Punkt 7 Afdækning af normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune

Beslutningstema

Afdækning af normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud med børnehuse i Svendborg Kommune på baggrund af Byrådets beslutning den 28. maj 2019.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget drøfter sagen med henblik på oversendelse til Byrådet.

Sagsfremstilling

Baggrund

Byrådet besluttede den 28. maj 2019 på baggrund af en sag fra Enhedslisten, at der skulle igangsættes en afdækning af normeringer i dagtilbud i Svendborg Kommune. Byrådet besluttede at afdækningen skulle omfatte følgende:

  • At administrationen beregner hvad der skal til for at de kommunale dagtilbud i Svendborg kan leve op til en normering, hvor der er 1 pædagogisk personale til 3 vuggestuebørn og 1 til 6 børnehavebørn (eksklusiv ledelse og vikartimer).
  • Administration udarbejder en opgørelse over, hvordan normeringen er i dag, samlet og for hvert børnehus.
  • Administrationen laver en opgørelse for udviklingen i normeringerne i de kommende år, når rammebudgettering, besparelser og 0,35%-besparelser gennemføres.

 

Afdækningen fremgår nedenfor, og er uddybet og suppleret med yderligere materiale i vedlagte bilag.

 

I det politiske forståelsespapir fra 25. juni 2019 fremgår det, at regeringen:

 

vil fremlægge en ambitiøs børneplan. Målet skal være at forbedre forholdene for børn og personale i daginstitutioner gennem en langsigtet investeringsplan frem mod 2025, der sammentænker normeringer, uddannelse, kvalitet og ledelse og som [bl.a.] indeholder, at der indføres lovbundne minimumsnormeringer der implementeres i perioden frem mod 2025, således at de er fuldt indfasede i 2025. Det påbegyndes med kommuneaftalen for 2020”.

 

På nuværende tidspunkt er der ikke kendskab til hvilken definition på minimumsnormeringer, der vil blive anvendt i en kommende lovgivning.

 

Styringsprincipper for kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune

Budgettet til kommunale og selvejende dagtilbud fordeles som en samlet lønsum i et rammebudget. Børne- og Ungeudvalget besluttede den 12. juni 2019 en ny budgetmodel for dagtilbud med børnehuse gældende fra 1. januar 2020. Budgettet til dagtilbud med børnehuse fordeles primært på baggrund af det forventede antal børn pr. dagtilbud.  

 

De kommunale dagtilbuds forældrebestyrelser beslutter principper for budgetanvendelsen, og dagtilbudslederen udmønter og følger op på budgettet i samarbejde med de pædagogiske teamledere. Det decentrale styringsprincip giver mulighed for at forældrebestyrelse, dagtilbudsleder og pædagogisk teamleder kan imødekomme særlige lokale forhold. Den faktiske normering kan således variere fra børnehus til børnehus på baggrund af lokale prioriteringer.

 

Styringsprincipper for kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune er uddybet i bilaget.

 

Afdækning af normeringer

Afdækning af normeringer tager afsæt i budgetrammen med den vedtagne budgetmodel og en vægtet gennemsnitsløn for en pædagogisk fuldtidsmedarbejder (vægtet gennemsnit af pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere) og forventet antal vuggestue- og børnehavebørn i 2019 og fremadrettet jævnfør den seneste børnetalsprognose godkendt af Børne- og Ungeudvalget den 8. maj 2019.

 

Forudsætninger anvendt i beregningerne er uddybet i bilagets Appendiks 3.

 

Beregning af hvad der skal til for at de kommunale dagtilbud i Svendborg kan leve op til en normering, hvor der er 1 pædagogisk personale til 3 vuggestuebørn og 1 til 6 børnehavebørn (eksklusiv ledelse og vikartimer)

 

I 2019 indgår der ca. 317 pædagogiske fuldtidsmedarbejdere i kommunale og selvejende dagtilbud med børnehuse. En minimumsnormering som beskrevet vil forudsætte i alt ca. 373 pædagogiske fuldtidsmedarbejdere.

