Punkt 3 Offentliggørelse af forslag til lokalplan for SIMAC og Nordre Kaj

Beslutningstema

Offentliggørelse af forslag til lokalplan nr. 647 – SIMAC og Nordre Kaj.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig godkendelse i Byrådet, at

  • Forslag til lokalplan nr. 647 offentliggøres i 8 uger.
  • Der ikke udarbejdes miljøvurdering af planforslaget. Beslutningen herom offentliggøres sammen med planforslaget.
     

Det forudsættes, at Byrådet forinden har vedtaget offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.20.

Sagsfremstilling

For at lokalplan nr. 647 kan offentliggøres, er det en forudsætning, at byrådet først har besluttet offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.20. Kommuneplantillægget 2017.20 behandles i en særskilt sag, da tillægget omfatter et større geografisk område og flere rammer end nærværende lokalplan.


Baggrund

Inden SIMAC kan bygge på Nordre Kaj skal plangrundlaget ændres med et tillæg til kommuneplanen og en ny lokalplan.
 

baggrund af en forudgående høring vedtog Byrådet d. 29. januar 2019 at udarbejde forslag til lokalplan for SIMAC, når arkitektkonkurrencen var afsluttet i marts 2019. Byrådet vedtog samtidig en række principper for planlægningen. Principperne knytter sig både til SIMAC, men også til helhedsplanen for den nye bydel. Principperne kommenteres enkeltvis i bilag 3 og enkelte er medtaget i afsnittet ”opmærksomhedspunkter”.   
 

I den forudgående høring indkom nedenstående ideer og forslag, som skulle vurderes i forbindelse med udarbejdelse af plangrundlaget.

  1. Ønske om en dobbeltrettet cykelsti uden ”shared space” og gerne fortsat via Nordre Havnevej. 
  2. Bevaring af det gule pakhus på Hudes Plads.   
     

Ad 1. Lokalplanen omfatter kun en del af området ved Nordre Kaj og den endelige løsning for cykelforbindelse igennem det samlede område er endnu ikke fastlagt. Som cykelforbindelsen er tænkt på nuværende tidspunkt, så fortsættes den dobbeltrettede cykelsti på sydsiden af Østre Havnevej frem til den nuværende rundkørsel, hvorefter cykelforbindelsen ledes ned på Nordre Kaj og videre ad Jessens Mole. Med kajens bredde taget i betragtning forventes det at betyde, at cykelforbindelsen skal ske på ”shared space” og ikke som en selvstændigt markeret cykelsti. En direkte cykelforbindelse fra Østre Havnevej/Nordre Havnevej/Jessens Mole imødekommes derfor ikke.   
 

Ad 2. Det gule pakhus på Hudes Plads er ikke registreret og optaget i kommuneplanen som bevaringsværdig bygning. Lokalplanen omfatter derfor ikke bevarende bestemmelser for bygningen eller forbud mod nedrivning. Lokalplanen medfører eller forudsætter omvendt heller ikke, at bygningen på Hudes Plads skal fjernes. Den eksisterende anvendelse af bygningen kan således fortsætte som hidtil, eller bygningen kan anvendes til nye formål i tråd med lokalplanens anvendelsesbestemmelser.   
 

Lokalplanens afgræsning

Oprindelig var udgangspunktet, at lokalplanen skulle omfatte alle kommunale arealer på Nordre Kaj og det tidligere godsbaneareal. I processen har det været nødvendigt at indskrænke lokalplanens afgrænsning af hensyn til fremdrift i planlægningen for SIMAC. Lokalplanafgræsningen fremgår med rød skravering på kortet herunder.
 

Afgrænsningen for lokalplan nr. 647 er vist med rød skravering. Konkurrenceområdet omfatter hele den hvide markering, mens arealer, som pt. er ejet af Svendborg Kommune, er afgrænset med gul stiplet linje.  
 

Planforslagets indhold

Lokalplanen har til formål at sikre, 

 

  • At ny bebyggelse får en placering og arkitektonisk fremtræden, der bidrager til havnens identitet på Nordre Kaj som Maritimt kraftcenter for uddannelse og erhverv.  
  • Offentlig promenade langs med Nordre Kaj. 
  • At etableringen af promenade, pladser og stræder danner ramme for et mangfoldigt byliv for alle.  
  • At kulturhistoriske jernbanespor på den offentlige del af Nordre Kaj bevares og understøttes af materialer og belægninger. 
  • At der er mulighed for at genåbne Kobberbækken.


Lokalplanen giver mulighed for, at området kan indrettes med uddannelsesinstitution, serviceerhverv og evt. parkeringshus med udgangspunkt i projektforslaget fra den afholdte arkitektkonkurrence.
 

Lokalplanen fastsætter, at der kan opføres op til 27.000 etagemeter fordelt på 4 byggefelter, inkl. de eksisterende bygninger på Hudes Plads. Derudover giver lokalplanen mulighed for at bygge i en maksimal højdekote på 28.0 
 

Opmærksomhedspunkter

Bebyggelsesprocent for hele området 130 %

  • Konkurrenceområdet omfatter et areal på ca. 55.500 m2 inkl. havne- og vejarealer.
  • Oplægget for arkitektkonkurrencen var, at området maksimalt kan bebygges med 72.500 m2 (inkl. arealer til parkeringshuse) svarende til en bebyggelsesprocent for området som helhed på 130 %.
  • Lokalplan 647 skal rumme funktioner, som svarer til et etageareal på 27.000 m2, hvilket svarer til en bebyggelsesprocent for dette område af helhedsplanen på ca. 135%
  • Lokalplanen beskriver alene det maksimale etageareal. 


