Punkt 14 Ankestyrelsens praksisundersøgelse af førtidspension

Beslutningstema

Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse af førtidspension.

Indstilling

Direktionen indstiller

  • At udvalget tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har bedt Ankestyrelsen om at undersøge kommunernes arbejde med at afgøre sager om førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet (§ 17 stk. 4 og § 18 stk. 2, 2. pkt. i Lov om social pension). Da Svendborg Kommune har deltaget i undersøgelsen, skal rapporten behandles af Kommunalbestyrelsen, jf. reglen herom i retssikkerhedslovens § 79 a.

 

Baggrunden for undersøgelsen er en lovændring, der trådte i kraft d. 1. juni 2016. Lovændringen betød, at kommunerne i to overordnede sagstyper kan afgøre, om en person skal have tildelt førtidspension uden forudgående forelæggelse for rehabiliteringsteamet;

  • Når det er utvivlsomt, at personen ikke er berettiget til førtidspension.
  • Når;
  • Det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres, og sundhedskoordinatoren (en læge eller psykolog udpeget og ansat af regionen) har udtalt sig.
  • Personen er terminalt syg.

Undersøgelsen bygger på juridisk gennemgang af 100 sager om førtidspension, der ikke er forelagt rehabiliteringsteamet. Derudover er der lavet en spørgeskemaundersøgelse blandt alle landets kommuner. 97 kommuner har svaret på spørgeskemaet.

 

Hovedresultater:

Langt de fleste kommuner har valgt at gøre brug af muligheden for at afgøre sager om førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet.

 

Overordnet set har kommunerne godt styr på reglerne i de gennemgåede sager i Ankestyrelsens praksisundersøgelse. Det stemmer overens med, at de fleste kommuner i spørgeskemaundersøgelsen angiver, at de slet ikke eller kun i mindre grad finder det problematisk at vurdere, hvornår de kan undlade at forelægge en sag for rehabiliteringsteamet.

 

I flere kommuner er der mere end én person eller funktion, der har kompetence til at afgøre, om en sag skal for rehabiliteringsteamet. Det fremgår også af besvarelserne, at det er udbredt, at beslutningen bliver taget i fællesskab mellem flere forskellige personer eller funktioner.

 

Afslag om førtidspension:

  • Kommunerne har typisk givet afslag, fordi der ikke er den nødvendige dokumentation til at vurdere helbred og arbejdsevne.
  • I 34 ud af 36 sager har Ankestyrelsen vurderet, at kommunernes afgørelse om afslag på førtidspension efter denne bestemmelse er korrekt. De resterende to sager burde have været for rehabiliteringsteamet inden afgørelse.

Tilkendelse af førtidspension i åbenbare sager:

  • I 42 ud af 44 sager har Ankestyrelsen vurderet, at kommunernes afgørelse om tilkendelse af førtidspension uden forelæggelse af rehabiliteringsteamet er korrekt.
  • I ingen sager har kommunen brugt bemærkelsesværdig lang tid på sagsbehandlingen.
  • I otte ud af 14 sager, hvor unge personer har fået tilkendt førtidspension, har kommunen været opmærksom på at tilkende førtidspension fra den dag, personen fyldte 18 år. I de resterende seks sager burde kommunen have været hurtigere.

Tilkendelse af førtidspension i terminalsager:

  • Kommunens afgørelse er korrekt i alle 20 sager. Det stemmer overens med, at kommunerne i spørgeskemaundersøgelsen angiver terminalsager, som de sager de har lettest ved at vurdere, at de kan afgøre uden om rehabiliteringsteamet.
  • I ingen sager har kommunen brugt bemærkelsesværdig lang tid på sagsbehandlingen.

 

Svendborg:

Svendborg Kommune har haft 12 sager med i undersøgelsen på baggrund af Ankestyrelsens udvælgelseskriterier. Sagerne er afgjort i perioden 3. kvartal 2017 til 1. kvartal 2018.

 

Det indbefatter;

  • Fem afslag om førtidspension.
  • Fem tilkendelser af førtidspension (åbenbar sag og sundhedskoordinatoren har udtalt sig).
  • To tilkendelser af førtidspension (terminal sag).

Svendborg Kommune har fået stadfæstelse af samtlige 12 gennemgåede sager.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen.

Lovgrundlag

§ 17 stk. 4 og § 18 stk. 2, 2. pkt. i Lov om social pension.

Retssikkerhedslovens § 79 a.

Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 03-06-2019

Orienteringen blev taget til efterretning.

 

Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V) og Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant for Per Nykjær Jensen deltog Mette Kristensen (V).

Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019

Taget til efterretning.

Anne Katrine Olsen (A) deltog ikke under dette punkt.

Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).