 

For at nå en samlet gennemsnitsnormering på én pædagogisk medarbejder til tre vuggestuebørn og én pædagogisk medarbejder til seks børnehavebørn eksklusiv ledelse og vikartimer vil der samlet skulle ansættes ca. 56 flere fuldtidsmedarbejdere på dagtilbudsområdet. Dette svarer til en bruttoudgift på 21,7 mio. kr. (2019) og en nettoudgift på 19,0 mio. kr., når der tages højde for forældrebetaling og afledte udgifter til private tilbudstyper.

 

Opgørelse over normeringen i dag, samlet og for hvert børnehus

 

Den gennemsnitlige beregnede normering for kommunale og selvejende børnehuse i 2019 udgør 3,56 vuggestuebarn pr. pædagogisk medarbejder og 7,03 børnehavebarn pr. pædagogisk medarbejder. Forskellen til den anvendte definition af minimumsnormeringer svarer i 2019 til de ekstra 56 fuldtidsstillinger, der samlet set skulle oprettes jævnfør ovenfor.

 

Opgørelse over beregnede normeringer for hvert børnehus fremgår i bilagets Appendiks 1. I bilagets Appendiks 2 er de beregnede normeringer for hvert børnehus suppleret med tre casestudier fra udvalgte børnehuse, idet de beregnede normeringer ikke tager højde for flere faktorer, som kan have betydning for det oplevede serviceniveau i dagligdagen.

 

Opgørelse for udviklingen i normeringerne i de kommende år, når rammebudgettering, besparelser og 0,35%-besparelser gennemføres

 

Indførelse af rammestyring fra 2019 betyder, at dagtilbudsområdets budget ikke reguleres ved stigende eller faldende børnetal. Børnetallet kan dermed have betydning for normeringen. Ændringer af budgetrammen ved eventuelle besparelser eller udvidelser samt løbende økonomistyring kan også have betydning for normeringen.

 

Ifølge den seneste børnetalsprognose forventes omtrent samme børnetal i 2020 som i 2019. Fra 2021 forventes det at antallet af børn stiger.

 

  • I 2019 udgør den beregnede gennemsnitsnormering 3,56 vuggestuebarn og 7,03 børnehavebarn pr. pædagogisk medarbejder i kommunale og selvejende børnehuse.
  • I 2020 forventes en gennemsnitlig beregnet normering på 3,58 vuggestuebørn og 7,08 børnehavebørn pr. pædagogisk medarbejder.
  • I 2021 forventes en gennemsnitlig beregnet normering på 3,65 vuggestuebørn og 7,20 børnehavebørn pr. pædagogisk medarbejder.
  • I 2022 forventes en gennemsnitlig beregnet normering på 3,72 vuggestuebørn og 7,34 børnehavebørn pr. pædagogisk medarbejder.

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

For at nå en samlet gennemsnitsnormering på én pædagogisk medarbejder til tre vuggestuebørn og én pædagogisk medarbejder til seks børnehavebørn eksklusiv ledelse og vikartimer vil det brutto koste 21,7 mio. kr. (2019). Når der tages højde for forældrebetaling og afledte udgifter til private tilbudstyper vil det netto koste 19,0 mio. kr. 

 

Det bemærkes at ovenstående beløb vil ændre sig, hvis der ændres i definitionen af minimumsnormeringer eller i andre af beregningens forudsætninger. Det drejer sig blandt andet om fordelingen mellem medarbejdergrupper (pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere), indregning af åbningstider i børnehusene, medarbejdernes og børnenes fravær (ferie/sygdom), medtagelse af vikartimer etc.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-08-2019

Oversendes, idet det anbefales, at sagen drøftes ved budget 2020.

 

Afbud fra Dorthe Ullemose (O), hvorfor Palle Fischer (C) deltog som suppleant.