Etageantal for SIMAC og Erhvervsparken: 2-5 etager, partielt med mulighed for 8 etager mod øst.

  • SIMAC består af 5 etager, jf. vinderprojektet.
  • Erhvervsparken, som ønskes placeret øst for SIMAC vil gerne have mulighed for at bygge i op til 6 etager. Dette vurderes ok, da byrådet har godkendt et princip med mulighed for op til 8 etager mod øst.
  • Lokalplan 647 opererer ikke med etageantal, da etager kan variere i højden og derved ikke i sig selv siger noget om byggeriets indpasning i området. Lokalplanen angiver i stedet maksimale højdekoter. SIMAC kan bygge op til kote 25.0, mens den maksimale kote for byggefelter mod øst er fastsat til 28.0. Koterne er fastlagt, så der tages hensyn til den bebyggede skala i området. Lokalplanen giver således mulighed for at bygge højest mod øst, hvor silobygningerne på Østre Kaj til sammenligning cirka når op i kote 49.
  • Bemærk at koterne ikke omfatter tekniske installationer, elevatorskakte, ventilationsanlæg, skorstene og antenner mm.


Ændring af rundkørsel til T-kryds

Ved etableringen af SIMAC på Nordre kaj skal de nuværende trafikale forhold omkring rundkørslen ved Østre Havnevej/Nordre Havnevej revurderes.
 

Det vil være muligt indenfor lokalplan nr. 647 at omdanne rundkørslen ved Østre Havnevej/Nordre Havnevej til et T-kryds. Krydset kan anlægges, så det primære trafikflow mellem Østre Havnevej/Nyborgvej fastholdes, men med mulighed for at dreje af ad Nordre Havnevej. Nordre Havnevej kan derved fungere som servicevej for SIMAC og på sigt også for det bagvedliggende bolig- og erhvervsområde (jf. helhedsplanen) og evt. adgang til kommende parkeringshus. Nordre Havnevej vil være en blind vej undtagen for gående og cyklister.

Principskitse for ændring af rundkørsel ved Østre Havnevej til T-kryds med ”knækket” primærretning. 


Parkeringshus og placering 

Lokalplanen beskriver, at der skal etableres parkering i overensstemmelse med parkeringsnorm i kommuneplan 2017-29. Parkering skal etableres i konstruktion på egen grund eller i form af et fælles parkeringshus indenfor lokalplanområdet, alternativt kan der etableres et parkeringshus udenfor lokalplanens område, men indenfor området for helhedsplanen.   
 

Såfremt der vælges en løsning, hvor parkering etableres udenfor lokalplanens område, så kan det ske ved at etablere et andet forpligtigende aftalegrundlag alternativt indbetaling til kommunens parkeringsfond. 
 

Bevaringsværdige bygninger

Lokalplanen giver mulighed for nedrivning af to bygninger med en bevaringsværdi på 4. Muligheden for nedrivning begrundes i, at bygningernes placering er uhensigtsmæssig i forhold til den funktionelle og arkitektoniske helhed indenfor lokalplanområdet.

I henhold til lov om bygningsfredning må en bevaringsværdig bygning ikke nedrives uden at have været offentlig bekendtgjort. Bekendtgørelsen vil ske i forbindelse med offentliggørelse af planforslaget.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Udgifterne til udarbejdelse af forslag til lokalplan nr. 647, er finansieret indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
 

I forbindelse med udarbejdelsen af forslaget til lokalplan nr. 647 har det været muligt at benytte sig af eksisterende rapporter og tegninger, hvorfor det har været muligt at holde udgifter til ekstern rådgiver under grænsen på 150.000 kr.
 

Lokalplan nr. 647 giver anledning til at realisere flere afledte projekter ved en placering af SIMAC på Nordre Kaj.


Af projekter kan f.eks. nævns:

  • Ændring af rundkørsel til T-kryds,
  • Omlægning af trykledning,
  • Anlæg af havnepromenade og offentlige arealer mellem byggefelterne,
  • evt. andel i parkeringshus.


Alle afledte anlægsprojekter, i forbindelse med en placering af SIMAC på Nordre Kaj, vil skulle behandles politisk særskilt.


Et nyt SIMAC på Svendborg Havn vil styrke og øge SIMACs rolle som motor for vækst, innovation og iværksætteri i den private sektor.

Lovgrundlag

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer

Lov om bygningsfredning.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 29-10-2019

Jens Erik Laulund Skotte (Liste Ø) fremsætter følgende ændringsforslag:

”at ny bebyggelse ikke må placeres tættere på kajkanten end 19 m af hensyn til at sikre offentlig adgang langs med havnen”.

For forslaget stemte 1 medlem af udvalget (Liste Ø)

Imod forslaget stemte de øvrige 8 medlemmer af udvalget (Liste S, C, V og løsgænger Jens Munk).

Forslaget forkastet dermed.

Indstillingen godkendes og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.


 

Beslutning i Økonomiudvalget den 29-10-2019

Liste Ø fremsætter følgende ændringsforslag:

”at ny bebyggelse ikke må placeres tættere på kajkanten end 19 m af hensyn til at sikre offentlig adgang langs med havnen”.

For forslaget stemte 1 medlem af udvalget (Liste Ø).

Imod forslaget stemte de øvrige 8 medlemmer af udvalget.

Forslaget forkastet dermed.

Indstillingen godkendes og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.