Punkt 8 Høring vedr. etablering af el-drevet luft/vand varmepumpe på areal ved Nyborgvej, Skårup

Beslutningstema

Godkendelse af at sende projektforslag ”Luftvarmepumpe ved Skårup Fjernvarme A.m.b.a.” i fire ugers høring hos berørte parter.

Projektforslaget indeholder etablering af en 1,7 MW varmepumpe på et areal ved Nyborgvej 438A (Skårup).

Indstilling

Direktionen indstiller, at

  • Projektforslaget fra Skårup Fjernvarme A.m.b.a. om ” Luftvarmepumpe ved Skårup Fjernvarme A.m.b.a.” sendes i fire ugers høring hos berørte parter, efter varmeforsyningslovens og projektbekendtgørelsens bestemmelser.
  • Sagen oversendes til Økonomiudvalget til orientering m.h.p. stillingtagen til anmodning om garanti for byggekredit/lån på op til 15 mio. kr., såfremt projektet realiseres.

Sagsfremstilling

PlanEnergi har, på vegne af Skårup Fjernvarme A.m.b.a., fremsendt projektforslag version 2 den 10. maj 2019 (første version fremsendt den 30. april 2019), der vedrører ” Luftvarmepumpe ved Skårup Fjernvarme A.m.b.a.”. Projektforslaget er vedlagt som bilag 1.
 

Projektforslaget omfatter:

  • Etablering af en 1,7 MW eldrevet varmepumpe på et areal ved Nyborgvej 438A i Skårup.
     

Varmepumpen er eldrevet med udeluft som varmekilde. Luften nedkøles med 3-4 oC gennem anlægget og vil efterfølgende hurtigt opblandes med den omgivende luft. Elforsyningen til varmepumpen sker via SEF Energi A/S.. Varmepumpen bliver installeret i en ny bygning på ca. 150 m². Der vil desuden blive opstillet fordampere på ca. 300 m² på udenoms arealet på grunden til at indvinde varmen fra luften. Der skal etableres afløb for kondens- og smeltevand som vil komme fra fordamperene.

Ansøger har redegjort for, at gældende støjgrænser vil blive overholdt.
 

Der er ikke planlagt tilslutning af nye forbrugere. Anlægget skal erstatte en del af det nuværende naturgasforbrug til varmeproduktion. Det er planlagt, at varmen fra Skårup Fjernvarme i fremtiden skal produceres af:

  • Ny Varmepumpe  64 %
  • Solvarme  19 %
  • Gasmotorer  15 %
  • Eksist. lavtemp. varmepumpe 2 %
  • Gaskedler  <1 %

Det fremgår af projektforslaget, at der er positiv samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi i projektet.
 

Ansøger har (på side 15 i projektforslaget) beregnet en positiv samfundsøkonomi af projektet på 9,4 millioner kr over en 20-årig periode – svarende til 17,5 %.
 

Samlet for drivhusgasserne (CO2, CH4 og N2O) vil projektet omregnet til CO2-ækvivalenter bidrage med en reduktion på 2.200 tons årligt.  For øvrige miljøparametre vil SO2, stige lidt (grundet øget el-forbrug) NOx falde og PM2,5 være uændret.
 

Der er udført følsomhedsberegninger der viser, hvor pålidelig den samfundsøkonomiske beregning er ift. følgende parametre:

  • Investeringer
  • Omkostninger til D&V
  • Køb af brændsler
  • Salg af el til nettet
  • Køb af el fra nettet
  • Forvridningstab, afgifter
  • Forvridningstab, tilskud
  • CO2-omkostninger, brændsler
  • CO2-omkostninger, el*
  • Metan og lattergas, brændsler
  • Metan og lattergas, el
  • SO2, NOX og PM2,5, brændsler
  • SO2, NOX og PM2,5, el


Beregningerne viser, at projektet har lavere varmepriser end 0-referencen og de øvrige 2 alternativer i alle følsomhedsberegninger bortset fra ”køb af brændsler”.
 

Beregningerne viser, at projektets samfundsøkonomiske fordele generelt er robuste og kræver markante ændringer i forudsætningerne, førend projektet ikke vil være det samfundsøkonomisk mest fordelagtige.
 

Svendborg Kommune er varmeplanmyndighed. Svendborg Kommune har pligt til at sikre sig, at det lovmæssige grundlag for projektforslaget er til stede, herunder at en høring af projektforslaget gennemføres.
 

Svendborg Kommune har gennemgået projektets baggrundsdata og beregningsmetoder i forhold til gældende lovgivning.
 

I den indledende fase er der koordineret med andre afdelinger i kommunen. Den foreløbig ønskede placering i sammenhæng med solvarmeanlægget vil kræve en dispensation fra lokalplan 606 til opførelse af yderligere tekniske anlæg i byggefeltet. Der er ansøgt særskilt herom, og Teknik- og Erhvervsudvalget behandler sagen på møde den 6. juni 2019.

 


 

Beslutningen om, hvorvidt projektforslaget skal sendes i fire ugers høring hos de berørte forsyningsselskaber, skal træffes af Miljø- og Naturudvalget. Dagsordenspunktet oversendes til Økonomiudvalget til orientering.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Skårup Fjernvarme A.m.b.a. har i forlængelse af projektet fremsendt anmodning om kommunal garanti for byggekredit/lån på 15 mio. kr. ved KommuneKredit til etablering af luft / vand varmepumpeanlæg.
 

Af projektplan fremgår, at anlægsomkostningerne er 14,9 mio. kr.
 

Realisering af energibesparelser er pt. værdisat til ca. 2,3 mio. kr. og tilskud fra Energistyrelsen (hvortil der er opnået forhåndstilsagn) udgør 1,3 mio. kr., hvilket bringer Skårup Fjernvarmes investeringssum ned på ca. 11,3 mio. kr.
 

Realiserede energibesparelser og tilskud gives dog først efter projektets opførelse, hvorfor byggekreditten er sat til 15 mio. kr.
 

Ud over nærværende ansøgning garanterer Svendborg Kommune pr. 13. maj 2019: 12,325 mio. kr. for lån til Skårup Fjernvarme A.m.b.a. ved KommuneKredit.
 

Ansøgningen er vedlagt som bilag.
 

Efter gældende praksis opkræves Skårup Fjernvarme A.m.b.a. garantiprovision på markedsvilkår svarende til pt. 1 % årligt af restgælden pr. 31.12.

Lovgrundlag

Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (Projektbekendtgørelsen). Bek. nr. 1792 af 27. december 2018.

Lov om varmeforsyning (varmeforsyningsloven). Lov nr. 382 af 13. juni 1990, Jf. lovbek. nr. 64 af 21. januar 2019.

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 04-06-2019

Indstilles.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019

Godkendt.