Punkt 13 Orientering om kommunernes administration af adgang til naturen

Beslutningstema

Orientering om resultater af forskningsprojekt vedrørende sager om adgang til naturen.

Indstilling

Direktionen indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Administrationen i Svendborg Kommune blev i foråret 2019 kontaktet af Københavns Universitet (KU), nærmere Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO), der som en del af forskningsprojektet ’Barrierer for offentlighedens adgang til naturen’, anmodede om aktindsigt i samtlige af kommunens sager vedrørende adgangsreglerne i naturbeskyttelsesloven fra perioden 2007 – 2018. Da KU også havde fokus på broer, og deres eventuelle hindring af adgang langs kysten, ønskedes også aktindsigt i kommunens afgørelser om broer, men kun fra 2018.
 

Svendborg Kommune var én af i alt 30 kommuner, der indgik i undersøgelsen. Det ønskede ret omfattende materiale, som også omhandlede de sager, vi har behandlet via det forpligtende samarbejde med Langeland og Ærø kommuner, blev fremsendt til KU.
 

I oktober 2019 modtog Svendborg Kommune resultaterne af KU’s undersøgelse af sager vedrørende naturbeskyttelseslovens adgangsregler i kommuner og for nævn og domstole.
 

Resultaterne er 3 IFRO-rapporter og en adgangsretlig lovsamling, som kort beskrives herunder og ellers er vedlagt som bilag.
 

IFRO - rapport nr. 272:
Denne rapport indeholder en samlet og detaljeret fremstilling af adgangsreglerne gennem årene, med fokus på de væsentligste retlige problemstillinger vedrørende reglernes forståelse og offentlighedens færdselsmuligheder - se bilag 1.


Bemærkning: En sag fra Svendborg Kommune er omtalt på side 28 og 32 i rapport nr. 272.
Med udspring i denne rapport, er der udgivet en række aktivitetsbaserede videnblade, som forklarer adgangsreglerne enkelt og tydeligt for almindelige mennesker uden særlige juridiske forudsætninger. De i alt 17 videnblade kan hentes på svendborg.dk under ’Brug naturen’.


IFRO - rapport nr. 286:
Denne rapport gennemgår regler og retlige rammer for, hvornår en ejer kan hindre offentlighedens adgang, og hvornår myndigheden kan påbyde hindringen fjernet, herunder skiltning eller fysiske forhindringer – se bilag 2.

IFRO – rapport nr. 288:
Denne rapport indeholder opgørelser og analyser af sager for kommuner, nævn og domstole vedrørende naturbeskyttelseslovens adgangsregler i perioden 2007 – 2018.
Af sammenfatningen fremgår, at antal adgangssager i kommunerne er stigende, at den dialogbaserede forvaltning indebærer, at mange sager ikke ender som afgørelser men som henstillinger uden en afgørelse dvs. at sagerne ikke bliver prøvet i klagenævnet, at borgerhenvendelser ligger bag de fleste kommunale tilsynssager, at halvdelen af alle afgørelser vedrører naturbeskyttelseslovens § 26a (nedlæggelse af veje og stier) og tilsvarende fylder mest i klagenævnet, at antallet af adgangssager for klagenævnet ser ud til at være faldende samt at der kun er publiceret 12 domme i perioden 2007-2018 – se bilag 3.


Bemærkning:
Af rapportens oversigt side 4 fremgår det, at sager fra Svendborg Kommune (inklusiv sager behandlet for Langeland Kommune) udgør 132 adgangssager for perioden 2007 – 2018, hvilket er det næst højeste antal sager ud af de 30 kommuner med Odsherred Kommune som topscorer med 137 sager i samme periode.

Af rapportens side 16 henvises til nogle af Svendborg Kommunes afgørelser.
Af rapportens side 18-19 og 22 henvises til afgørelser truffet i klagenævnet som følge af påklage af Svendborg Kommunes afgørelser. 
 

Lovsamling:
Københavns Universitet har udarbejdet en lovsamling ’Den lille ADGANGSRETLIGE LOVSAMLIG’, som giver et hurtigt overblik over de love og bekendtgørelser, som skal varetages, når myndigheden behandler sager om offentlighedens adgang til naturen – se bilag 4.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.

Lovgrundlag

Relevant lovgivning fremgår af bilag 4.

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019

Udvalget tog orienteringen til efterretning.