Punkt 2 Koncernrapport pr. 31.3.2019

Beslutningstema

Orientering om det forventede regnskab 2019 på baggrund af koncernrapporten pr. 31. marts 2019 samt status på budgetforliget.

Godkendelse af samlet tillægsbevilling pr. 31. marts 2019, som er neutral på kassen.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At rapporten tages til efterretning
  • At der fortsat føres en stram økonomistyring og at områder med større afvigelser i forhold til det vedtagne budget til den kommende budgetopfølgning pr. 30. juni 2019 redegør nærmere for de budgetmæssige udfordringer, samt handleplan for imødegåelse af udfordringer.
  • At status på budgetforlig tages til efterretning
  • At der gives en samlet tillægsbevilling, som er neutral på kassen

Sagsfremstilling

Hovedbudskab:

  • Kommunens serviceramme (vedtaget budget) forventes overskredet med ca. 34 mio. kr., og indeholder dermed en risiko for en sanktion, som er beskrevet nærmere nedenfor.
  • Overførselsudgifterne forventes netto at ligge godt 18 mio. kr. under korrigeret budget. Overførselsudgifterne har de senere år vist en faldende tendens på landsplan, hvorfor der må forventes en midtvejsregulering i 2019 og evt. efterregulering i 2020, hvorfor det anbefales, at mindreudgiften reserveres hertil.
  • I forhold til det vedtagne budget balancerer det ordinære driftsresultat med en mindre afvigelse på 0,7 mio. kr.  I forhold til korrigeret budget forventes en mindreudgift på 19,9 mio. kr., som vedrører merudgifter til bl.a. arealeffektvisering, arbejdsskader, dagtilbuds- og familieområdet, ældreområdet og socialafdelingen. Merudgifterne finansieres via ekstra bloktilskud, lavere udgifter til overførsler, anlæg og renter, samt afsat pulje til kommunal medfinansiering.
  • I forhold til det vedtagne budget 2019 forbedres regnskabet samlet set med 16 mio. kr., og sammen med fremrykning af betaling ejendomsskatter forventes en ultimo likviditet på ca. 130 mio. kr., hvor der i vedtaget budget 2019 er taget udgangspunkt i en ultimo likviditet på ca. 104 mio. kr.

Direktionen henleder opmærksomheden på, at KL’s seneste prognose viser, at de samlede serviceudgifter på landsplan forventes at ligge ca. 0,5 mia. kr. over den aftalte serviceramme, og dermed er der udsigt til en sanktion. I forhold til anlægsrammen forventer KL en overskridelse på ca. 2,0 mia. kr. Det skal bemærkes, at regnskabsskøn for såvel kommunen som for landet bygger på et tidligt tidspunkt med dertil hørende usikkerhed.

For at reducere risiko/omfang af en eventuel sanktion ved regnskabet anbefaler Direktionen, at områder med større afvigelser i forhold til det vedtagne budget til den kommende budgetopfølgning redegør nærmere for de budgetmæssige udfordringer, samt handleplan for imødegåelse af udfordringer. Målet er, at den kommende budgetopfølgning viser en væsentlig forbedring ift. 31. marts 2019.

Det skal bemærkes, at der i forlængelse af koncernrapporten pr. 31. marts 2019 rejses en fælles tillægsbevillingssag, hvor der ansøges om en samlet tillægsbevilling. Tillægsbevillingen vedr. primært bevillingsomplaceringer mellem udvalgene, samt et ekstra bloktilskud fra staten til kommuner med udligningstab på 9,5 mio. kr. Tillægsbevillingen medfører et provenu på 9,6 mio. kr., som Direktionen anbefaler afsættes som anlægspulje reserveret til deponering vedr. Svendborg Idrætscenter/SG.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag.

Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019

Godkendt.