Punkt 8 Fleksibel udlejning

Beslutningstema

Det pålægges Svendborg Andels-Boligforening at indføre fortrinskriterier for personer i arbejde/videregående uddannelse for anvisning af boliger i afdeling 14, Skovparken.

Indstilling

Direktionen indstiller til godkendelse i byrådet, at

  • det pålægges Svendborg Andels-Boligforening iht. Almenboliglovens § 60 stk. 4 at indføre fortrinskriterier for anvisning af boliger i det udsatte boligområde afdeling 14, Skovparken, således at personer i arbejde og personer under videregående uddannelse i prioriteret orden gives fortrinsret til ledige boliger med henblik på at styrke beboersammensætningen i området.

Sagsfremstilling

I forlængelse af parallelsamfundspakken fra 2018 er Almenboligloven ændret, således at for ”udsatte boligområder” – som de er defineret i lovens § 61 a og offentliggjort af boligministeren pr. 1. december hvert år – skal den pågældende boligorganisation anvise ledige boliger efter særlige kriterier, herunder beskæftigelses- og uddannelseskriterier, også kaldet fleksibel udlejning. Det er pålagt kommunalbestyrelsen – Almenboliglovens § 60 stk. 4 - at fastsætte disse kriterier med henblik på at styrke beboersammensætningen, og at offentliggøre kriterierne. Kriterierne skal tages op til revision senest 4 år efter, at de er fastsat. Kriterierne bortfalder, når et boligområde ikke længere er et udsat boligområde.

Afdeling 14, Skovparken, er i den nyeste ghettoliste pr. 1/12-2018 karakteriseret som ”udsat område”, hvor de udslagsgivende parametre drejer sig om manglende tilknytning til arbejdsmarkedet og manglende grunduddannelse.

Det lægges konkret op til, at fortrinskriterierne omhandler personer i arbejde og personer under videregående uddannelse, som i prioriteret orden gives fortrinsret til ledige boliger i afdeling 14, Skovparken. Nærmere betegnet drejer arbejdskriteriet sig om at kunne dokumentere fast arbejde med et indkomstniveau på min. 150.000 kr./år samt en ansættelse på mindst 25 timer om ugen. Uddannelseskriteriet omfatter dokumenteret uddannelsesaktivitet på en videregående uddannelse godkendt til SU, erhvervsuddannelse med lærlingeløn eller Særlig Tilrettelagt Uddannelse. Se i øvrigt bilag.

Fortrinskriterierne har i denne udformning været anvendt i andre kommuner, hvorfor de vurderes at være anvendelige og brugbare i drift.

Idet der er etableret kommunal anvisningsret til indtil hver fjerde ledige almene familiebolig i afdeling 14, Skovparken, vil de besluttede særlige udlejningskriterier dog kun gælde for 65 % af afdelingens familieboliger iht. vejledning om fleksible udlejningsregler, afs. 1.3. De resterende 10 % er omfattet af de normalt gældende ventelisteregler.

De besluttede særlige udlejningskriterier har fortrinsret for de i SAB normalt gældende ventelisteregler. Såfremt der dog ikke er boligsøgende, der opfylder de ovennævnte særlige kriterier, skal de pågældende boliger udlejes efter de normalt gældende ventelisteregler i boligorganisationen.

SAB har i dag generelt ingen ledige lejligheder, og det forventes ikke at de nye fortrinskriterier vil forværre denne situation i Skovparken.

Fortrinskriterierne har været drøftet med SAB uden det har givet anledning til ændringer.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der er ingen følgeudgifter for Svendborg Kommune.

Det vil dog blive vanskeligere at finde egnede billige boliger til anvisning for nødlidende borgere og samtidig lægge en større byrde på øvrige almene boligområder.

Lovgrundlag

LBK nr. 119 af 01-02-2019 om almene boliger mv.

Vejledning nr. 12432 af 08-02-2001 om fleksible udlejningsregler.

Beslutning i Økonomiudvalget den 10-12-2019

Indstilles.

Liste Ø var imod, idet der lægges op til diskrimination.

 

Afbud fra Flemming Madsen (A). Som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).

 

Beslutning i Byrådet den 17-12-2019

Godkendt.

Liste Ø, Å og B var imod. Liste Ø med henvisning til mindretalsudtalelsen fra fagudvalget.