Punkt 10 Status vedrørende ny styrket pædagogisk læreplan på dagtilbudsområdet

Beslutningstema

Orientering om status vedrørende styrket pædagogisk læreplan på dagtilbudsområdet.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

I foråret 2018 vedtog Folketinget en ny ramme for en styrket pædagogisk læreplan, hvor legen, evalueringskultur og arbejdet med at forebygge social ulighed står som centrale elementer.

 

Udvalget blev orienteret om den planlagte proces for realiseringen af styrket pædagogisk læreplan d. 3.4 2019.

 

Den styrkede pædagogiske læreplan træder i kraft 1. juli 2020, og i den mellemliggende periode foregår en involverende og faglig proces på dagtilbudsområdet for at realisere det pædagogiske grundlag og de øgede indholdskrav til en pædagogisk læreplan.

 

Som led i realiseringen af den styrkede pædagogiske læreplan var der tilrettelagt målrettet kompetenceudvikling ved hjælp af puljemidler fra Børn- og Undervisningsministeriet.

 

I første halvår af 2019 deltog alle pædagogiske teamledere af kommunale og selvejende børnehuse/dagplejegrupper samt ledere af private dagtilbud i to diplommoduler i den nye styrkede læreplan og evalueringskultur.

 

Forløbet gav ledere en teoretisk og praksisnær forståelse af de nye krav til den pædagogiske læreplan og betyder, at ledelsen, tæt på børnene, kan omsætte de nye krav og understøtte medarbejderne i deres kompetenceforløb.

 

Kompetenceforløbet for medarbejderne i ”Børns leg og eksperimenterende virksomhed” er skræddersyet af Svendborg Kommune i samarbejde med Aalborg Universitet. Kompetenceforløbet bygger videre på de metoder og aktiviteter, som dagtilbuddene arbejder med via Læringsledelse og Aktive Børn i dagtilbud, og foregår i eget hus eller dagplejegruppe.

 

Børne- og Socialministeriet har udarbejdet en valgfri skabelon til udarbejdelse af pædagogiske læreplaner. Denne er i en involverende proces blevet justeret til, så den afspejler Svendborg Kommunes kommunale og selvejende dagtilbud. I processen er ledere, de faglige organisationer samt medarbejdere fra børnehuse og dagplejen inddraget.

 

På baggrund af de to diplommoduler for pædagogiske teamledere og medarbejdernes forløb, udarbejder hvert børnehus og dagplejegruppe egen pædagogisk læreplan frem mod 1. juli 2020.

 

I den pædagogiske læreplan skal det, ifølge dagtilbudsloven, blandt andet fremgå, hvordan der arbejdes med de seks læreplanstemaer og de ni elementer i det pædagogiske grundlag.

 

I skabelonen fremgår det blandt andet, hvordan:

  • Aktive Børn i dagtilbud er med til at understøtte arbejdet med læreplanstemaet krop, sanser og bevægelse
  • FOKUS er med til at understøtte arbejdet med ”Børn i udsatte positioner”
  • Musik til Svend er med til at understøtte arbejdet med ”Kultur, æstetik og fællesskab”
  • Sprogvurdering af alle tre-årige er med til at understøtte arbejdet med ”Kommunikation og sprog”

 

I den pædagogiske læreplan skal det som noget nyt fremgå, hvordan dagtilbuddet arbejder med en evalueringskultur. I ministeriets læreplansskabelon fremgår det, at lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for to elementer:

  • Lederen skal beskrive, hvordan der etableres en løbende evalueringskultur, som dokumenterer, udvikler og kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø
  • Lederen skal mindst hvert andet år evaluere arbejdet med den pædagogiske læreplan, hvor sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse fremgår. Denne evaluering skal offentliggøres.

 

Her indgår data fra Læringsledelse hvert andet år som et vigtigt evalueringsværktøj. Her svarer børn, medarbejdere, ledere og forældre på spørgsmål, som indgår i arbejdet med at udvikle og dokumentere sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

 

Arbejdet med evalueringskultur vil også indgå som en del af kommunens pædagogiske tilsyn med dagtilbuddene. Den nuværende tilsynsmodel videreudvikles så den understøtter de nye krav fra styrket pædagogisk læreplan - både som kontrolelement og et pædagogisk udviklingselement.

 

I forlængelse af styrket pædagogisk læreplan vil der også igangsættes en proces om justering af Vision, Mission og Fælles Arbejdsgrundlag.

 

Derudover forventes at kunne fremlægge oplæg om styrket tilsynsmodel til Børne- og Ungeudvalget første halvår 2020.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13-11-2019

Taget til efterretning.

 

Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Bruno Hansen (F) deltog som suppleant.