Punkt 13 Godkendelse af 5 private vandværkers takster for 2020

Beslutningstema

Godkendelse af takster for 2020 for:

  • Bjerreby Vandværk (også taksterne for 2019)
  • Gudme Vandværk
  • Hesselager Stationsbys Vandværk
  • Oure Vandværk
  • Vester Skerninge Vandværk

Indstilling

Direktionen indstiller til udvalget, at

  • Sagen oversendes til Byrådet for godkendelse af taksterne for de overstående vandværker for 2020, samt taksterne for 2019 for Bjerreby Vandværk.

Ved godkendelse af ovenstående vandværkers takster for 2020 er 5 af de 14 private vandværkers takster behandlet. De øvrige 9 vandværkers takster for 2020 forventes behandlet ultimo 2019.

Sagsfremstilling

Vandværkerne har fremsendt deres respektive takstblade for 2020 til godkendelse.

Taksterne fremgår af nedenstående skema:

 

Pris for vand [kr.]

 

Tilslutningsbidrag [kr.]

Vandværk:

Faste afgift

Pr. m3

Pris

120 m3

 

Hoved-ledning

Forsy- nings-led-
ning

Stikled-ning

Måler-brønd

Samlede tilslutnings-bidrag

Bjerreby Vandværk

750

14,12

2.444

 

4.000

6.000

7.600

 

17.600

Gudme Vandværk

500

6,00

1.220

 

5.000

5.000

 

 

10.000

Hesselager Stationsbys Vandværk

1.000

3,50

1.420

 

6.000

20.000

 

 

26.000

Oure Vandværk

460

2,75

790

 

 

 

9.500

 

9.500

Vester Skerninge Vandværk

800

3,00

1.160

 

10.000

24.000

10.000

 

44.000


Der gøres opmærksom på, at tilslutningsbidraget varierer for de fleste vandværker, således at det er dyrere at blive tilsluttet vandværket på landet end i byen pga. de større afstande. Det er som udgangspunkt mindsteprisen for tilslutning i byzone, som er vist.

Statsafgiften på ledningsført vand er på 6,37 kr. pr. m3. inkl. bidrag til drikkevandsbeskyttelse på 0,19 kr. pr. m3.

Alle priser er eksklusiv moms.

Vandværkernes økonomi 

Svendborg Kommune skal påse, at vandværkerne overholder det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip”, og samtidig har tilstrækkelige midler til at kunne klare uventede udgifter.

Det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip” betyder, at et vandværk ikke må tjene penge på at sælge vand og at regnskabet som udgangspunkt skal gå i nul fra år til år. Et mindre vandværk må dog gerne sætte penge til side til et konkret projekt. Det skal dog være over en kortere årrække.

Et vandværk skal imidlertid også være robust overfor større uventede udgifter, som f.eks. et ledningsbrud eller en erstatningsboring. Administrationen vurderer, at såfremt et vandværk har godt en million kr. i likvide midler, er det som tommelfingerregel robust over for uventede udgifter.
 

Navn

Disponible midler [kr.]

Administrationens bemærkninger til driftsbidrag og ”hvile-i-sig-selv-princippet”

Bjerreby Vandværk

2.725.003

Bjerreby Vandværks takster er hævet fra 2,5 kr. pr. m3 til 14,10 kr. pr. m3 for bl.a. at kunne betale for køb af vand fra Svendborg Vand. Bjerreby Vandværk har ikke produceret deres eget drikkevand siden august 2018 pga. for høje værdier for DMS i vandværkets egne boringer. Der skal i første omgang etableres en ny forsyningsledning til Landet Vandværk for at forbedre forsyningen. Det næste projekt er at undersøge, om der kan findes rent grundvand ved Bjerreby. Vandværkets opsparede formue vil blive anvendt til forbedringerne, så det disponible beløb bliver passende.

Gudme Vandværk

544.012

Gudme Vandværks takster har været fastholdt siden 2010. Ud over det disponible beløb har vandværket henlagt 2,3 mio. kr. til konkrete projekter.

Hesselager Stationsbys Vandværk

937.315

Hesselager Stationsbys Vandværks takster har været fastholdt siden 2019. Vandværket likvide beholdning er passende.

Oure Vandværk

4.137.990

Oure Vandværk takster er overført fra 2018. Vandværket står over for at skulle etablere en ny boring og vil bruge en del af formuen her til.

Vester Skerninge Vandværk

2.309.343

Vester Skerninge Vandværks takster er fastholdt siden 2013. Den 1. januar 2018 blev Hundstrup Vandværk en del af Vester Skerninge Vandværk. Vandværket har en noget stor likvid beholdning, og administrationen vil gå i dialog med vandværket om økonomien.

 

Administrationen vurderer, at Vandforsyningslovens bestemmelser er overholdt ved godkendelse af de respektive vandværkers takstblade og at vandværkerne overholder eller arbejder mod at overholde det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip”.

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen budgetmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune.

Lovgrundlag

Vandforsyningslovens § 53, stk. 1, fastlægger, at de årligt fastsatte anlægs- og driftsbidrag skal godkendes af kommunalbestyrelsen.

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 04-06-2019

Indstilles.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019

Indstilles.

Beslutning i Byrådet den 25-06-2019

Godkendt.

 

Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).

Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)