Punkt 4 Godkendelse af projektforslag ”Luftvarmepumpe ved Skårup Fjernvarme A.m.b.a.”

Beslutningstema

Godkendelse af projektforslag ”Luftvarmepumpe ved Skårup Fjernvarme A.m.b.a.”.

Projektforslaget indeholder etablering af en 1,7 MW varmepumpe på et areal ved Nyborgvej 438A (Skårup).

Indstilling

 

Direktionen indstiller til endelig vedtagelse i Byrådet at

  • Projektforslaget ”Luftvarmepumpe ved Skårup Fjernvarme A.m.b.a.” godkendes efter varmeforsyningslovens og projektbekendtgørelsens bestemmelser.
  • Sagen oversendes til Økonomiudvalget m.h.p. stillingtagen til anmodning om garanti for byggekredit/lån på op til 15 mio. kr., såfremt projektet realiseres.

Sagsfremstilling

Rådgivningsfirmaet PlanEnergi har, på vegne af Skårup Fjernvarme A.m.b.a., fremsendt projektforslag - version 2 - den 10. maj 2019 (første version fremsendt den 30. april 2019), der vedrører ” Luftvarmepumpe ved Skårup Fjernvarme A.m.b.a.”. (Projektforslaget er vedlagt som bilag 1.)
 

Projektforslaget omfatter:

  • Etablering af en 1,7 MW eldrevet varmepumpe på et areal ved Nyborgvej 438A i Skårup.
     

Varmepumpen placeres på samme matrikel (matrikel 18ø Skårup By, Skårup) som det eksisterende solvarmeanlæg (Situationsplan er vedlagt som bilag 2)

Varmepumpen er eldrevet med udeluft som varmekilde. Luften nedkøles med 3-4 oC gennem anlægget og vil efterfølgende hurtigt opblandes med den omgivende luft.

Ansøger har redegjort for, at gældende støjgrænser vil blive overholdt. En videre teknisk beskrivelse af anlæggets funktion fremgår af ansøgning om dispensation til lokalplan 606. (Ansøgning om dispensation er vedlagt som bilag 3)

Der er ikke planlagt tilslutning af nye forbrugere. Anlægget skal erstatte en del af det nuværende naturgasforbrug til varmeproduktion. Det er planlagt, at varmen fra Skårup Fjernvarme i fremtiden skal produceres af:

  • Ny Varmepumpe  64 %
  • Solvarme  19 %
  • Gasmotorer  15 %
  • Eksist. lavtemp. varmepumpe 2 %
  • Gaskedler  <1 %

Det fremgår af projektforslaget, at der er positiv samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi i projektet.
 

Ansøger har (på side 15 i projektforslaget) beregnet en positiv samfundsøkonomi af projektet på 9,4 millioner kr. over en 20-årig periode – svarende til 17,5 %.
 

Samlet for drivhusgasserne (CO2, CH4 og N2O) vil projektet omregnet til CO2-ækvivalenter bidrage med en reduktion på 2.200 tons årligt.  For øvrige miljøparametre vil SO2, stige lidt (grundet øget elforbrug) NOx falde og PM2,5 (partikelforureningen) være uændret.
 

Der er udført følsomhedsberegninger, der viser, hvor pålidelig den samfundsøkonomiske beregning er. (Følsomhedsberegningerne fremgår af side 17 i bilag 1)


Beregningerne viser, at projektet har lavere varmepriser end 0-referencen og de øvrige 2 alternativer i alle følsomhedsberegninger bortset fra ”køb af brændsler”.
 

Beregningerne viser, at projektets samfundsøkonomiske fordele generelt er robuste og kræver markante ændringer i forudsætningerne, førend projektet ikke vil være det samfundsøkonomisk mest fordelagtige.
 

Svendborg Kommune er varmeplanmyndighed. Svendborg Kommune har pligt til at sikre sig, at det lovmæssige grundlag for projektforslaget er til stede, herunder at en høring af projektforslaget gennemføres.
 

Svendborg Kommune har gennemgået projektets baggrundsdata og beregningsmetoder i forhold til gældende lovgivning.
 

I den indledende fase er der koordineret med andre afdelinger i kommunen. Den foreløbig ønskede placering i sammenhæng med solvarmeanlægget har krævet en dispensation fra lokalplan 606 til opførelse af yderligere tekniske anlæg i byggefeltet. Dispensationen er – efter gennemført høring - givet med henvisning til den samfundsmæssige gavn af projektet og lokalplanens overordnede formål.

Projektforslaget har været i 4 ugers høring hos de berørte forsyningsselskaber i perioden 12. juni -10. juli 2019. Der indkom ét høringssvar fra DGD (udarbejdet af Niras) primært gående på beregningsgrundlaget. (Høringssvaret er vedlagt som bilag 4.)

Efter endt høring er der fra PlanEnergi indkommet et notat indeholdende kommentarer til høringssvaret. (Notatet er vedlagt som bilag 5.)

Høringen har ikke bevirket væsentlige ændringer i det fremsendte projektforslag, men givet en bedre forståelse for de anvendte beregningsmetoder.

Der er udarbejdet et udkast til projektgodkendelse med gennemgang af høringssvar samt vurderinger af samfundsøkonomi, selskabsøkonomi, brugerøkonomi samt miljømæssig påvirkning. (Udkastet er vedlagt som bilag 6.)

Det er Svendborg Kommunes opfattelse, at projektforslaget samlet set lever op til gældende lovgivning på området og kan indstilles til endelig vedtagelse.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Skårup Fjernvarme A.m.b.a. har i forlængelse af projektet fremsendt anmodning om kommunal garanti for byggekredit/lån på 15 mio. kr. ved KommuneKredit til etablering af luft / vand varmepumpeanlæg. (Ansøgningen er vedlagt som bilag 7).
 

Af projektplan fremgår, at anlægsomkostningerne er 14,9 mio. kr.
 

Realisering af energibesparelser er pt. værdisat til ca. 2,3 mio. kr. og tilskud fra Energistyrelsen (hvortil der er opnået forhåndstilsagn) udgør 1,3 mio. kr., hvilket bringer Skårup Fjernvarmes investeringssum ned på ca. 11,3 mio. kr.
 

Realiserede energibesparelser og tilskud gives dog først efter projektets opførelse, hvorfor byggekreditten er sat til 15 mio. kr.
 

Ud over nærværende ansøgning garanterer Svendborg Kommune pr. 13. maj 2019: 12,325 mio. kr. for lån til Skårup Fjernvarme A.m.b.a. ved KommuneKredit.
 

Efter gældende praksis opkræves Skårup Fjernvarme A.m.b.a. garantiprovision på markedsvilkår svarende til pt. 1 % årligt af restgælden pr. 31.12.

 

Lovgrundlag

Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (Projektbekendtgørelsen). Bek. nr. 1792 af 27. december 2018.

Lov om varmeforsyning (varmeforsyningsloven). Lov nr. 382 af 13. juni 1990, Jf. lovbek. nr. 64 af 21. januar 2019.

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019

Indstillingen godkendes, idet sagen oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.