Punkt 5 Orientering vedrørende Byrådets godkendelse af varmepumpe på Bodøvej 13

Beslutningstema

Orientering om den administrative sagsbehandling af projektforslaget ”Etablering af eldrevet luft/vand varmepumpe, Bodøvej 13, 5700 Svendborg” før og efter byrådsmødet 27. august 2019, specielt mht. ammoniak

Indstilling

Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning, herunder:

  • Orienteringen om den administrative sagsbehandling efter Byrådets møde den 27.august
  • Orienteringen om at der administrativt stilles vilkår i miljøgodkendelsen, der svarer til risikobekendtgørelsens forholdsregler for ammoniak
  • Orienteringen om, at den politiske godkendelse af varmepumpeanlægget med ammoniakdel under 5 tons og dertil knyttet kommunegaranti fortsat er gældende

Sagsfremstilling

Byrådet besluttede den 27. august 2019 følgende til dagsordenspunktet ”Godkendelse af eldrevet luft/vand varmepumpe, Bodøvej 13” at:
 

Sagen godkendes med bemærkning om, at såfremt det konkrete anlæg ændres til at være ammoniakbaseret, skal der ske fornyet sagsbehandling af såvel anlæggets godkendelse som lånegaranti.
 

Der er i vedlagte bilag med notat til byrådet beskrevet hvorledes sagsbehandlingen har været.
 

Der har i den forudgående sagsbehandling været taget udgangspunkt i, at anlæggets indedel (kompressorkredsen) er ammoniakbaseret, som en teknisk forudsætning. Der er talrige erfaringer med at etablere og drive disse anlæg sikkerhedsmæssigt forsvarligt i lukkede haller.
 

Hvis en virksomhed oplagrer eller håndterer større mængder af farlige stoffer kan virksomheden falde ind under risikobekendtgørelsen. I bilag til denne fremgår det hvilke stoffer det drejer sig om og ved hvilken tærskelværdi (mængde) virksomheden bliver en risikovirksomhed.
 

For ammoniak (og chlor) gælder der en særregel som ift. europæisk lovgivning skærper reglerne såfremt der indenfor 200 meter af kommende anlæg er en følsom arealanvendelse.
 

Det vil sige at for at udløse særreglen skal anlægget både indeholde mere end 5 tons ammoniak og ligge indenfor en afstand på 200 meter fra en følsom arealanvendelse. Da der indenfor en afstand af 75 meter ligger et rekreativt område med en motocrossbane, er det afgørende at få afgjort om denne anvendelse er arealfølsom eller ej.
 

Derfor har administrationen fået udarbejdet en vurdering fra advokatfirmaet Horten, som ud fra et forsigtighedsprincip vurderer, at motocrossbanen skal betragtes som arealfølsom anvendelse, og dermed vil anlægget skulle betragtes som en risikovirksomhed, hvis der er mere end 5 tons ammoniak.
 

Miljøstyrelsen er efterfølgende blevet kontaktet og administrationen afventer en vejledende udtalelse.

 

Dette giver i teorien følgende 3 scenarier:

 

1 Anlæg på mindre end 5 tons ammoniak

Det hidtil ansøgte projekt indebærer et ”kombi-anlæg” som indeholder mindre end 5 tons ammoniak, hvilket betyder at virksomheden ikke bliver en risikovirksomhed. Et sådant anlæg betragtes som et kombi-anlæg, da der er en opdeling i drivmidlet på udedelen fordamper/kølesiden og drivmidlet på indedelen (kompressorsiden).

Administrationen vurderer, at der i løbet af 3-5 måneder kan gives miljøgodkendelse og spildevandstilladelse.

Dette scenarie er derfor 100% dækket ind i den nuværende byrådsbeslutning.

 

2 Anlæg på mere end 5 tons ammoniak, men ikke følsom arealanvendelse

Et projekt med over 5 tons ammoniak, der ikke ville udløse krav om risikovirksomhed, hvis Miljøstyrelsen kan afgøre at motocrossbanen ikke er arealfølsom anvendelse. Det vil kræve en behandling i MNU for at sikre vedtagelse af ny varmeplan.

Administrationen vurderer, at der i løbet af 3-5 måneder kan gives miljøgodkendelse og spildevandstilladelse.

Dette scenarie kræver en ny behandling i byrådet ift. den nuværende byrådsbeslutning.

 

3 Anlæg på mere end 5 tons ammoniak, og følsom arealanvendelse

Et projekt over 5 tons ammoniak og en vurdering fra Miljøstyrelsen om at motocross skal betragtes som arealfølsom anvendelse, vil indebære at virksomheden bliver en risikovirksomhed. Der vil skulle udarbejdes sikkerhedsdokument, der skal afstemmes med øvrige sikkerhedsmyndigheder (Beredskab Fyn og Politiet). Det vil derudover kræve behandling i såvel MNU som TEU med henblik på at sikre vedtagelse af ny varmeplan og plangrundlag.

Administrationen vurderer, at der i løbet af 4-8 måneder kan gives miljøgodkendelse og spildevandstilladelse.

Dette scenarie kræver en ny behandling i byrådet ift. den nuværende byrådsbeslutning.

 

For alle tre scenarier vil der skulle gives en byggetilladelse. Det er aftalt med virksomheden, at virksomheden udarbejder udførligt teknisk dokumentation for at ammoniakanlægget etableres og drives sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det stiller vi relevante vilkår til i tillæg til miljøgodkendelsen.

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-09-2019

Taget til efterretning med bemærkning om, at udvalget ønsker at afholde et ekstraordinært møde med et beslutningspunkt på dagsordenen forud for det kommende Byrådsmøde.

 

Der blev på mødet uddelt følgende bilag:

  • Mødenotat fra møde med Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kommune (30.10.2018)
  • Mødenotat møde med Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kommune (10.12.2018)
  • Mødenotat møde med Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kommune (23.05.2019)
  • Mailkorrespondance mellem Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kommune (05.07.2019 og 07.07.2019)
  • Mail fra Svendborg Fjernvarme til Svendborg Kommune (30.08.2019)
  • Mailkorrespondance mellem Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kommune (02.09.2019 og 03.09.2019)
  • Mailkorrespondance mellem Bestyrelsesmedlem i Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kommune (03.09.2019)
  • Mail fra Bestyrelsesformand, Svendborg Fjernvarme til Svendborg Kommune (03.09.2019)