Punkt 4 Offentliggørelse af forslag til lokalplan for Den Blå Kant - første etape

Beslutningstema

Offentliggørelse af forslag til lokalplan nr. 654 – Den Blå Kant første etape.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig godkendelse i Byrådet, at
 

  • Forslag til lokalplan nr. 654 offentliggøres i 8 uger.
  • Der ikke udarbejdes miljøvurdering af planforslaget. Beslutningen herom offentliggøres sammen med planforslaget.

     

Det forudsættes, at Byrådet forinden har vedtaget offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.20.

Sagsfremstilling

For at lokalplan nr. 654 kan offentliggøres, er det en forudsætning, at byrådet først har besluttet offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg nr. 2017.20. Forslag til tillæg nr. 2017.20 til Kommuneplan 2017-2029 behandles i en særskilt sag, da den omfatter et større geografisk område og flere rammer end nærværende lokalplan.
 

Baggrund

Forslaget til lokalplanen tager udgangspunkt i vinderforslaget for den Den Blå Kant og omfatter første etape af anlægsprojektet samt et havnebad.
 

Byrådet vedtog den 30. oktober 2018 at igangsætte udarbejdelsen af forslag tillæg til Kommuneplan 2017-2029, samt forslag til lokalplan med en forudgående høring.
 

Byrådet vedtog den 26. februar 2019 på baggrund af den forudgående høring at fortsætte planprocessen, samt håndtere høringssvar som beskrevet herunder:
 

Følgende idéer og forslag anbefales at indgå i det videre arbejde med planlægningen for den første etape af Den Blå Kant:

1.      I den videre proces vil forskellige bud på udformning og placering af havnebadet blive undersøgt. Principper for havnebadet afklares politisk inden offentliggørelse af planforslag.

2.      I den videre proces, vil der blive set på løsninger anvendt ved Sønderborg havnepromenade samt andre havnebyer.

3.      Det forventes, at planerne giver mulighed for, at der kan etableres en skaterpark mm. og at der gives mulighed for, at den kan udføres i beton.

4.      Undersøgelser vedr. strøm, færge og skibstrafik samt anvendelse af Udrustningskajen vil blive taget i betragtning i den videre bearbejdning.


Ad 1. Lokalplanen giver mulighed for, at et fremtidigt havnebad kan placeres i tilknytning til Udrustningskajen. Det giver ifølge indledende studier den mest hensigtsmæssige placering i forhold til færgetrafik, strøm og risiko for overløb. Byrådet vedtog i april 2019, at Havnebadet ikke skulle være en del af det anlægsprojekt, der forventes realiseret i 2020-21. Havnebadet er fortsat en del af lokalplanlægningen og giver dermed en mulighed for at være en del af den fremtidige udvikling.


Ad 2. I arbejdet med den videre planlægning har administrationen søgt inspiration i flere andre havnebyer, heriblandt Sønderborg. Det har blandt andet resulteret i, at der med lokalplanen er mulighed for at skabe aktivitetsfelter langs fodgængerpromenaden, som man oplever det i Sønderborg.
 

Ad 3. Forslaget til en betonskaterpark er tænkt ind i disponeringen af den fremtidige Havnepark i vinderforslaget fra konkurrencen om Den Blå Kant. Da lokalplanområdets afgrænsning er indskrænket siden den forudgående høring, er Havneparken ikke længere en del af denne lokalplan. Der er derfor ikke arbejdet videre med forslaget i nærværende lokalplan.
 

Ad 4. Som led i den videre planlægning har Svendborg Havn været inddraget. De anbefaler, at et havnebad ved Udrustningskaj afgrænses af afværgeforanstaltninger for at undgå påsejling. Dette er ikke indarbejdet i lokalplanen, men sker som en del af et eventuelt projekt for et havnebad.

 


Lokalplanområdets afgrænsning.


Planforslagets indhold

Lokalplanen har til formål at sikre, at

  • At der skabes en tydelig forbindelse mellem bymidten og havnen,
  • At omdannelsen af byrummene sker, så der opnås en helhedsvirkning i området i form af sammenhængende byrum, der indbyder til ophold og understøtter et aktivt byliv.
  • At omdannelsen prioriterer bedre forbindelser i området og tydeliggør hvor fodgængere kan færdes i området.
  • At kulturhistoriske elementer som jernbanespor, granitpullerter og mursøjler fra det historiske værft bevares i området og understøttes af materialer og belægninger.
  • At det åbne kajareal bevares, så der kun gives mulighed for opførelse af mindre bygninger.

 

Den nuværende trafikale situation fastholdes og området skal fortsat afvikle trafik til og fra færgerne samt til og fra Frederiksø, herunder tung trafik.
 

