Punkt 15 Drøftelse af overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune

Beslutningstema

Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune. Rammen beskriver et forpligtende samarbejde på tværs af folkeskole, dagtilbud og familieområdet, der skal understøtte ambitionen om, at flere børn fremover gennemfører deres skolegang i almentilbuddet.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget drøfter ’Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune’.

Sagsfremstilling

I efteråret 2018 gennemførte Skoleafdelingen en analyse af skolernes arbejde med inklusion. I analysearbejdet gav flere skoler udtryk for, at der var behov for en overordnet og forpligtende politisk vision og rammesætning for arbejdet med inklusion på tværs af Børne- og Ungeudvalgets område. Derfor har Skoleafdelingen og PPR i samarbejde med Dagtilbud og Familieafdelingen udarbejdet ’Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune’.

 

Rammepapiret har fokus på arbejdet med at skabe robuste og mangfoldige læringsfællesskaber, og gør op med de sidste års store fokus på inklusion. Udgangspunktet er, at Svendborg Kommune ser mangfoldighed og diversitet som en ressource og har ambitioner på alle børns vegne. Derfor er vi optaget af den enkeltes deltagelse i fællesskabet og har en klar ambition om, at flest mulig forbliver i almentilbuddet. Også de børn og unge, der oplever udfordringer med deres deltagelse. Fremover vil der kun være en lille gruppe elever, for hvem et specialundervisningstilbud vil være det rigtige tilbud. Til gengæld vil der være en større gruppe af elever i almentilbuddet, sammenholdt med i dag, der har behov for særlig tilrettelagte læringsmiljøer med inddragelse af både almen- såvel som specialpædagogiske kompetencer. Dette er illustreret i rammepapirets figur, der er hentet fra det norske regeringsudvalg -  Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging 2018.

 

Udover en overordnet formålsbeskrivelse og målsætning indeholder rammepapiret en række forpligtende punkter i forhold til det fremadrettede arbejde på såvel forvaltningsniveau som institutionsniveau, herunder en beskrivelse af PPR’s og specialtilbuddenes rolle i praksisnær kompetenceudvikling på de enkelte institutioner.

 

Rammepapiret har været drøftet i såvel skoleledergruppen som dagtilbudsledergruppen. Derudover kommer det til at indgå i det videre arbejde med revision af Vision for Læring og Dannelse - for de 0-18 årige i Svendborg Kommune.

 

Rammepapiret vil blive fremlagt på dialogmøde på skoleområdet i maj, og sendes efterfølgende i høring i juni sammen med forslag til justering og ændring af struktur og ressourcetildeling på specialundervisningsområdet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019

Drøftet.

 

Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).