i denne strategiperiode.

Herudover indeholder Strategi FYN en ambition om, at de fynske kommuner og de fynske organisationers samarbejde skal samles og styrkes. Kommunalbestyrelserne ønsker, at der etableres en ny mere simpel, dynamisk og fleksibel organisation. Den skal sikre, at Fyn får mest muligt ud af det tværkommunale samarbejde.

I vedlagte bilag er en nærmere beskrivelse af disse organisationer. Beskrivelsen indeholder en vurdering af, om det vil være hensigtsmæssigt at samle dem i én stærk fynsk konstruktion.

Ved vurderingen er der lagt vægt på fire kriterier:

-          Arbejder med fælleskommunale vækst- og udviklingsinitiativer tæt på kommunernes kerneopgaver.            

-          Kan bidrage til implementering af indsatser i Strategi FYN 2018-21.                                                                        

-          Kan indgå i en styringsstruktur under en bestyrelse med de fynske borgmestre.

-          Uafhængighed af ekstern finansiering.

Det er vurderingen at det samlet set vil være hensigtsmæssigt at skabe et endnu tættere samarbejde mellem Erhvervshus Fyn P/S og Havørred Fyn, Geo Fyn A/S og Byregion Fyn-sekretariatet. Disse enheder arbejder alle med vækst- og udviklingsaktiviteter. En samling vil styrke de attraktive kommunale agendaer indenfor bl.a. erhvervsfremme, vækst og udvikling.

De fælles fynske organisationer har i afdækningsfasen rejst nogle opmærksomhedspunkter:

  • Bekymring for muligt tab af de faglige og kommunale arbejdsmiljøer, som man er godt integreret i og glade for at være en del af
  • En klarere sammenhæng med og i den nye organisering – fastholdelse af faglig profil og opgaveløsning
  • Behov for indfasningsproces

Det er meget relevante punkter, der kræver opmærksomhed i den kommende proces. Det overlades til kommunaldirektørerne og direktøren for Erhvervshus Fyn P/S at vurdere og beslutte, hvordan samlingen gennemføres mest hensigtsmæssigt - også med et blik for den faglige integration.

 

Fremtidig struktur

Det foreslås, at der etableres en struktur med én juridisk enhed. Enheden indeholder de aktiviteter, der i dag er samlet i Erhvervshus Fyn P/S, Geo Fyn A/S, Havørred Fyn og Byregion Fyn-sekretariatet.

Selskabet ejes af de fynske kommuner med undtagelse af Middelfart Kommune og ledes af en bestyrelse bestående af ejerkommunernes borgmestre.

Ud over Erhvervshus Fyn P/S fastholdes konstruktionen med den selvejende institution Erhvervshus Fyn I/S.  Byg til Vækst, FilmFyn A/S og Kulturregion Fyn berøres ikke. 

Som det er kendt fra Erhvervshus Fyn P/S’ nuværende organisering på fx turisme- og klyngeområdet, kan der etableres styregrupper eller Advisory Boards for relevante indsatser. De skal i givet fald understøtte udviklingen af de enkelte områder med den nødvendige indsigt.

For så vidt angår Destination Fyn, er den fælles turismeindsats stadig forankret i Erhvervshus Fyn P/S. Der foregår pt. et lovforberedende arbejde, der kan få konsekvenser for det organisatoriske tilhørsforhold. Hvis der måtte blive behov for det, forelægges en særskilt sag om dette på et senere tidspunkt.

Der tages med denne sag ikke stilling til, om Erhvervshus Fyn P/S er det rette navn til selskabet. Det indstilles i stedet, at selskabets bestyrelse foretager denne vurdering og i givet fald får kompetencen til eventuelt at ændre navnet.

Som det fremgår ovenfor, er Middelfart Kommune i dag en del af de enheder, der nu foreslås samlet i Erhvervshus Fyn P/S. Middelfart Kommune er ikke medejer af dette selskab. Det betyder konkret, at Middelfart Kommune ikke fremadrettet vil være en formel del af beslutningsstrukturen for disse indsatser.

Det foreslås, at Erhvervshus Fyn P/S og Middelfart Kommune indgår en form for samarbejdsaftale. Herved opnår Middelfart Kommune det samme udbytte af aktiviteterne

Udgiften for Middelfart Kommune svarer til den udgift kommunen har i dag. Dog vil Middelfart Kommune fremadrettet betale 5,5 kr. pr. indbygger svarende til ca. 210.000 kr. til Byregion Fyn sekretariatet.

