Punkt 6 CO2-opgørelse og VE-andel for 2018

Beslutningstema

Orientering om CO2-opgørelse for Svendborg Kommune som virksomhed samt VE-andel

Indstilling

Direktionen indstiller, at

  • orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

CO2-opgørelse for Svendborg Kommune som virksomhed

For Svendborg Kommune som virksomhed viser CO2-opgørelsen for 2018, at CO2-udledningen blev 5.922 tons, hvilket svarer til en stigning på 9% i forhold til 2017. Stigningen skyldes, at emissionsfaktoren (omregning af kWh til CO2) var højere i 2018 end i 2017. I opgørelsen er inkluderet en reduktion på 84 tons CO2 som følge af skovrejsning på i alt 8,4 ha siden 2016.

CO2-opgørelsen er vedlagt ved bilag 1.

Opgørelsen er baseret på elforbrug, varmeforbrug og brændstofforbrug i ”virksomheden” Svendborg Kommune. For elforbruget oplyser Energinet hvert år en omregningsfaktor for el (kWh) til CO2. Da en meget stor andel el produceres på basis af vindenergi, har det meget stor betydning for emissionsfaktoren, hvor meget det har blæst det pågældende år. Altså om det er et godt, gennemsnitligt eller dårligt vindår.

2018 var et dårligt vindår, mens 2017 var et gennemsnits vindår. Det betyder, at CO2-udledningen fra elforbruget i 2018 var højere end i 2017 på trods af, at elforbruget faldt.

En anden faktor, som har betydning for, at CO2-udledningen er steget fra 2017 til 2018, er, at vi har skiftet fra en lokal emissionsfaktor til den nationale (forklaret på side 6 i bilag 1). På sigt vil det være en fordel for os, da produktionen af vedvarende energi forventes at stige mere på landsplan end i Svendborg Kommune.

Varmeforbruget var overordnet set uændret fra 2017 til 2018. I kultur- og idrætsanlæg har der dog været en markant reduktion på 4%. Det skyldes et større temperaturreguleringsprojekt under det Innovative EnergiSpareprojekt (ISP) ved CETS. Det arbejde er også gennemført i de øvrige bygningstyper. Effekten vil slå igennem i 2019-opgørelsen.

For varmeforbruget anvendes også emissionsfaktorer. De udregnes for hver brændselstype (naturgas, olie, el) samt for hvert fjernvarmeselskab (baseret på deres brændselstyper). Faktorerne er vist i følgende tabel:
 

Fjernvarme-

selskab

Brændsler

2015
(g CO2/kWh)

2016
(g CO2/kWh)

2017
(g CO2/kWh)

2018
(g CO2/kWh)

Svendborg

Affald, naturgas, bioolie, biomasse og el

102

144

125

114

Skårup

Naturgas og sol

204

168

142

130

Stenstrup

Halm og naturgas

2

1

24

3

 

CO2-udledningen fra kørslen var stigende, fordi flere biler er med i opgørelsen. Det giver et øget brændstofforbrug. Når flere biler er med i opgørelsen, skyldes det, at flere biler løbende inkluderes i LeasePlans dataudtræk. Af ressourcemæssige årsager har det ikke været muligt at indhente data for de biler, som ikke er en del af LeasePlan. Der var 215 biler med i opgørelsen for 2018 mod kun 188 biler i 2017.

Som noget nyt er data for vejbelysning og færgedrift medtaget i 2018. De er dog ikke inkluderet i sammenligningen med 2017. Fremadrettet medtages også data for busdrift i det omfang data de er tilgængelige hos vores eksterne leverandører.

Opgørelsen er sendt til Danmarks Naturfredningsforening den 26. september 2019, og de har uploadet den på deres hjemmeside: https://www.dn.dk/om-os/projekter-og-kampagner/klimakommuner/.


CO2-opgørelse for Svendborg Kommune på geografisk niveau

Energistyrelsens Energi- og CO2-regnskab, som beregner CO2-opgørelser for alle Danmarks kommuner har ikke offentliggjort beregninger siden 2015. Det skyldes blandt andet fejl i BBR-data. Der er iværksat et større arbejde for at få opgørelserne for 2016-2018 udarbejdet. Det er finansieret af Realdania, Energistyrelsen samt brugerbetaling fra kommunerne.


Sammenligning med andre kommuner

Andre fynske klimakommuner:

Kommune

Inkluderet i opgørelsen

CO2-udledning i 2018

Assens

Bygninger,
Medarbejderkørsel
Vejbelysning


5.174

Middelfart

Bygninger,
Medarbejderkørsel
Vejbelysning


1.963

Odense

Bygninger (inkl. Vandcenter Syd), Medarbejderkørsel (inkl. Vandcenter Syd)
Buskørsel
Renovationskørsel
Vejbelysning


24.717

Svendborg

Bygninger,
Medarbejderkørsel
Vejbelysning
Færgedrift


7.338

5.922 (uden vejbelysning og færgedrift)

 

VE-andel

Andelen af vedvarende energi er for 2018 beregnet til følgende:

 

El

Varme

Transport

Total

Energiforbrug (MWh)

252.311

627.963

512.960

1.393.234

VE-forbrug (MWh)

171.571

169.508

30.778

371.857

VE-andel

68%

27%

6%

27%


Andelen af VE i el er beregnet af Energinet. For transport er andelen af VE oplyst i Energistatistik 2019 fra Drivkraft Danmark. Der skal lovgivningsmæssigt være mindst 5 % biobrændstof i benzin og diesel i EU. Bidraget fra el- og hybridbiler er fortsat meget lille.

For varme er andelen af VE beregnet ud fra fjernvarmeselskabernes brændselsforbrug samt oplysninger fra Danmarks Statistisk om de individuelle opvarmningstyper. Her har der fra 2017 til 2019 været en stigning på 19% i antal boliger opvarmet med varmepumper, en stigning på 11% i antal boliger opvarmet med biomasse og en reduktion på 10% i antal boliger opvarmet med olie.

Udviklingen i VE over de seneste 3 år:

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der er ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019

Indstillingen godkendt, idet udvalget konstaterer, at det er nødvendigt med en ambitiøs handleplan i forlængelse af Klima- og Energipolitikken for at nå kommunens mål om CO2-reduktion.


Birger Jensen (V) var fraværende under punktets behandling.