Punkt 4 Lovændringer vedr. henlæggelse af beføjelser og pligter

Beslutningstema

Med virkning fra den 8. juni 2018 er der indført ændringer i Bekendtgørelse af byggeloven.

Lovændringen sker jf. LOV nr. 734 af den 8. juni 2018, hvor der gives mulighed for at Kommunalbestyrelsen / Byrådet kan henlægge sine beføjelser og pligter til den fælles Beredskabskommissionen.

De henlagte beføjelser og pligter giver beredskabet mulighed for at træffe afgørelse om brandsikkerhedsmæssige forhold, hvor brugen af en bygning udgør et ulovligt forhold og der er en konkret risiko for personskade. 

 

Før etableringen af Beredskab Fyn løste de enkelte beredskaber opgaven i den enkelte kommune. Beredskabet var knyttet direkte op på kommunen, og agerede som kommunen.

Med etableringen af Beredskab Fyn er beredskabet i dag at regne som en ekstern forvaltningsmyndighed ift. de 9 ejerkommuner.

Indstilling

Direktionen indstiller til udvalget, at byrådet godkender:

  • at henlægge sine beføjelser og pligter til den fælles Beredskabskommission, og derved give Beredskab Fyn bemyndigelse til at kunne træffe afgørelse om brandsikkerhedsmæssige forhold, hvor brugen af en bygning udgør et ulovligt forhold og der er en konkret risiko for personskade.

Sagsfremstilling

Med etableringen af de 24 selvstændige beredskabsenheder i Danmark, udgik lovhjemmelen til at beredskaberne kunne varetage kommunernes interesser inden for byggelovgiven. Dette har betydet at hvis der opstod brandsikkerhedsmæssige forhold, hvor brugen af en bygning udgør et ulovligt forhold og der er en konkret risiko for personskade, havde beredskabet ikke mulighed for at kunne argere på forholdet, da dette høre under byggeloven som varetages af kommunerne.

Ifølge byggelovens § 16 C, stk. 6 kan kommunalbestyrelsen henlægge beføjelser og pligter til den fælles beredskabskommission til på stedet at træffe afgørelser om brandsikkerhedsmæssige forhold, hvor brugen af en bygning udgør et ulovligt forhold efter denne lov, og der er en konkret risiko for personskade.

 

Efter bestemmelsens stk. 7 kan beføjelser og pligter alene henlægges, såfremt kommunalbestyrelsen på henlæggelsestidspunktet vurderer, at den ikke selv inden for et rimeligt tidsrum vil kunne træffe afgørelse om de ulovlige brandsikkerhedsmæssige forhold.

 

Beredskabet kommer ud for situationer og på tidspunkter, hvor beredskabet ikke har lovhjemmel til at handle på forhold, som konkret udgør en risiko for personskade iht. brandsikkerhedsmæssige ulovlige forhold jf. byggeloven, da byggemyndigheden entydigt ligger hos ejerkommunen, som Beredskab Fyn ikke er en del af.

 

De nedenfor nævnte situationer er alle eksempler på situationer, hvor beredskabet enten tilkaldes eller er på stedet i forbindelse med løsning af sædvanlige opgaver. Efter beredskabets opfattelse, er der i alle situationer tale om alvorlige mangler, idet det konkret vurderes at kunne medføre personskade i forbindelse med en evt. brand. Der kan være flere situationer end de nævnte.

Borgerens sikkerhed bør derfor prioriteres i sådanne situationer frem for at afvente tilstedekomsten af en byggesagsbehandler, såfremt det overhovedet er muligt. Det vurderes ikke at være rimeligt for borgeren, at afvente en ny sagsbehandler, når den først fremmødte har de fornødne kompetencer til at træffe sådanne afgørelser i lignende situationer. Under disse omstændigheder er det beredskabets vurdering, at det ikke vil være forsvarligt for beredskabet at forlade stedet, uden at der er truffet en afgørelse.

Overordnet set skal denne sagsfremstilling og indstilling ses som en undtagelsesbestemmelse, hvor brugen vurderes til at være minimal, og som en hjælp til ejerkommunerne i de situationer og på de tidspunkter, hvor ejerkommunen ikke har mulighed for at sagsbehandle brugen af en ulovlig bygning, der udgør en konkret risiko for personskade. Alternativet er at beredskabet alene underretter kommunen og ikke foretager sig yderligere med risiko for personskade til følge.