Lokalplanen giver mulighed for, at der kan ske en indsnævring af vejarealer og en tydeliggørelse af arealer for kørende, gående og ophold. Dette sker i form af nye pladsdannelser, promenader, arealer til aktiviteter, kantzoner og flere stiforbindelser i området.
 

Forbindelsen fra Frederiksgade henover Jessens Mole og Havnepladsen kan tydeliggøres, så forbindelsen mellem bymidte og havn forstærkes og det bliver lettere for de bløde trafikanter at krydse vejen.
 

Dertil forbedres tilgængeligheden ved at give mulighed for niveaufri adgang over broen. Det vil blive muligt at skabe en udvidet fodgængerbro på sydsiden af Frederiksbroen, som samtidig kan anvendes til rekreative formål.
 

Derudover reduceres i antallet af p-pladser på arealet ved ankomsten til Frederiksø. P-pladserne søges erstattet andre steder i området på Frederiksø.
 

Lokalplanen giver mulighed for, at der på sigt kan etableres et havnebad ved Udrustningskajen på Frederiksø og en fodgængerbro på sydsiden af Frederiksbroen. Lokalplanen kan ikke fastlægge bestemmelser for arealer på søterritorie, men arealet er indeholdt for at redegøre for hvordan, vandarealerne tænkes udnyttet.
 

Pladsen ved Helges Kaj bevares og arealerne ved færgen fastholdes. Nye belægninger skal understrege områdets funktioner og den trafikale fordeling tydeliggøres. Beplantningen udvides med enkeltstående træer og plantebede.
 

Lokalplanen omfatter udelukkende udearealer, hvor det kun er muligt at opføre anlæg og mindre bygninger til understøtning af kajarealernes funktioner og aktiviteter. F.eks. anlæg til leg og bevægelse og ophold, samt små bygninger til omklædning, opbevaring af udstyr, iskagebod m.v.
 

Lokalplanen er endvidere med til at sikre en sammenhængende planlægning mellem omdannelsen af Klosterplads og Frederiksgade som ligeledes skal sikre en forbindelse mellem bymidte og havn.


Projektforslag

Lokalplanforslaget sætter rammerne og bestemmelserne for omfanget og placeringen og til dels udformningen af Den Blå Kants første etape. Det konkrete projekts udformning pågår aktuelt med en særskilt politisk beslutningsproces. Anlægsprojektet skal realiseres indenfor lokalplanens bestemmelser. Detaljerne i anlægsprojektet, såsom antallet at parkeringspladser, trafikale forhold og andet detaljeres i anlægsprojektet uden for lokalplanlægningen.
 

Den konkrete udformning af et havnebad skal ske i overensstemmelse med kystdirektoratets administrationsgrundlag og der skal indhentes en tilladelse efter kystbeskyttelsesloven.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De samlede udgifter forbundet med planlægningen af forslag til lokalplan for Den Blå Kant - første etape, finansieres indenfor afdelingens eksisterende rammer.
 

Realiseringen af de projekter, som lokalplanen giver mulighed for ligger udenfor planprocessen og behandles i særskilte dagsordner.
 

En realisering af planerne forventes at have en positiv indvirkning på bosætning og erhvervsliv i Svendborg.

Lovgrundlag

Lov om planlægning.

Lov om miljøvurdering af planer og programmer.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 29-10-2019

Jens Erik Laulund Skotte (Liste Ø) fremsætter følgende ændringsforslag:

” At teksten:

Lokalplanen giver mulighed for at anlægge et havnebad med varierede bademuligheder, såsom forskellige bassinstørrelser, udspring, svømmebaner, børnebassin og leg. Funktioner i forbindelse med et havnebad, såsom omklædning, sauna og andet muliggøres på land på Udrustningskaj.

Den konkrete udformning af et havnebad skal ske i overensstemmelse med kystdirektoratets administrationsgrundlag og der skal indhentes en tilladelse efter kystbeskyttelsesloven.


Ændres til:


Lokalplanen giver mulighed at havnen kan benyttes til fleksible og mindre badeløsninger. Så som forskellige mobile pontoner hvorfra der kan bades fra, flydende sauna og evt. mindre permanente bademuligheder. Den konkrete udformning af et havnebad skal ske i overensstemmelse med kystdirektoratets administrationsgrundlag og der skal indhentes en tilladelse efter kystbeskyttelsesloven”


For forslaget stemte 2 medlemmer af udvalget (Liste Ø og Løsgænger Jens Munk)

Imod forslaget stemte de øvrige 7 medlemmer af udvalget (Liste S, C og V).

Forslaget forkastet dermed.

Indstillingen godkendes og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.