Punkt 2 1. behandling af budget 2020 og overslagsårene 2021-23

Beslutningstema

Indstilling af budgetforslag 2020 og overslagsårene 2021-23 til Byrådets 1. behandling,

herunder takstoversigt til 1. behandling, samt evt. regulering af budget 2019.

 

Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Alternativet, Jens Munk og Jesper Larsen indbydes til at deltage i behandlingen af punktet.

Indstilling

Direktionen indstiller, at:

 

  • Direktionens budgetudkast lægges til grund for Svendborg Kommunes budget 2020 og overslagsårene 2021-23 og fremsendes til Byrådets 1. behandling.
  • Vedlagte forslag til takster for 2020 fremsendes til Byrådets 1. behandling
  • Fristen for fremsendelse af ændringsforslag fastsættes til mandag den 14. oktober 2019 kl. 12.00.
  • Der ikke foretages en regulering af budget 2019 som følge af lavere pl-skøn.

 

Sagsfremstilling

Direktionens budgetudkast tager udgangspunkt i det tekniske budget for 2020, jf. revideret budgetnotat af 23. september 2019 samt det forventede regnskab for 2019 jf. foreløbig budgetkontrol pr. 30. juni 2019. I forhold til det reviderede budgetnotat, som er vedlagt som bilag til dagsorden, er der i Direktionens budgetforslag indarbejdet afledte udgifter af kommuneaftalen herunder lov- og cirkulæreprogram, overførselsudgifter m.m.

 

Direktionens forslag ligger inden for den økonomiske politiks målsætninger. Kommunens serviceudgifter vil i forslaget ligge under den af KL udmeldte serviceramme, som er aftalt mellem KL og regeringen.

 

Forventede skatte- og tilskudsindtægter baseret på statsgaranti og indtægter fra skat og grundskyld er budgetlagt med uændret skatteprocent og grundskyldspromille.

 

Selv om der i budgettet er taget højde for kendte merudgifter, er der fortsat en række risici, der kan true budgettet. Bl.a. er 3 mia. kr. af statens tilskud betinget af, at kommunerne under ét overholder servicevækstrammen, og 1 mia. kr. er betinget af, at kommunerne ligeledes overholder den aftalte anlægsramme.

Budgetforslaget for 2020 med resultatoversigt af 26. september 2019 udviser herefter et forbrug af likvide aktiver på 24.036.000 kr. Resultatet af ordinære driftsvirksomhed udviser et overskud på 134.743.000 kr., som sammen med budgetlagt lånoptagelse på 75.697.000 kr. og finansforskydninger på 223.000 kr. skal medgå til finansiering af anlægsudgifter på 137.487.000 kr., samt afdrag på lån på 97.213.000 kr.

 

Budgetmaterialet i det foreliggende udkast hviler på, at udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 26,80 procent. Grundskyldspromillen fastsættes til 23,32 promille (for landbrugsjord dog 7,2 promille svarende til lovens maksimum). Der opkræves dækningsafgift for offentlige ejendomme (kommunens egne ejendomme undtaget) baseret på 11,66 promille af grundværdier og 8,75 promille af forskelsværdier.

 

Forslaget er baseret på valg af statsgaranteret udskrivningsgrundlag i 2020. I forbindelse med 2. behandling af budgetforslaget skal der tages særskilt stilling hertil.

 

Det oplyses endvidere, at den kirkelige udskrivningsprocent udgør 1,02 procent. Beslutning om eventuel ændring meddeles af Provstiet inden 2. behandling af budgettet.

 

Med udgangspunkt i det tekniske budget, som ligger til grund for budgetnotatet er der udarbejdet forslag til takster for 2020. Taksterne fremgår af vedlagte bilag.

 

Fristen for fremsendelse af ændringsforslag til budgettets 2. behandling den 22. oktober 2019 fastsættes til mandag den 14. oktober 2019 kl. 12.00. Ændringsforslag skal ske på særskilt bilag til resultatoversigten, som fremsendes til Stab for Økonomi, IT og Digitalisering.

 

Regulering af budget 2019

Det officielle midtvejsskøn for pris- og lønudviklingen i 2019, som er baseret på oplysninger fra maj viser, at skønnene ligger 0,2 pct. lavere end da budget 2019 blev vedtaget, svarende til en mindreudgift på ca. 5,0 mio. kr. for Svendborg. KL’s tilsvarende skøn, som bygger på de seneste skøn fra august, viser et fald på 0,3 pct., svarende til en mindreudgift på 8,0 mio. kr.

 

Det lavere p/l-skøn på 0,2 pct. medfører en nedjustering af servicerammen for 2019 og dermed øget risiko for en sanktion, når det endelige regnskab for 2019 foreligger. Jf. kommuneaftalen for 2020 er det besluttet, at der ikke ske en modregning i bloktilskuddet, og kommunerne får således lov til at beholde gevinsten.

 

Set i lyset af at der ikke foretages en regulering af bloktilskuddet for 2019, samt at der jf. det seneste regnskab forventes en budgetafvigelse på ca. 11 mio. kr. på kommunens serviceudgifter anbefaler direktionen, at der ikke foretages en regulering af kommunens driftsbudgetter, som blot vil medføre en større budgetafvigelse.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte notat indeholdende en opdateret resultatoversigt.

Lovgrundlag

I henhold til lov om kommunernes styrelse udarbejder Økonomiudvalget forslag til årsbudget til kommunalbestyrelsen.

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2019

Oversendes til 2. behandling, idet indstillingerne i øvrigt blev godkendt. Liste Ø foreslog, at man ansøgte Indenrigsministeren om lov til at hæve skatten inden for en ramme på 12 mio. kr. Økonomiudvalget kunne ikke støtte dette.

Afbud fra Henrik Nielsen (C), Dorthe Ullemose (O) og Lars Erik Hornemann (V). Som suppleanter deltog Palle Fischer (C), Johan Emil Rasmussen (O) og Mette Kristensen (V).