Punkt 11 Kortlægning 3 i Program for Læringsledelse

Beslutningstema

Orientering om tredje kortlægning i Program for Læringsledelse.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Svendborg Kommune har sammen med 12 andre kommuner siden 2015 været en del af det A. P. Møller støttede program – Program for Læringsledelse. Programmet er et bidrag til at

  • realisere folkeskolens ambition om, at skolerne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan.
  • folkeskolen skal mindske betydningen af elevernes sociale baggrund i forhold til faglige resultater
  • styrke tilliden til og trivslen i folkeskolen 

 

Arbejdet i programmet tager afsæt i kortlægninger på tværs af kommuner og skoler. En kortlægning består af forskningsvaliderede elektroniske spørgeskemaer til elever, pædagoger, lærere, ledere og forældre.

 

Formålet med kortlægningerne er at kommunen og den enkelte skole kan få et evidensinformeret grundlag at foretage udviklingsstrategier på samt en mulighed for at kunne se, om indsatser giver de ønskede resultater. På baggrund af hver kortlægning udarbejder en tilknyttet forskergruppe kompetencepakker med forskellige temaer. Kompetencepakkerne skal bidrage til et kompetenceløft inden for et givent tema, både på den enkelte skole og på tværs af kommunen. Temaerne bliver bestemt ud fra de samlede kommuneresultater. Efter hver kortlægning bliver der også udarbejdet en kommunal rapport samt en samlet rapport på tværs af de deltagende kommuner.

 

Der er kortlægninger hvert andet år. Det vil sige den første blev gennemført i 2015, den anden i 2017 og den tredje og sidste bliver gennemført i perioden 16. september – 11. oktober 2019.

 

Efter første kortlægning valgte de enkelte skoler i Svendborg, hvilke kompetencepakker de ønskede på baggrund af egne resultater. Efter anden kortlægning har der været et særligt fokus på en fælles kommunal kompetencepakke; relationskompetence i undervisningen – professionel relationskompetence. Kompetencepakken er udviklet af Skolekonsulent og Ph.d. Louise Klinge. Louise Klinge har med sin forskning været med til at sætte skærpet fokus på relationskompetence betydning for elevernes læring og trivsel.

 

Programmet afsluttes december 2019. Svendborg Kommune har valgt ikke at gå med i en eventuel ny ansøgning om fortsættelse af programmet. Kommunens skoler har fortsat fokus på at arbejde systematisk med lovbestemte- og egne data. Herigennem fastholdes arbejdet med udvikling og sikring af faglig kvalitet.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen

Lovgrundlag

Lov om Folkeskolen.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019

Taget til efterretning.