Punkt 9 Solcelleprojekter flere steder i kommunen

Beslutningstema

Beslutning om prioritering af indkomne solcelleprojekter, igangsættelse af planlægning samt beslutning om krav til planlægningen og beslutning om indarbejdelse af ændrede retningslinjer i Kommuneplan 2020-32.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse og Byrådets endelige vedtagelse, at:

 

A)     godkende prioriteringskriterierne for solcelleprojekterne.

 

B)     igangsætte planlægning for det højest prioriterede solcelleprojekt.

 

C)    prioritere eventuelle projekter, der ikke ønskes igangsat planlægning for i indeværende planperiode og dermed ikke bringes op igen i perioden.

 

D)    der i forbindelse med eventuel igangsættelse af planlægning for solenergianlæg i områder med særlige drikkevandsinteresser, skal stilles krav om dokumentation for at anlæggene ikke er miljøskadelige.

 

E)     projekter, der prioriteres til planlægning indgår i den igangværende kommuneplanrevision.

 

F)     ansøger udarbejder plangrundlag for de anlæg der igangsættes planlægning for.

Sagsfremstilling

Baggrund

Den 26. juni 2018 besluttede Byrådet, at standse samlet planlægning for udpegningen af områder til vindmøller og solceller til kommuneplanen, altså udpegning af, hvor det planlægningsmæssigt er bedst at placere den pågældende type anlæg. Det blev samtidig besluttet, at Byrådet vil forholde sig til alle indkomne ansøgninger om etablering af solcelleanlæg, uanset hvor i kommunen de ønskes placeret.
 

Svendborg Kommune har modtaget ansøgninger om 9 forskellige projekter for solcelleanlæg rundt om i kommunen. Ansøgningerne er fordelt på 3 forskellige lodsejere og områderne kan ses på kortet vedhæftet som Bilag 1. Ansøgningerne er dels indkommet uopfordret og dels i forbindelse med den forudgående høring, der blev afholdt i foråret 2018. Endelig har en lodsejer suppleret sine ønsker i løbet af dette efterår.
 

Den 27. august 2019 drøftede Byrådet de ansøgte projekter og besluttede at igangsætte planlægning for det af projekterne, der planlægningsmæssigt havde færrest bindinger. Det drejer sig om et anlæg umiddelbart øst for erhvervsområdet i Tved. Der har efterfølgende været afholdt forudgående høring med indkaldelse af ideer til planlægningen. Planforslagene er pt. under udarbejdelse og vil blive forelagt politisk i det nye år.
 

Den 28. oktober 2019 blev afholdt et temamøde om solcelleanlæg for Byrådet. Formålet var at drøfte dilemmaet mellem hensynet til kulturelle- og landskabelige værdier og Byrådets ambition om både at styrke den grønne omstilling ved at planlægge for flere solenergianlæg og at sikre rent drikkevand.

Mødet indeholdt en besigtigelse af et eksisterende solcelleanlæg ved Rødkilde Gods. Efterfølgende blev emnerne beskyttede landskaber, grundvandsbeskyttelse, regnskab for vedvarende energi (VE) samt vægtning af planlægningskriterier drøftet. Administrationens oplæg for Byrådet er vedhæftet som Bilag 2.
 

Klima- og energipolitik

Byrådet har den 26. november 2019 vedtaget Svendborg Kommunes reviderede Klima- og Energipolitik. Målsætningen i politikken er, at omstille energiforbruget til 100 % VE i 2040 for kommunen som geografisk enhed. Delmålet er 50 % omstilling i 2025.
 

Klima- og Energipolitikken skal understøtte en udvikling, der fører til, at disse mål opnås. Et af redskaberne er flere private energianlæg, hvor det er muligt. Samtidig vil kommunen facilitere mere lokalt ejerskab af VE-anlæg hvor det er muligt, for at sikre størst mulig udbredelse af vedvarende energianlæg.
 

Status på VE-andelen i Svendborg som geografisk enhed kan ses i Bilag 2, s. 11.

Bilag 3 viser den andel, som de ni solcelleprojekter hver især, vil bidrage med til Svendborgs samlede energibehov. Realisering af alle ni projekter vil være af markant betydning for andelen af VE-energi i Svendborg Kommune.
 

