Punkt 6 Orientering om projekt Skriv og læs

Beslutningstema

Orientering om udviklingsprojektet Skriv og læs der gennemføres i Svendborg Kommunes folkeskoler i alle klasser på 0. til 2. årgang.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Omkring 15% af alle elever på landsplan, der afslutter 9. klasse, har ikke tilstrækkelige læse- og skrivefærdigheder til at starte på en ungdomsuddannelse og dårligere forudsætninger for at deltage aktivt i samfundslivet. For at understøtte arbejdet med denne udfordring har Svendborg Kommune valgt at deltage i projekt Skriv og læs i en treårig periode fra 2019 til 2022.

 

Projektets primære formål er at udvikle et læringssystem, der tidligt kan spore læse-/skriveudvikling, spotte eventuelle udfordringer (fx dysleksi) og hjælpe lærerne med at give deres elever optimale udfordringer og støtte.

 

Udviklingsarbejdet tager afsæt i elevernes daglige skriveaktiviteter. Elevernes tidlige skriveforsøg indeholder store mængder værdifuld data, som kan give et mere nuanceret og præcist billede af den enkelte elevs skriftsprogsudvikling.

 

Projektet er et samarbejde mellem edtech-virksomheden WriteReader, Danmarks Universitet for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Danmark Tekniske Universitet (DTU) og Svendborg Kommune. Det støttes af Statens Innovationsfond.

 

I Svendborg Kommune deltager alle elever på 0. til 2. årgang i kommunens folkeskoler. Det vil sige 63 klasser og ca. 1.305 elever.

 

Lærer Janus Madsen (ejer af firmet WriteReader) orienterer udvalget om projektets indhold og giver en aktuel status. Janus understøtter skolerne og de involverede lærere i deres arbejde med at implementere Skriv og læs. Han er flere gange om måneden på besøg på skoler i kommunen.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-12-2019

Taget til efterretning.