Punkt 12 Orientering vedr. fremtidig drift af kommunale solcelle- og varmepumpeanlæg

Beslutningstema

Orientering omkring status for fremtidig drift af kommunale solcelle- og varmepumpeanlæg.

Indstilling

Direktionen indstiller, at status for projektet tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Varmepumpeanlæg i fremtiden

Svendborg Kommunes Klima og energipolitik lægger op til, at kommunen skal øge elektrificeringen. På varmesiden er den nuværende teknologi varmepumper. Fra 2025 er målsætningen, at kommunen som virksomhed skal forsynes 75% af vedvarende energi, fra 2030 er målsætningen 100% vedvarende energi. Udskiftning af gaskedler til varmepumper er derfor nødvendig inden 2030.
 

For at erstatte alle kommunens gasfyrede kedler med varmepumpeanlæg, skal der frem mod 2030 investeres op imod 50 mio. kr.
 

I forbindelse med nedbrud på konventionelle varmekedler forsøges på nuværende tidspunkt i videst muligt omfang at overgå til varmepumpeanlæg. Der anvendes midler fra det innovative energispareprojekt (ISP), sammen med driftsmidler fra budgettet til vedligehold af kommunale bygninger.
 

Solceller

Fra VE A/S vil der kunne foretages investeringer i solceller.
 

Arbejdsgruppen arbejder videre med solceller i VE A/S i forhold til at finde arealer til jordbaserede solcelleanlæg, samt tagarealer til tagbaserede solcelleanlæg.
 

Arbejdsgruppens vurdering er, at Energitilsynet ikke skal godkende drift af kommunale solceller i VE A/S, men for en sikkerhedsskyld lader man dette undergå en juridisk vurdering – og denne vurdering vil indgå i modellen for drift af VE A/S.

 

Arbejdsgruppens undersøgelser

Arbejdsgruppen for fremtidig drift af kommunale solcelle- og varmepumpeanlæg har til opgave at undersøge muligheden for at drifte varmepumpeanlæggene fra selskabet VE A/S. Arbejdet er delt i to faser
 

  1. Afdækning af de økonomiske aspekter og muligheder
  2. Afdækning af selskabsmodel
     

Arbejdet i fase 1 har nu nået et stade, hvor der er behov for en beslutning om, hvordan arbejdet skal holdes i fremdrift for at få en endelig afklaring af, om varmepumperne kan placeres i et VE A/S.
 

Ved at placere varmepumperne i et selskab vil der være et mere koncentreret fokus på effektivisering og udvikling, ligesom der kan spares en del af elafgiften, og dermed opnås en mere rentabel drift af varmepumpeanlæggene.
 

Arbejdsgruppen har med baggrund i BDOs materiale (bilag 2 + bilag 3) vurderet mulighederne for det videre forløb, se bilag 1:  Varmepumper i VE A/S - det videre forløb.
 

Arbejdsgruppen anbefaler at forsætte undersøgelser i forhold til drift af varmepumpeanlæg i VE A/S. Prisen herfor vurderes til ca. 30.000 kr.
 

Baggrund for anbefalingen er, at:

a)      Der er mulighed for at opnå særlig fokusering og udvikling samt en ikke ubetydelig økonomisk afgiftsreduktion ved drift fra et selskab. Forventet mellem 1 mio. kr. – 2,5 mio. kr. for alle varmepumpeanlæg i 2030.

b)      Der er endnu ingen entydige svar på, om det er muligt at drifte varmepumpeanlæggene fra selskabet. Jf. bilag 1, 2 og 3.

c)      Der er afsat en økonomisk ramme på 250.000 kr. Indtil videre er der brugt 75.000kr.

 

Det næste skridt i fase 1 vil være at anmode Forsyningstilsynet om en vurdering af mulighederne. Der forventes en sagsbehandlingstid på ca. 6 måneder hos Forsyningstilsynet. Arbejdsgruppen vil indtil der foreligger en vurdering fra Forsyningstilsynet ikke kunne arbejde videre med væsentlige forhold omkring varmepumpedrift i selskabsregi. Hvis Forsyningstilsynet giver tilladelse til at lade selskabet drifte varmepumperne i VE A/S er den økonomiske del af afdækningen afklaret. Dernæst kan fase 2 sættes i gang, og det første step vil være at sikre, at selve selskabsmodellen er i overensstemmelse med gældende lov.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ved drift af varmepumpeanlæg i konventionel kommunalt regi er det svært at generere yderligere en økonomiske driftsbesparelser. Det skyldes de lave gaspriser, der gør, at forskellen i driftsomkostninger ved overgang til varmepumper vil være meget lav.
 

Driftes varmepumperne derimod af et selskab vil der være en mulighed for at opnå en økonomisk gevinst fordi selskabet kan få refunderet en del af elafgiften – pt ca. 60 øre pr kwh, jf. nedenstående skema for en samlet økonomi.
 

Når anlæggene driftes fra VE A/S, kan evt. overskud ikke flyttes til kommunen uden modregning i bloktilskud. Det betyder, at det evt. genererede overskud skal blive i selskabet, og at der skal investeres fra selskabet fx i flere varmepumper til kommunale bygninger, solceller, og andre grønne energiteknologier.

Investeringer fremadrettet

Af nedenstående tabel 1 - fremgår 3 forskellige modeller, som viser den akkumulerede investering, samt udgift til varmepumpedrift i kommunalt regi og selskabs regi.
 

Det procenttal, der står i forbindelse med modellens navn, fx ”model 2 ca. 75%” betyder, at konverteringen fra gas til varmepumpe er nået ca. 75 % VE. På den måde følger indsatsen på området den indsats, der ønskes for VE på hele kommunen som virksomhed.

 

 

 

År

VE %

Akkumuleret Investeringer fra 2020 (mio. kr.)

Udgift drift kommunal(mio. kr.) pr. år.

Udgift drift selskab(mio. kr.) pr. år.

Diff(mio. kr.) pr. år.

2020

Model 1 ca. 30%

0

1,3

0,8

0,5

2025

Model 2 ca. 75 %

33,8

4,0

2,4

1,6

2030

Model 3 ca. 100%

50,0

5,8

3,4

2,4

Tabel 1:Investering i varmepumper. Investeringsbehov i alt 50 mio. kr. frem mod 2030. Besparelse afgift fra 2030 2,35 mio. kr. (se bilag 4,5,6 – VP modeller)

 

Beregningerne bygger på aktuelle forhold 2019, og det er umuligt at forudsige hvordan afgifterne udvikler sig.

Lovgrundlag

Varmeforsyningsloven

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-10-2019

Orienteringen tages til efterretning.

 

Afbud fra René Haahr (V). Som suppleant deltager Birger Jensen (V).

Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).