Punkt 3 Koncernrapporten pr. 30. september 2019

Beslutningstema

Orientering om det forventede regnskab 2019 på baggrund af koncernrapporten pr. 30. september 2019 samt status på budgetforliget.

Godkendelse af samlet tillægsbevilling pr. 30. september 2019.

 

Indstilling

  • At rapporten tages til efterretning
  • At der fortsat føres en stram økonomistyring med henblik på at reducere den forventede overskridelse af kommunens serviceramme
  • At status på budgetforlig tages til efterretning
  • At der gives en samlet tillægsbevilling på 3,649 mio. kr. finansieret af kassen

Sagsfremstilling

Hovedbudskab:

  • Kommunens serviceramme (vedtaget budget) forventes overskredet med ca. 25 mio. kr., og indeholder dermed en risiko for en sanktion, som er beskrevet nærmere nedenfor. Overskridelsen kan primært henføres til socialområdet, dagtilbud, familieområdet, arealeffektivisering, arbejdsskader samt at den negative overførselspulje ikke imødegås af tilsvarende overførsler til 2020.
  • Overførselsudgifterne forventes netto at ligge knap 10 mio. kr. under korrigeret budget. Heraf udgør refusion vedr. dyre enkeltsager 4,9 mio. kr., som medgår til finansiering af merudgifter på det sociale område, samt 2,3 mio. kr. vedr. seniorjob.
  • I forhold til det vedtagne budget udviser det ordinære driftsresultat et merforbrug på 0,7 mio. kr.  Heri indgår at forventet overskridelse af serviceudgifterne finansieres via ekstra bloktilskud, lavere udgifter til overførsler og renter, samt afsat pulje til kommunal medfinansiering mv. ikke forventes disponeret.
  • I forhold til det vedtagne budget 2019 forbedres regnskabet samlet set med 27,9 mio. kr., og sammen med fremrykning af betaling ejendomsskatter, samt at regnskab 2018 ligeledes udviste en forbedring forventes en ultimo likviditet på ca. 140 mio. kr., som også er lagt til grund for vedtaget budget 2020.

Det forventede regnskab for 2019 baseres på en vurdering pr. 30. september 2019, hvorfor det naturligvis må tages med et vis forbehold, men de seneste år har kommunen overskredet sin serviceramme.

Direktionen henleder opmærksomheden på, at KL’s seneste prognose viser, at de samlede serviceudgifter på landsplan forventes at ligge ca. 0,25 mia. kr. til 0,75 mia. kr. over den aftalte serviceramme, og dermed er der udsigt til en sanktion. I forhold til anlægsrammen forventer KL en overskridelse på knap 2,0 mia. kr.

For at reducere risiko/omfang af en eventuel sanktion ved regnskabet anbefaler Direktionen, at der fortsat føres en stram økonomistyring med henblik på at reducere den forventede overskridelse af kommunens serviceramme.

Det skal bemærkes, at der i forlængelse af koncernrapporten pr. 30. september 2019 rejses en fælles tillægsbevillingssag, som er neutral på kassen, når der tages højde for, at der i forbindelse med regnskab 2018 blev lagt 5,2 mio. kr. i kassen som følge af mindreforbrug vedr. beskæftigelsestilskud. Mindreforbruget var reserveret til efterregulering af beskæftigelsestilskuddet i 2019, som jf. tillægsbevillingen udgør 6,7 mio. kr.

Tillægsbevillingen vedr. primært midtvejs- og efterregulering af tilskud og udligning, deponerede midler vedr. Thurø Sejlklub, merprovenu vedr. salg af ejendomme, samt bevillingsomplaceringer mellem drift og anlæg.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019

Godkendt.

 

Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.