Screening og prioritering af projekterne

Administrationen har indledningsvis prioriteret de ni projektansøgninger.
 

Udgangspunktet for administrationens vurdering af en ansøgning om solcelleprojekter, er en screening af det konkrete areal samt kommuneplanens principielle retningslinjer for solcelleanlæg. Alle ni projekter ønskes placeret på bar mark i landzone. Der skal derfor udarbejdes lokalplan for hvert at de ni projekter. For alle projekter gælder også, at der skal udarbejdes kommuneplantillæg for det enkelte projekt, da de er i modstrid med udpegninger i kommuneplanen. Der er dog forskel på, hvor mange bindinger eller udpegninger det enkelte projekt er i konflikt med.
 

Administrationen har efter screeningen af de ni projektforslag prioriteret dem i forhold til hinanden. Screeningen kan ses i oversigteligt i skemaet herunder (Bilag 4).


 

 

Prioritet 1 - Sydøst for Hvidkilde, er det område som har færrest bindinger, der er i modstrid med realiseringen af et solcelleanlæg. Prioritet 1 er dermed det projekt, der foreslås igangsat lokalplanlægning for, som det næste projekt efter projekt ved Tved.
 

Bindingerne er ikke prioriteret i forhold til hinanden i skemaet. Det betyder, at en binding som ”beskyttet landskab” ikke vægter mere eller mindre end fx ”særlige grundvandsinteresser”. En binding tæller som en binding. Størrelsen på anlæggene og dermed bidraget af VE er heller ikke inddraget i prioriteringen, men kan ses som en selvstændig kolonne.
 

En nærmere detailplanlægning, herunder forudgående offentlig høring af det enkelte projekt, kan afdække forhold som kan betyde justeringer af projektet i forhold til denne overordnede screening.

 

Prioritet 1) Sydøst for Stenstrup

Prioritet 2) Nørremarksvej (udvidet areal i forhold til tidligere)

Prioritet 3) Heldagergårdsvej

Prioritet 4) Fåborgvej i umiddelbar tilknytning til lokalplanlagt område til solcelleanlæg (endnu ikke opført)

Prioritet 5) Hvidkilde Nord

Prioritet 6) Øst for Gml Nyby

Prioritet 7) Hvidkilde Syd

Prioritet 8) Nyborgvej, øst for Tved

Prioritet 9) Syd for Ulbølle

 

I screeningen af de ni projekter er følgende udpegninger, bindinger, retningslinjer samt planmæssige overvejelser inddraget:

 

  • Kommuneplanens retningslinjer for solcelleanlæg, herunder hvor kuperet arealerne er
  • Udpegninger i kommuneplanen: kystnærhedszone, landskaber der skal beskyttes,

herregårdslandskaber, kulturmiljøer.

  • Grundvandsinteresser
  • Særlige nabohensyn
  • Konkret vurdering af det konkrete projekt og det konkrete landskab
  • Statens vejledning til placering af solcelleanlæg

 

Nationale retningslinjer til planlægningen

Staten har udpeget fire emner som al planlægning i Danmark skal forholde sig til:
 

  • Vækst og erhvervsudvikling
  • Natur- og miljøbeskyttelse
  • Kulturarvs- og Landskabsbevarelse
  • Hensyn til nationale og regionale anlæg.

 

I forhold til henholdsvis Natur- og Miljøbeskyttelse skal kommunerne sikre, at grundvandet og særligt området omkring boringer beskyttes. I forhold til Kulturarvs- og landskabsbevarelse skal kommunerne sikre at bevaringsværdigt landskab beskyttes og større sammenhængende landskaber ikke reduceres. Herudover skal kulturmiljøer, fx Herreårdsmiljø beskyttes.
 

Hensyn til de fire retningslinjer er delvist indarbejdet i kommuneplanens retningslinjer og skal der ud over løftes gennem lokalplanlægningen og anden sagsbehandling.

 

Grundvandsinteresser

På flere af arealerne er der grundvandsinteresser og nærhed til drikkevandsboringer.
 

Etablering af solceller i områder med særlige drikkevandsresourcer (OSD) og indvindingsoplande udenfor OSD vurderes, at være ‘uproblematisk’ planlægningsmæssigt set.

