Punkt 11 Afgrænsning af anlægsprojekt for Den Blå Kant første etape

Beslutningstema

Godkendelse af afgrænsning af anlægsprojekt for Den Blå Kant første etape.

Indstilling

Direktionen indstiller til Byrådet efter anmodning fra den politiske styregruppe for Den Blå kant:

  • at arbejdet med udviklingen af delområderne sker ud fra de overordnede principper beskrevet i ”Principper for Den Blå kant første etape marts 2019”
  • at byrumsbearbejdningen af område A og B prioriteres jf. tidligere beslutning fra Byrådet med den konsekvens, at der ikke afsættes midler til at etablering og drift af et havnebad. (se illustration med delområder herunder)

Sagsfremstilling

Baggrund
I juni 2018 offentliggjorde Svendborg Kommune vinderforslaget af projektkonkurrencen for Den Blå kant. Vinderforslaget ”100 % Svendborg” giver forslag til nye byrum og en samlet plan for klimatilpasning i Svendborg Havn.

Første etape, anlægsprojektet – Byrådet vedtog i oktober 2018, at:

Første etape afgrænses til krydset ved Frederiksgade og Jessens Mole samt Frederiksbro og den nordlige del af Udrustningskajen og planlægges i sammenhæng med Liv i min By områdefornyelsesprojektet i Frederiksgade. Såfremt det kan realiseres med de afsatte midler vil denne afgrænsning også indeholde et nyt havnebad ved Udrustningskajen på Frederiksø.

Plangrundlag

Byrådet igangsatte planlægningen i form af kommuneplantillæg og lokalplan i oktober 2018. Udarbejdelserne af planerne foregår parallelt med udviklingen af anlægsprojektet og omhandler et større geografisk område (anlægsprojektet med delområderne A, B og C samt Jessens Mole og Havneparken). Planlægning omfatter også mulighed for et havnebad ved Udrustningskajen. Byrådet vedtog i februar 2019, at planlægningen fortsættes som planlagt efter den forudgående høring om kommuneplantillæg for Den Blå kant.

Økonomisk ramme
Der er en økonomisk ramme på 24 mio. kr. til realiseringen af første etape. Denne ramme skal finansiere alle omkostninger ved projektet inklusiv rådgiverhonorar.

Et indledende arbejde med den første etape har vist, at der er behov for en økonomisk prioritering af hvilke dele, der skal realiseres indenfor den overordnede afgrænsning af første etape.

De afsatte anlægsmidler vil kunne dække en byrumsbearbejdning med nye overflader, belægning, belysning, beplantning og byrumsinventar i område A og B. (se illustration med delområder herunder)

Den politiske styregruppe indstiller derfor, at der ikke afsættes midler til etablering og drift af et havnebad

Havnebadet er fortsat en del af planlægningen og giver dermed en mulig fremtidig udvikling, selvom det ikke bliver en del af det aktuelle anlægsprojekt. Der er ikke handlepligt på lokalplanen. Planlægningsprocessen vil samtidig give mulighed for at få høringssvar på tankerne om et havnebad.

Den politiske styregruppe indstiller derudover, at arbejdet med anlægsprojektet tager udgangspunkt i de principper, der er beskrevet i bilaget. ”Principper for Den Blå kant første etape marts 2019”.

Illustration af vinderforslag med delområder.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der er en økonomisk ramme på 24 mio. kr. til realiseringen af første etape. Denne ramme skal finansiere alle omkostninger ved projektet inklusiv rådgiverhonorar.

Parallelt med udviklingen af første etape arbejder administrationen på at skabe medfinansiering af både den første og de øvrige anlægsetaper gennem partnerskaber med interessenter og fonde.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 08-04-2019

Indstilles.


Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2019

Indstilles.

Beslutning i Byrådet den 30-04-2019

Godkendt.

 

Afbud fra Pia Dam (A), Henrik Nielsen (C) og Morten S. Petersen. Som suppleanter deltog

Mikael Hansen (A), Preben Juhl Rasmussen (C) og Johan Emil Rasmussen (O).