Punkt 11 Trafikfarlige skoleveje

Beslutningstema

Beslutning om trafikfarlige skoleveje på baggrund af vurderinger fra politiet og vejmyndigheden.

Indstilling

Direktionen indstiller til Byrådet, at det godkender:

  • Vejmyndighedens vurdering for de skoleveje som både politiet og vejmyndigheden har vurderet, så det derved er skoleveje, der fremgår af bilagets side 2, der besluttes som værende trafikfarlige skoleveje. Skoleveje i bilagets side 3 udgår som værende trafikfarlige skoleveje.

Sagsfremstilling

I februar 2019 besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget, efter hvilken model de trafikfarlige skoleveje i Svendborg Kommune skal udpeges.

De trafikfarlige skoleveje danner grundlag for befordring af elever. Det er Byrådets afgørelse, om der skal ydes befordring af hensyn til børnenes sikkerhed i trafikken. Afgørelsen skal ske på baggrund af vurderinger fra både politiet og vejmyndigheden.

Tidligere blev de trafikfarlige skoleveje udpeget på baggrund af politiets og vejmyndighedens vurdering, hvor vejmyndigheden tog udgangspunkt i politiets vurdering.

Vejmyndighedens vurdering er nu udarbejdet på baggrund af den vedtagne model, hvor der er foretaget beregninger for vejenes trafikfarlighed. Ud over den objektive model er vurderingen suppleret med en besigtigelse af udvalgte strækninger, hvor der f.eks. er smalle veje og sving.

Af bilaget fremgår vejmyndighedens og politiets vurdering, samt veje der endnu ikke er aktuelle trafikfarlige skoleveje, men er udpeget efter modellen. Bilaget er inddelt i nedenstående.

Skoleveje der er vurderet trafikfarlige af både politiet og vejmyndigheden (side 2)
De veje der tidligere har været trafikfarlige skoleveje, eller hvor der i løbet af det seneste år har været henvendelser på at få vejen vurderet.
Både politiet og vejmyndigheden vurderer vejene som trafikfarlige, dog er der forskel på, for hvilket klassetrin vejene vurderes trafikfarlige.

Skoleveje der er vurderet trafikfarlige af politiet, men som vejmyndigheden ikke vurderer trafikfarlige (side 3)
De veje der tidligere har været trafikfarlige skoleveje, eller hvor der i løbet af det seneste år har været henvendelser på at få vejen vurderet.
Vejene er af politiet vurderet som værende trafikfarlige skoleveje. Vejmyndigheden vurderer ikke vejene som værende trafikfarlige, og at vejen bør udgår som værende trafikfarlige skoleveje.

Endnu ikke aktuelle skoleveje (side 4)
I forbindelse med screening af samtlige veje i kommunen efter den vedtagne model, er veje, der endnu ikke har været forældrehenvendelser på at få vurderet også screenet. Nogle af disse veje er efter modellen trafikfarlige skoleveje. Da der ikke har været henvendelser på at få vejene vurderet, antages de derfor ikke at være aktuelle på nuværende tidspunkt. Modtager vejmyndigheden forældrehenvendelser på disse veje, vil politiet anmodes om at vurdere vejene, da de kun vurderer aktuelle skoleveje. Vejene vil blive forelagt politisk det efterfølgende forår, så der kan træffes afgørelse på baggrund af både politiets og vejmyndighedens vurdering. Vejene vil derefter indgår ved visitering af skolebørn det følgende skoleår.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at opgøre den samlede udgift til befordring af elever, da kørselsomfanget og antallet af elever der vil gøre brug af befordringen i forbindelse med de trafikfarlige skoleveje, endnu ikke er kendt. Bliver udgifterne til befordring lavere, vil besparelsen kunne anvendes til forbedring af elevernes vej til skole.

Sagen vurderes ikke at have erhvervsmæssige konsekvenser

Lovgrundlag

Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. LBK nr. 1510 af 14/12/2017 § 26

Bekendtgørelse om befordring af elever i folkeskolen. BEK nr. 688 af 20/06/2014

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019

Pkt. afgøres i udvalget.

Godkendt, idet det er udvalgets intention, at en evt. besparelse forbliver i området.
 

Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).