Punkt 13 Børnetalsprognose og kapacitet 2019-2023

Beslutningstema

Godkendelse af dagtilbudsområdets børnetalsprognose og kapacitet 2019-2023.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At børnetalsprognose og kapacitet 2019-2023 godkendes.

Sagsfremstilling

Ifølge Dagtilbudsloven skal kommuner opfylde pladsgarantien, som indebærer at tilvejebringe det nødvendige antal pladser, således at alle børn kan tilbydes plads i et alderssvarende dagtilbud. Formålet med dagtilbudsområdets børnetalsprognose og kapacitet er at vise de faktorer, der påvirker det ”nødvendige antal pladser”, det vil sige kapaciteten i kommunale og selvejende dagtilbud.

 

Kapaciteten i kommunale og selvejende dagtilbud bestemmes først og fremmest af det forventede behov for pladser. Det forventede behov for pladser tager afsæt i Svendborg Kommunes interne befolkningsprognose og dagtilbudsområdets børnetalsprognose, som kobler befolkningsprognosen med en dækningsgrad, det vil sige et skøn for andelen af børn, der har behov for en plads. Dernæst bestemmes kapaciteten i kommunale og selvejende dagtilbud af udbuddet af private tilbudstyper samt politiske principper.

 

Forventet behov for pladser

Antallet af børn har været faldende i en årrække. I 2016 nåede antallet af 0-2-årige det laveste niveau. I 2017-2019 er antallet af 0-2-årige steget og forventes at stige igen fra 2022 frem mod 2028.

Udviklingen for de 3-5-årige afspejler udviklingen for de 0-2-årige med tre års forskydning. I 2020 forventes antallet af 3-5-årige at nå det laveste niveau, hvorefter antallet forventes at stige frem mod 2031.

 

Private tilbudstyper

Antallet af indmeldte børn i private tilbudstyper er steget i perioden 2014 til 2018. Stigningen har været størst for de 0-2-årige, hvor antallet er steget med 104 børn svarende til en stigning på 78 pct. Stigningen skyldes at udbuddet af private tilbudstyper er steget.

 

Politiske principper

I flere skoledistrikter er der forskel på den politisk godkendte fordeling og den forventede fordeling af 0-2 års pladser mellem dagpleje og børnehuse. Med udsving i børnetal, varieret udbud af private tilbudstyper samt opfyldelse af pladsgaranti er den politisk godkendte fordeling vanskelig at opnå i alle skoledistrikter. Den politisk godkendte fordeling kan derfor i højere grad ses som et udtryk for, at der i alle skoledistrikter, bortset fra Thurø Skoles distrikt, skal være et varieret udbud af kommunale og selvejende 0-2 års pladser.

 

Kommunen har ingen handlemuligheder i forhold til at styre udbuddet af pladser i private tilbudstyper. Som følge heraf er det politisk godkendt, at der i kapacitetsplanlægningen af 0-2 års pladser og 3-5 års pladser indregnes en reservekapacitet. Reservekapaciteten svarer til 10 pct. af de private dagtilbuds bygningskapacitet. Hertil skal lægges 20 0-2 års pladser og 30 3-5 års pladser som følge af udsving i børnetal. Den samlede reservekapacitet udgør 31 0-2 års pladser og 66 3-5 års pladser.

 

Børnetalsprognosen sammenholdt med kapaciteten for 0-2 års pladser

Samlet for Svendborg Kommune forventes der ledige 0-2 års pladser i perioden 2019-2022. Antallet af ledige 0-2 års pladser forventes at stige i 2020. Stigningen skyldes primært at børnetalsprognosen pr. 1. april 2019 forventer, at antallet af 0-2-årige falder i 2020 sammenlignet med 2019.

 

Antallet af 0-2-årige forventes at stige fra 2022, hvorfor antallet af ledige 0-2 års pladser falder fra 2022. I 2023 forventes der mangel på 0-2 års pladser. Manglen på 0-2 års pladser fra 2023 skyldes, at antallet af 0-2-årige forventes at stige fra 2022, og at pavillon ved Vesterlunden Kernehuset og Sundbyøster Poppellunden med samlet 28 0-2 års pladser er en midlertidig løsning finansieret til og med 2022 (godkendt af Byrådet den 12. december 2017).

 

Administrationen følger fortsat udviklingen i hele Svendborg Kommune og tilpasser kapaciteten ved behov. Hvis børnetalsprognosens forventninger til antallet af 0-2-årige i 2020 og 2021 holder, vil der administrativt blive nedjusteret i børnehuse i Svendborg by ved eksempelvis at nedlægge nogle af de garantipladser, der i 2017 blev etableret for at opfylde pladsgarantien.

 

Herudover er det fortsat et opmærksomhedspunkt, at det alene er Dagplejen, der skal imødekomme pladsgarantien på Thurø, hvor der ikke tilbydes 0-2 års pladser i børnehuse. I 2019 er få børn fra Thurø tilbudt plads i Svendborg by, idet der på nuværende tidspunkt ikke kan tilbydes det tilstrækkelige antal 0-2 års pladser på Thurø.

 

Børnetalsprognosen sammenholdt med kapaciteten for 3-5 års pladser

Samlet for Svendborg Kommune forventes der ledige 3-5 års pladser. Etablering af forårsSFO fra 1. april 2020 medfører, at antallet af 3-5-årige falder i 2020, hvorfor antallet af ledige 3-5 års pladser stiger i 2020. Antallet af 3-5-årige forventes at stige fra 2021, hvorfor antallet af ledige 3-5 års pladser falder fra 2021.

 

Administrationen følger fortsat udviklingen i hele Svendborg Kommune og tilpasser kapaciteten ved behov. I Svendborg by er der mange ledige 3-5 års pladser. Alle børnehuse i Svendborg by er integrerede børnehuse, det vil sige at der ikke kan nedlægges 3-5 års pladser uden også at nedlægge et betydeligt antal 0-2 års pladser, som ikke permanent kan undværes. Kapacitetshuset Holbøllsminde er koblet på Sundbyøster Humlebien for at vuggestuebørnene kan rummes i børnehaven og anvendes store dele af året.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Administrationen indarbejder de økonomiske konsekvenser i forbindelse med udmøntning af budget 2020.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019

Godkendt.

 

Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).