Punkt 11 Ny budgetmodel på dagtilbudsområdet fra 1. januar 2020 - efter høring

Beslutningstema

Beslutning om ny budgetmodel for dagtilbud med børnehuse.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At ny budgetmodel på dagtilbudsområdet fra 1. januar 2020 godkendes.

Sagsfremstilling

På Børne- og Ungeudvalgets møde den 3. april blev ny budgetmodel for løn for dagtilbud med børnehuse sendt i høring ved forældrebestyrelser i dagtilbud med børnehuse, MED-udvalg i dagtilbud med børnehuse og de faglige organisationer BUPL og PMF. Der er modtaget høringssvar fra alle høringsberettigede. Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer, hvorfor forslag til ny budgetmodel på dagtilbudsområdet fastholdes. De indkomne høringssvar samt administrationens bemærkninger til høringssvarene er vedhæftet som bilag. 

 

Dagtilbudsområdets ny budgetmodel for løn for dagtilbud med børnehuse skal:

  • Skabe økonomisk grundlag for drift af alle børnehuse
  • Indregne stordriftsfordele
  • Omfordele budget med afsæt i børnehusenes socioøkonomiske profil
  • Skabe mere ensartet niveau for ledelse

 

Der tages ikke højde for ovenstående hensyn i den nuværende budgetmodel for løn, som primært tildeler budget med afsæt i forventet antal børn. Sekretariat- og dagtilbud har sammen med Økonomi udarbejdet en ny budgetmodel for løn. Ovenstående hensyn er indarbejdet i nedenstående principper for ny budgetmodel for løn:

  • Gradueret tildeling med afsæt i forventet antal børn
  • Ekstra budget til børnehuse med flere afdelinger eller udegrupper
  • Pulje på 2,5 mio. kr. til socioøkonomisk tildeling ved omfordeling
  • Særskilt og gradueret budget til ledelse

 

Med afsæt i principperne får hvert dagtilbud tildelt et samlet lønbudget. Den nuværende budgetmodels to bindinger bibeholdes, det vil sige at mindst 50 pct. af de fastansatte medarbejdere pr. børnehus skal være pædagoguddannet, og at åbningstiden skal udgøre 50 timer pr. uge samlet for dagtilbuddet forstået på den måde, at nogle børnehuse i dagtilbuddet kan have en lavere åbningstid, hvis andre børnehuse i dagtilbuddet har en højere åbningstid.

 

Ny budgetmodel for løn

Ny budgetmodel for løn gennemgås nedenfor. Afsættet er rammen for 2019 og det budgetlagte børnetal i 2019.

 

Gradueret tildeling med afsæt i forventet antal børn

Hovedparten af dagtilbuddenes budget tildeles fortsat efter forventet antal børn. Tildelingen pr. 0-2-årige og 3-5-årige opgøres i børnepoint forstået på den måde, at en 3-5-årig udgør ét børnepoint og en 0-2-årig udgør 1,974 børnepoint. 

 

Dagtilbuddene tildeles budget med afsæt i nedenstående graduering. Budgettet pr. børnepoint tager afsæt i rammen for 2019 og det budgetlagte børnetal i 2019:

  • Børnehuse med op til 30 børnepoint tildeles 51.000 kr. pr. børnepoint
  • Børnehuse med mellem 31 og 100 børnepoint tildeles 51.000 kr. pr. børnepoint for de første 30 børnepoint og 46.900 kr. pr. børnepoint for de følgende børnepoint
  • Børnehuse med over 100 børnepoint tildeles 51.000 kr. pr. børnepoint for de første 30 børnepoint, 46.900 kr. pr. børnepoint for de følgende børnepoint op til 100 børnepoint og 51.000 kr. pr. børnepoint for over 100 børnepoint

 

En gradueret tildeling tilgodeser:

  • En grundtildeling så der skabes økonomisk grundlag for drift af alle børnehuse. Grundtildelingen erstatter den nuværende garantimodel, hvor små børnehuse tildeles budget svarende til 32 børnepoint inklusiv ledelse uanset antal indmeldte børn
  • Stordriftsfordele da store børnehuse har bedre mulighed for at tilrettelægge ydertimerne hensigtsmæssigt i forhold til ressourceforbrug end små børnehuse
  • At store børnehuse har mange ledelsesmæssige opgaver hvorved flere koordineringsopgaver videregives til medarbejdere i store børnehuse end i små børnehuse

 

Budgettet pr. børnepoint mellem 31 og 100 børnepoint vil variere med det samlede børnetal.

 

Ekstra budget til børnehuse med flere afdelinger eller udegrupper

Børnehuse med flere afdelinger eller udegrupper tildeles et ekstra budget, da disse børnehuse bruger flere ressourcer på ledelse og på at åbne og lukke flere afdelinger og udegrupper.

 

Børnehuse med flere afdelinger tildeles 120.000 kr. årligt. I 2019 har nedenstående børnehuse flere afdelinger:

  • Østerdalen Skårup Børnehus
  • Østerdalen Thurø Børnehuse
  • Sundbyøster Humlebien
  • Øbakkerne Solsikken og Øbakkerne Sundhøj Børnehus deler budgettet, idet de sammen anvender kapacitetshuset Vindeby Børnehave

 

Børnehuse med udegrupper tildeles 60.000 kr. årligt. I 2019 har nedenstående børnehuse udegrupper:

  • Vesterlunden Ryttergården
  • Øbakkerne Stenstrup Børnehus
  • Østerdalen Gudbjerg Børnehus
  • Fyrtårnet Børnegården Byparken

 

Pulje på 2,5 mio. kr. til socioøkonomisk tildeling ved omfordeling

Børnehuse med mange børn og familier i udsatte positioner tildeles et ekstra budget, da disse børnehuse bruger flere ressourcer på forældresamarbejde og det tværfaglige samarbejde.