 

Solceller i området omkring drikkevandsboringer (BNBO) kan kræve at kommunen redegør overfor Staten, at anlægget ikke medfører øget fare for forurening af grundvandet. Ved solceller i disse områder bør Svendborg Kommune derfor kræve at panelerne har en dokumenteret miljøvenlig overfladebehandling og anlæggene drives miljøvenligt.
 

Ansøgerne, der ejer projektarealer med drikkevandsresourcer, påpeges at solcelleanlæg kan være en god sikring af grundvandsressourcerne set i forhold til at dyrke og sprøjte arealerne i en konventionel landbrugsdrift. Dette udsagn støttes af Vand & Affald.
 

Landskabsbeskyttelse

Kommunens åbne land er i kommuneplanen inddelt i 23 landskabsområder med hver sit særkende. Landskabsområderne er udpeget som ”tilpas-”, ”ændre-” eller ”beskyt-” områder.
Her igennem opfylder kommunen bl.a. statens krav om at udpege og beskytte bevaringsværdige landskaber og sammenhængende landskaber.
 

Landskabsområderne og deres ”beskyt”-status er udpeget i 2010-2011 efter analyse med Miljøministeriets ”Landskabskaraktermetode”. Formålet var at opnå landsdækkende ensartede begreber til at beskrive landskaber. Dette bl.a. for at sikre, at Planklagenævnets afgørelser sker ud fra samme type landskabsvurderinger i hele landet. Et eksempel er planklagesagen for det første solcelleanlæg ved Ulbølle. Her blev en placering i det åbne land accepteret af Planklagenævnet, blandt andet fordi arealet ligger i et landskabsområde med betegnelsen ”tilpas” og at lokalplanen sikrede en afskærmende beplantning omkring anlægget.
 

Landskabsudpegningerne bruges af administrationen fx i forbindelse med landzoneadministration og tilladelser til etablering af landbrugsbygninger. I de landskabsområder, der er udpeget til at skulle beskyttes, kan der jf. kommuneplanen kun i ganske ubetydeligt omfang ske etablering af byggeri eller tekniske anlæg. I disse områder kan altså ikke placeres solcelleanlæg og der gives altid afslag til husstandsvindmøller. I områder udpeget som ”tilpas” eller ”ændre” er mulighederne tilsvarende større for indpasning af byggeri. Ved at tage udgangspunkt i de tre kategorier af landskabsudpegninger sikres en enkel, ensartet og gennemsigtig landzoneadministration i hele kommunen. Den ensartede administration letter samtidig sagsbehandlingstiden for den enkelte sag.
 

Det er muligt politisk, i forbindelse med revision af kommuneplanen at foreslå at ændre kommunens retningslinjer om beskyttede landskaber og dermed give mulighed for, at der i beskyttede landskaber fremover kan opføres tekniske landskaber i form af solenergianlæg. Det har ikke været muligt at få en pejling af, hvordan staten (Miljøstyrelsen og Erhvervsstyrelsen) vil forholde sig til dette, men den pågående kommuneplanrevisionen vil give mulighed for en yderligere dialog med styrelsen.
 

Kulturmiljø

I kommuneplanen er udpeget 37 kulturmiljøer fordelt på 4 kategorier. Under kategorien ‘land’ er udpeget tre herregårdsmiljøer, hvor af området omkring Hvidkilde Gods er et af de tre. Et af de bærende bevaringsværdier for herregårdsmiljøet er herregårdspræget i de udstrakte skove og store, åbne marker.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Kommuneplanlægningen for solcelleanlæg, kan ske inden for rammerne af udvalgets budget i fald de igangsatte projekter tages med i kommuneplanrevisionen.
 

Ansøger bekoster udarbejdelser af de eventuel igangsatte lokalplaner.
 

Etablering af solcelleanlæg vil understøtte Byrådets mål om reduktion af CO2-udledning, fremsat i Klima- og Energipolitikken samt Bæredygtighedsstrategien.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 05-12-2019

Teknik- og Erhvervsudvalget har drøftet sagen og ønsker sagen yderligere belyst. Sagen ønskes dagsordenssat på et senere tidspunkt med henblik på endelig stillingtagen.
 

Det bemærkes, at der er en fejl i bilag 4: oversigt over screening af 9 solcelleprojekter. Der burde rettelig have stået ”ikke særlige grundsvandsinteresser i området” fremfor ”særlige grundvandsinteresser i området”.