Punkt 8 Tilsyn på Svendborg Kommunes sociale tilbud

Beslutningstema

Orientering om tilsyn på Svendborg Kommunes sociale tilbud i 2. og 3. kvartal i 2019.

Indstilling

Direktionen indstiller:

  • At udvalget tager tilsynsrapporterne til efterretning.

Sagsfremstilling

I henhold til retssikkerhedsloven har kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses. Formålet med tilsynet på det sociale område er at påse, at borgerne får den hjælp og støtte, de har ret til ud fra gældende regler.

 

Den kommunale tilsynsopgave på det specialiserede socialområde i Svendborg Kommune varetages af henholdsvis Socialafdelingen og Socialtilsyn Syd.

 

Socialafdelingen fører tilsyn med Svendborg Kommunes beskæftigelsestilbud, samt aktivitets- og samværstilbud. Socialtilsyn Syd fører tilsyn med kommunens støttecentre, botilbud og misbrugsbehandlingstilbud.

 

Socialtilsyn Syd bedømmer tilbuddene på baggrund af en central fastsat kvalitetsmodel, som fremgår af figur 1. Kvalitetsmodellen består af syv temaer og en bedømmelsesskala.

Figur 1: Socialtilsyn Syds kvalitetsmodel

Tema

Bedømmelsesskala

1)      Uddannelses og beskæftigelse

1)      I meget lav grad opfyldt

2)      Selvstændighed og relationer

2)      I lav grad opfyldt

3)      Målgruppe, metoder og resultater

3)      I middel grad opfyldt

4)      Sundhed og trivsel

4)      I høj grad opfyldt

5)      Organisation og ledelse

5)      I meget høj grad opfyldt

6)      Kompetencer

7)      Fysiske rammer

 

Socialtilsyn Syd behandler ikke alle temaer ved det enkelte tilsynsbesøg. Det varierer således fra gang til gang, hvor mange af de syv temaer og hvilke temaer, der behandles. Det skal i denne forbindelse bemærkes, at tilsynsrapporterne således kan indeholde bemærkninger fra forrige tilsyn, selvom bemærkningerne ikke længere er aktuelle, da tilbuddet har handlet på dem.

Tilsyn gennemført af Socialafdelingen er mere generelle og er ikke på samme måde bedømt efter en fast kvalitetsmodel med en bedømmelsesskala.

 

Opsummering af tilsynsrapporterne

Socialafdelingen har i perioden fra cirka den 1. maj til den 30. september 2019 modtaget i alt 13 tilsynsrapporter. Heraf 8 fra Socialtilsyn Syd og 5 fra Socialafdelingen.

De 5 er fra:

  • Grønnemoseværkstederne
  • Café Møllen
  • Stenbruddet
  • På Hjørnet
  • Café Aroma

 

De 13 tilsynsrapporter beror på sagen.

 

Tilsynene giver overordnet set udtryk for, at der er tale om velfungerende tilbud. Der er et højt fagligt niveau, og beboerne trives i tilbuddene.

 

Socialtilsyn Syd giver kommunernes tilbud en score mellem 4,5 og 5,0. Disse scorer indikerer, at tilbuddene i høj grad eller i meget høj grad lever op til socialtilsynets kriterier. Se venligst bilag 1 for en oversigt over Socialtilsyn Syds score for de enkelte tilbud.

 

Socialtilsyn Syds bemærkninger

Tilsynet ligger vægt på, at dokumentationsarbejdet fremstår mangelfuldt på nogle områder.

  • Der er sidenhen indlagt tid i mødeplanen til dokumentation. Derudover er der udarbejdet en vejledning til brug af Nexus, samt iværksat sidemandsoplæring af de faglige koordinatorer.

 

Socialtilsynet bemærker, at medarbejder på et botilbud oplyser, at der sker magtanvendelse mange gange om dagen, og at dette ikke kan undgås.

  • Der vurderes fra ledelsen, at der ikke sker mange magtanvendelser dagligt, men det har ledelsens skærpede opmærksomhed. Den 6. september 2019 deltog tilbuddets leder og koordinatorer på en temadag om magtanvendelse, herunder opdatering og oplysning om nye regler desangående.

 

Tilsynsrapporterne har været sendt i høring hos Handicaprådet og Rådet for socialt udsatte. Handicaprådets høringssvar vedlægges som bilag. Høringssvar fra Rådet for socialt udsatte udleveres på mødet.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen.

Lovgrundlag

Lov om socialtilsyn samt kapitel 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019

Taget til efterretning.