Punkt 5 Forslag til justering af struktur og ændring af ressourcetildelingsmodel - efter høring

Beslutningstema

Skoleafdelingen har analyseret struktur og ressourcetildeling på specialundervisningsområdet og har på den baggrund udarbejdet forslag til justeringer og ændringer, der har været sendt i høring med frist den 20. august 2019.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget godkender forslag til justering af struktur samt ændring af ressourcetildelingsmodel inden for specialundervisningsområdet.

Sagsfremstilling

I 2015 besluttede Udvalget for Børn og Unge at indføre en ny ressourcetildelingsmodel på specialundervisningsområdet, og i 2016 blev det besluttet at gennemføre en ny struktur. På daværende tidspunkt var der fokus på og en forventning om opnåelse af regeringens og KL’s måltal fra 2012 på 96 pct. inkluderede elever. Det svarede i 2015 til ca. 130 færre elever i specialundervisningstilbuddene.

 

Data viser, at på trods af de nævnte tiltag og ændringer, så har antallet af segregerede elever været konstant med tendens til en stigning sidst i perioden frem mod august 2018. Samlet set var der i 2018 segregeret 5,1 pct. ud af det samlede antal elever (inklusiv elever på privat- og efterskole) i Svendborg Kommune.

 

Status er samtidig, at de økonomiske forudsætninger bag den nuværende tildelingsmodel ikke holder, da antallet af segregerede elever ikke er faldet, ligesom udgifterne pr. elev er steget. Konsekvensen er, at der vil ske en udhuling af budgettet til almenundervisningen, da det skal finansiere det stigende udgiftsniveau på specialundervisningsområdet

 

På baggrund af ovenstående har skoleafdelingen gennemført en analyse af strukturen på specialundervisningsområdet og ressourcetildelingsmodellen. Analyserne har ført til forslag om justering af strukturen samt ændring af ressourcetildelingsmodellen. Forslagene har været sendt i høring med frist tirsdag den 20. august 2019 ved skolebestyrelser, skolernes MED-udvalg, de faglige organisationer, Heldagsskolen under Familieafdelingen samt Handicaprådet.

 

13 ud af de 25 høringssvar vedrørende justering af struktur forholder sig positivt til den foreslået ændring. 3 tager forslaget til efterretning, 6 høringssvar forholder sig neutralt og 3 høringssvar forholder sig kritisk til forslaget.

 

18 ud 25 høringssvar vedrørende ændring af ressourcetildelingsmodel forholder sig positivt til forslaget. 3 tager forslaget til efterretning, 2 høringsparter har ikke afgivet svar i forhold til denne del, 1 høringssvar forholder sig kritisk og 1 høringssvar forholder sig positivt overfor dele af forslaget men kritisk i forhold til andre dele.

 

Høringssvarene indeholder en række forskellige perspektiver, herunder argumenter for at beholde eller få et heldagsklassetilbud. Der er dog tre tematikker, der går igen på tværs af flere af høringssvarene. Det er styrken i at skolerne fremover får forudsigelige budgetter, understøttelse og opkvalificering af medarbejdere samt overførsel af ressourcer fra special- til almenområdet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019

Godkendt med en successiv indfasning af strukturen dog senest i skoleåret 2021\2022 samt at heldagsklassen forbliver på Skårup skole.