Punkt 13 Afrapportering af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2019

Beslutningstema

Godkendelse af afrapportering af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2019.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget godkender afrapporteringen af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2019.

Sagsfremstilling

Udvalget for Børn og Unge godkendte d. 3. april 2017 en model for tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune. Tilsynsmodellen består af fire elementer:

  • Pædagogiske læreplaner
  • Læringsteammøder
  • Observationer i udvalgte børnehuse/dagplejegrupper
  • Dagligt og forpligtende samarbejde

De fire elementer understøtter tilsynsforpligtigelsen og en løbende pædagogisk udvikling på 0-6års området.

Denne sagsfremstilling indeholder en afrapportering af det pædagogiske tilsyn i 2019 på baggrund af den nuværende tilsynsmodel.

Der lægges op til at videreudvikle tilsynsmodellen med afsæt i dagtilbudsreformen og ministeriets styrkede pædagogisk læreplan.

Det forventes at kunne fremlægge en justeret tilsynsmodel til politisk beslutning 1. halvår 2020.

Med udgangspunkt i de fire tilsynselementer gives nedenstående afrapportering på indhold og status. 

 

  • Pædagogiske læreplaner:

Ifølge ny dagtilbudsreform skal kommunalbestyrelsen ikke længere godkende pædagogiske læreplaner hvert andet år.

På dagtilbudsområdet har der, siden ministeriets lancering af ny styrket pædagogisk læreplan, været en inddragende proces på flere niveauer i forhold til, hvordan rammen om en styrket pædagogiske læreplan i Svendborg Kommunes kommunale og selvejende dagtilbud omsættes.

En arbejdsgruppe bestående af dagtilbudsledere, pædagogiske teamledere, repræsentanter fra de faglige organisationer samt pædagogisk konsulent har justeret ministeriets skabelon til en Svendborg kontekst. 

Sideløbende er alle pædagogiske teamledere og medarbejderne kompetenceudviklet i grundlaget for den styrkede pædagogiske læreplan.

Frem til 1. juli 2020 arbejder børnehusene og dagplejegrupperne med skabelonen, som er en dato, der fremsat af Dagtilbudsloven for, hvornår den skal være omsat. Derefter er den pædagogiske læreplan på børnehusniveau og dagplejegruppeniveau gældende i to år frem til 2022. I den periode skal grundlaget og tilgangen omsættes lokalt via løbende tiltag og en evalueringskultur.

Udvalget fik en nærmere orientering om status på arbejdet med den nye styrkede pædagogiske læreplan på mødet d.13.11.2019.

 

  • Læringsteammøder:

I oktober 2019 gennemførtes tredje kortlægning i Læringsledelse med besvarelser fra 4-6 årige, forældre, kontaktpædagoger, øvrigt pædagogisk personale og ledelse.

I slut november 2019 modtages resultaterne af kortlægningsundersøgelsen.

Herefter analyserer de seks ledelsesteams dataresultater på børnehus eller dagplejegruppeniveau, ligesom Sekretariat og Dagtilbud forholder sig til dataresultaterne.

I løbet af foråret afholder Sekretariat og Dagtilbud læringsteamsmøder med hver af de seks lederteams, hvor deltagerne i professionelle læringsfællesskaber arbejder med data, faciliteret af Sekretariat og dagtilbud og understøttet af forskere fra Aalborg Universitet.

Dataresultaterne er med til at retningsbestemme børnehusenes og dagplejens pædagogiske udvikling.

 

  • Observationer i udvalgte børnehuse/dagplejegrupper

Ud fra data vælges de børnehuse og/eller dagplejegruppe som scorer lavt på relevante data i forhold til børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. I efteråret 2018 foretog Sekretariat og dagtilbud på den baggrund tilsynsobservationer i tre børnehuse. 

I foråret 2019 gennemfører Sekretariat og Dagtilbud igen tilsynsobservationer på baggrund af data. Observationerne er med til at give et kvalitativt billede af den pædagogiske kvalitet.

På baggrund af observationer gives en tilbagemelding til lederen og medarbejderne, som arbejder med de anbefalinger, observationerne har givet anledning til. 

Gennem deltagelsen i Læringsledelse har Sekretariat og Dagtilbud i efteråret 2019 gennemført to yderligere observationer i to andre børnehuse med observationsmaterialet KIDS. KIDS er blandt andet udviklet af forsker Charlotte Ringsmose, som er tilknyttet Læringsledelse. Her har Sekretariat og Dagtilbud ligeledes givet tilbagemelding til de to børnehuse, ud fra hvad observationerne viste, der er behov for at sætte fokus på i det pædagogiske arbejde.

 

  • Dagligt og forpligtende samarbejde

Dagligt og forpligtende samarbejde omfatter blandt andet løbende ledelsestilsyn, samarbejde med tværfaglige samarbejdspartnere samt behandling og opfølgning på forældrehenvendelser og klager vedrørende den pædagogiske praksis.

På baggrund af forældrehenvendelser har Sekretariat og Dagtilbud ført uanmeldt tilsyn i to børnehuse i 2019, hvoraf det ene tilsyn er en del af processen vedrørende det skærpede pædagogiske tilsyn i Fyrtårnet Børnegården Byparken, som udvalget løbende er blevet orienteret om.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-12-2019

Godkendt.