Samlingen af de fire organisationer sker efter følgende principper:

  • Alle berørte medarbejdere overdrages til Erhvervshus Fyn P/S efter reglerne i virksomhedsoverdragelsesloven.
  • Alle indsatser og den tilhørende finansiering i de 9 ejerkommuner overføres til Erhvervshus Fyn P/S.
  • Der kan etableres et advisory board for relevante indsatser.
  • Geo Fyn A/S fusioneres med Erhvervshus Fyn P/S.
  • Kommunaldirektørkredsen og direktøren for Erhvervshus Fyn P/S skal sikre en hensigtsmæssig samling med fokus på organisering og faglig integration.

 

I forhold til fusionen mellem Geo Fyn A/S og Erhvervshus Fyn P/S betyder det, at Middelfart Kommune udtræder af ejerkredsen. Konkret vil Geo Fyn A/S tilbagekøbe Middelfart Kommunes ejerandel for en pris svarende til værdien af deres ejerandel af selskabet (8 %). Provenuet fastsættes mere præcist i forbindelse med overdragelsesaftalen, men forventes at udgøre ca. 800.000 kr.

Den resterende del af egenkapitalen i Geo Fyn A/S, ca. 9,9 mio. kr. tilføres Erhvervshus Fyn P/S i forbindelse med fusionen.

Med denne sag foreslås det, at 7,7 mio. kr. af egenkapitalen anvendes til at dække finansieringsbehovet i Erhvervshus Fyn P/S.

Egenkapitalen er oparbejdet af de fynske kommuner i forening gennem salg af Geo Fyn A/S’ aktiviteter gennem årene. Midlerne bruges nu til at finansiere fælles fynske interesser. Ligeledes undgår ejerkommunerne, at de skal foretage et ekstraordinært tilskud til selskabet.

Ved dækningen af finansieringsbehovet tages der ikke højde for ejerkommunernes ideelle andel af egenkapitalen i Geo Fyn A/S. Dette følger de principper, der har været anvendt ved udvidelsen af ejerkredsen i såvel FilmFyn A/S og Erhvervshus Fyn P/S.

Konkret betyder det, at nogle kommuner vil dække en forholdsmæssig større andel af finansieringsbehovet i Erhvervshus Fyn P/S end deres finansieringsandel tilsiger.

Herudover ændres finansieringen af Geo Fyn-aktiviteterne. Som for de øvrige fælles fynske indsatser sker finansieringen fremadrettet efter kommunernes indbyggertal. Tilsvarende tilpasses finansieringen af Havørred Fyn, så den også fuldt ud sker efter indbyggertal. Konkret betyder det, at udgifterne til sekretariatsfunktionerne fordeles blandt alle kommuner. Disse udgifter er hidtil finansieret af Odense Kommune.

 

De samlede udgifter til de 3 konsoliderede indsatser udgør følgende (beløbene er estimerede):

 

Det forventes, at samlingen af de fælles fynske indsatser, herunder overdragelse af medarbejdere, kan gennemføres primo 2020. Fusionen med Geo Fyn A/S forventes at blive gennemført med regnskabsmæssig virkning fra 1. januar 2020.

Med den foreslåede samling overtager Erhvervshus Fyn P/S en række medarbejdere og aktiviteter.

Efter samlingen vil bestyrelsen vurdere indsatserne og foretage en prioritering på tværs af Erhvervshus Fyn P/S’ samlede portefølje. Herunder vil bestyrelsen vurdere om der er grundlag for at opstille et effektiviseringskrav for selskabet. Ligeledes foretager bestyrelsen en revurdering af Strategi Fyn 2018-21, mål og implementering af indsatser, fagkomitéer i forhold til prioritering og finansiering fremadrettet inden for den samlede organisering og i sammenhæng til overordnet fokus i kommunerne, som FNs Verdensmål mv.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Jf. ovenstående udgør de forventede udgifter for Svendborg Kommune til Havørred Fyn, Geo Fyn A/S og Byregion Fyn i alt 1.105.611 kr. i 2020. Dette er en ekstra udgift på 70.700 kr. i forhold til vedtaget budget 2020.

 

Svendborg Kommunes bidrag til S/I Erhvervshus Fyn, P/S Erhvervshus Fyn og Film Fyn i 2020 skønnes at udgøre i alt 7.038.000 kr. Vedtaget budget 2020 for bidrag til disse initiativer udgør 7.141.000 kr. Der er således plads indenfor det vedtagne budget 2020 til at finansiere Svendborg Kommunes ekstra udgifter ved at samle aktiviteterne i Havørred Fyn, Geo Fyn A/S og Byregion Fyn under P/S Erhvervshus Fyn.

Beslutning i Økonomiudvalget den 10-12-2019

Indstilles, idet udvalget anbefaler, at Teknik- og Erhvervsudvalget efterfølgende drøfter den kommende prioritering af indsatserne.

 

Afbud fra Flemming Madsen (A). Som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).

 

Beslutning i Byrådet den 17-12-2019

Godkendt.