 

Med afsæt i Danmarks Statistiks seks kriterier for socioøkonomisk tildeling opgøres børnehusenes profil årligt. De seks kriterier er barn af enlige forældre, herkomst, uddannelsesniveau for familien, arbejdsmarkedstilknytning for familien, indkomstniveau for familien og andel af indkomst erstattende ydelser for familien. Der tildeles et budget pr. barn, der opfylder fire ud af seks kriterier. Budgettet pr. barn afhænger af antallet af børn, der opfylder fire ud af seks kriterier. Med afsæt i børnehusenes profil pr. februar 2019 udgør budgettet 17.483 kr. pr. barn.

 

Børnehuse der modtager midler som følge af eksterne puljer tildeles ikke budget fra puljen. I perioden 2018 – 2021 modtager Sundbyøster Paraplyen og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue midler fra pulje til flere pædagoger til daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner og tildeles derfor ikke budget fra puljen. Fra 2022 indgår Sundbyøster Paraplyen og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue igen i puljen, ligesom øvrige børnehuse der fremadrettet måtte modtage midler fra eksterne puljer ikke modtager budget fra puljen.

 

Særskilt og gradueret tildeling til ledelse

Budget til ledelse tildeles særskilt. Kommunale dagtilbud tildeles budget til dagtilbudsledere med afsæt i faktisk løn. Herudover tildeles der budget til pædagogiske teamledere med afsæt i nedenstående graduering:

  • Børnehuse med op til 30 børnepoint tildeles 15 timers ledelse med afsæt i gennemsnitsløn for pædagogiske teamledere
  • Børnehuse med mellem 31 og 100 børnepoint tildeles 15 timers ledelse med afsæt i gennemsnitsløn for pædagogiske teamledere og 4.500 kr. pr. børnepoint for de følgende børnepoint
  • Børnehuse med over 100 børnepoint tildeles 37 timers ledelse med afsæt i gennemsnitsløn for pædagogiske teamledere

 

Selvejende dagtilbud tildeles budget til ledelse med afsæt i ovenstående graduering for pædagogiske teamledere. Herudover tildeles den gennemsnitlige udgift til dagtilbudsledere pr. børnepoint. 

 

Resultat af ny budgetmodel for løn

Med afsæt i rammen for 2019 og det budgetlagte børnetal i 2019 er nedenfor vist resultatet af ny budgetmodel for løn. Resultatet er vist inden den socioøkonomiske omfordeling hvor det ses, at dagtilbud med store børnehuse afgiver budget til dagtilbud med små børnehuse. Resultater er dernæst vist efter den socioøkonomiske omfordeling hvor det ses, at dagtilbud med få børn og familier i udsatte positioner afgiver budget til dagtilbud med mange børn og familier i udsatte positioner. Der omfordeles samlet 0,7 mio. kr.

 

Mio. kr.

Ændring i forhold til nuværende budgetmodel før socioøkonomi

Omfordeling grundet socioøkonomi

Ændring i forhold til nuværende budgetmodel efter socioøkonomi

Sundbyøster

-0,401

0,230

-0,171

Øbakkerne

-0,145

-0,287

-0,432

Vesterlunden

-0,103

0,160

0,057

Østerdalen

0,480

-0,204

0,277

Fyrtårnet

0,169

0,100

0,269

I alt

-

-

-

Note: Øbakkerne modtager i 2019 242.000 kr. til brug af Melbyhuset ved Øbakkerne Lundby Børnehave. I 2020 flyttes Øbakkerne Lundby Børnehave til lokaler på Tåsingeskolen – afdeling Lundby, hvorved Øbakkerne ikke modtager budgettet i 2020.

 

Nedenfor er vist hvordan den samlede lønramme for dagtilbud med børnehuse er fordelt i forhold til principper for ny budgetmodel for løn.

 

Mio. kr.

0-30 børne-point

31-100 børne-point

>100 børne-point

Afdelinger og udegrupper

Socioøko. pulje

Ledelse og adm.

Total

Sundbyøster

9,2

16,2

5,8

0,1

0,9

3,8

36,1

Øbakkerne

10,7

13,8

0,0

0,2

0,3

3,8

28,7

Vesterlunden

9,2

13,4

0,9

0,1

0,7

3,4

27,7

Østerdalen

9,2

8,2

-

0,3

0,2

3,0

20,9

Fyrtårnet

6,1

6,5

-

0,1

0,4

2,2

15,2

I alt

44,4

58,1

6,7

0,8

2,5

16,2

128,6

 

Ved godkendelse af ny budgetmodel for løn justeres ressourceaftalen med afsæt i den godkendte budgetmodel og i dialog med de faglige organisationer.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Den fremlagte budgetmodel for løn fordeler på en ny måde den tilgængelige lønramme ud fra det forventede børnetal, socioøkonomiske udfordringer mv. Dagtilbudsområdet overgår til rammestyring fra 2019, hvorved demografiske udsving skal håndteres inden for den fastsatte ramme. Øget børnetal giver færre ressourcer pr. barn, mens faldende børnetal giver flere ressourcer pr. barn.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019

Godkendt.
Susanne Gustenhoff (Ø) var imod, med den begrundelse at hun syntes der kunne have været en bedre proces, men større sikring af forståelse for modellen.


Steen Tinning (R) var fraværende.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.