 

Telte og arrangementer - der er omfattet af brandsynsbekendtgørelsen (BEK nr. 1000 af 29062016)

Ved brandsyn i og ved telte, salgsområder, festivaler, campingområder, engangsarrangementer og midlertidige arrangementer mv., opstår det at midlertidige konstruktioner og telte mv., ikke overholder udstedet byggetilladelse eller tilhørende certifikater iht. opstillinger og placeringer, og derved er ulovlig efter byggeloven. Forholdende kan udgøre en risiko for personskade ved en evt. brand begrundet i evt. flugtvejsforhold, brandspredning til eller fra andet og derved større risiko for brand og personskade.

 

Ved henlæggelse af beføjelser og pligter, gives der mulighed for at beredskabet kan fastsætte særlige vilkår eller meddele dispensation for at sikre fortsat drift, såfremt dette vurderes sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Alternativt såfremt det vurderes ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan træffe afgørelser om standsningsmeddelelse (nedlægge forbud mod anvendelse), jf. byggelovens § 18.

 

Automatiske brandalarmanlæg, der er krævet efter byggeloven

Beredskabet bliver tit kontaktet vedr. automatiske brandalarmsanlæg, som er krævet i byggetilladelsen til bygningen, om at de enten har fejl eller ikke kan sende en alarm til beredskabet, og derved er ulovlig efter byggeloven. Forholdende kan udgøre en risiko for personskade ved en evt. brand begrundet i evt. flugtvejs- og redningsforhold, eller at branden kan blive af en større størrelse uden at den bliver opdaget og derved større risiko for personskade.

Ved henlæggelse af beføjelser og pligter, gives der mulighed for at beredskabet kan fastsætte særlige vilkår eller meddele dispensation for at sikre fortsat drift, såfremt dette vurderes sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Alternativt såfremt det vurderes ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan træffe afgørelser om standsningsmeddelelse (nedlægge forbud mod anvendelse), jf. byggelovens § 18.

 

 

Ulovlig anvendelse af bygninger og andre akutte situationer, hvor kommunen ikke selv inden for et rimeligt tidsrum vil kunne træffe afgørelse

Beredskabet bliver kaldt ud til anvendelse af lokaler, bygninger og grundarealer, der ikke anvendes efter udstedet tilladelse eller ikke har en tilladelse efter byggeloven.

Forholdende kan udgøre en risiko for personskade ved en evt. brand begrundet i evt. flugtvejsforhold, brandspredning til eller fra andet og derved større risiko for brand og personskade.

Ved henlæggelse af beføjelser og pligter, gives der mulighed for at beredskabet kan fastsætte særlige vilkår eller meddele dispensation for at sikre fortsat drift, såfremt dette vurderes sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Alternativt såfremt det vurderes ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan træffe afgørelser om standsningsmeddelelse (nedlægge forbud mod anvendelse), jf. byggelovens § 18.

 

En henlæggelse af de pågældende beføjelser og pligter til Beredskab Fyn, forudsætter en ændring af Vedtægter for Beredskab Fyn, der skal godkendes af de 9 ejerkommuner.

 

Ifølge byggelovens § 16 C, stk. 8 skal kommunalbestyrelsens henlæggelse af beføjelser og pligter fastsættes i vedtægterne for samarbejdet eller i et bilag hertil. Ansvarsfordelingen mellem aftaleparterne, og hvilke beføjelser og pligter der henlægges, skal fremgå af vedtægterne.

Ændringen vil blive fremført efter godkendelse af henlæggelse af beføjelser og pligter iht. byggeloven § 16 C, stk. 6.

 

I samarbejdsaftalen mellem kommunen og Beredskab Fyn, skal de situationer, som henlæggelse til beredskabet i rollen som bygningsmyndighed med hensyn til brandsikkerhedsmæssige forhold, fremgå. Beredskabet vil eksempelvis kunne tillægges kompetence til, uden for kommunens åbningstid i forbindelse med deres virke, at kunne træffe afgørelse om de brandsikkerhedsmæssige forhold, f.eks. for at muliggøre fortsat brug af en bygning, eller f.eks. ved et arrangementsbrandsyn umiddelbart inden arrangementets opstart. Det skal til enhver tid ud fra en fortolkning af aftalens ordlyd være muligt at afgøre, hvilke konkrete opgaver der kan varetages af det fælles beredskab samt i hvilke situationer.

Lovgrundlag

Lov om ændring af byggeloven 

Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019

Indstilles.

Beslutning i Byrådet den 17-09-2019

Godkendt.