Punkt 2 Koncernrapport pr. 30. juni 2019

Beslutningstema

Orientering om det forventede regnskab 2019 på baggrund af koncernrapporten pr. 30. juni 2019 samt status på budgetforliget.

Godkendelse af samlet tillægsbevilling pr. 30. juni 2019, som er neutral på kassen.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At rapporten tages til efterretning
  • At der fortsat føres en stram økonomistyring med henblik på at reducere den forventede overskridelse af kommunens serviceramme
  • At status på budgetforlig tages til efterretning
  • At der gives en samlet tillægsbevilling, som er neutral på kassen

Sagsfremstilling

Hovedbudskab:

  • Kommunens serviceramme (vedtaget budget) forventes overskredet med ca. 32 mio. kr., og indeholder dermed en risiko for en sanktion, som er beskrevet nærmere nedenfor. Overskridelsen kan primært henføres til socialområdet, dagtilbud, familieområdet, arealeffektivisering, arbejdsskader samt at den negative overførselspulje ikke imødegås af tilsvarende overførsler til 2020.
  • Overførselsudgifterne forventes netto at ligge godt 12 mio. kr. under korrigeret budget. Overførselsudgifterne har de senere år vist en faldende tendens på landsplan, hvorfor der må forventes en midtvejsregulering i 2019 og evt. efterregulering i 2020, hvorfor det anbefales, at mindreudgiften reserveres hertil.
  • I forhold til det vedtagne budget udviser det ordinære driftsresultat et merforbrug på 3,9 mio. kr.  Heri indgår at forventet overskridelse af serviceudgifterne finansieres via ekstra bloktilskud, lavere udgifter til overførsler og renter, samt afsat pulje til kommunal medfinansiering mv. ikke forventes disponeret.
  • I forhold til det vedtagne budget 2019 forbedres regnskabet samlet set med 21,3 mio. kr., og sammen med fremrykning af betaling ejendomsskatter, samt at regnskab 2018 ligeledes udviste en forbedring forventes en ultimo likviditet på ca. 140 - 145 mio. kr., hvor der i vedtaget budget 2019 er taget udgangspunkt i en ultimo likviditet på ca. 104 mio. kr.

Det forventede regnskab for 2019 baseres på en vurdering pr. 30. juni 2019, hvorfor det naturligvis må tages med et vis forbehold, men de seneste år har kommunen overskredet sin serviceramme. Hertil kommer at evt. afledte konsekvenser vedr. midtvejs- og efterregulering af generelle tilskud og udligning for 2019 pt. ikke kendes på grund af den forsinkede kommuneaftale.

Direktionen henleder opmærksomheden på, at KL’s seneste prognose viser, at de samlede serviceudgifter på landsplan forventes at ligge ca. 0,5 mia. kr. over den aftalte serviceramme, og dermed er der udsigt til en sanktion. I forhold til anlægsrammen forventer KL en betydelig overskridelse.

For at reducere risiko/omfang af en eventuel sanktion ved regnskabet anbefaler Direktionen, at der fortsat føres en stram økonomistyring med henblik på at reducere den forventede overskridelse af kommunens serviceramme.

Det skal bemærkes, at der i forlængelse af koncernrapporten pr. 30. juni 2019 rejses en fælles tillægsbevillingssag, som er neutral på kassen. Tillægsbevillingen vedr. primært bevillingsomplaceringer på anlæg, renter, kapitalposter og finansforskydninger, herunder færre renteindtægter pga. det faldende renteniveau, som finansieres af rentepuljen til imødegåelse af renterisiko.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag.

Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019

Godkendt.