Punkt 4 ForårsSFO - Analyse og forslag til plan for etablering - efter høring

Beslutningstema

Fremlæggelse af analyse af mulighed for etablering af forårsSFO og beslutning om etablering af forårsSFO som det pædagogiske tilbud til kommende skolebørn i perioden fra 1. april til 1. august i Svendborg Kommune med opstart 1. april 2020.

Indstilling

Direktionen indstiller,

til Børne- og Ungeudvalgets beslutning

  • At forårsSFO etableres på alle kommunale skoler i Svendborg Kommune pr. 1. april 2020.
  • At forårsSFO er det pædagogiske tilbud til kommende skolebørn i Svendborg Kommune i perioden 1. april - 1. august.
  • At den kommunale takst for forældrebetalingen i forårsSFO følger taksten for kommunale børnehaver.
  • At der tages stilling til et eventuelt tilskud til de frie grundskolers forårsSFO og størrelsen heraf.
  • At der afsættes 0,13 mio. kr. til pædagogiske materialer ved opstart.
  • At der søges en anlægsbevilling på 1,42 mio. kr.
  • At anlægsudgifter på 1,42 mio. kr. finansieres af ekstra provenu ved indførelse af forårsSFO i 2020.
  • At der overføres driftsbudget på 0,12 mio. kr. fra Børne- og Ungeudvalget til CETS Ejendomsservice fra 2020 og frem.
  • At ekstra provenu, efter finansiering af anlægs-og etableringsudgifter, indtænkes i budgetprocessen for 2020.

Til Teknik- og Erhvervsudvalget og Økonomiudvalget med endelig godkendelse i Byrådet

  • At der bevilliges en samlet anlægsramme på 1,42 mio. kr., hvoraf der i 2019 indarbejdes et rådighedsbeløb på 0,6 mio. kr. og 0,82 mio. kr. i 2020.
  • At anlægsudgifterne på 1,42 mio. kr. finansieres af ekstra provenu ved indførelse af forårsSFO.
  • At rådighedsbeløbet i 2019 på 0,6 mio. kr. frigives.
  • At der overføres driftsbudget på 0,12 mio. kr. fra Børne- og Ungeudvalget til Ejendomsservice i CETS fra 2020 og frem.

Sagsfremstilling

Høringssvar

Der er kommet 31 høringssvar, som er vedlagt i bilag.

 

Baggrund

I forbindelse med delforliget den 24. maj 2018 blev der vedtaget en besparelse på dagtilbudsområdet på kr. 1,5 mio. i 2020 og kr. 3 mio. fra 2021 og frem. I den forbindelse blev det besluttet, at en analyse skulle afdække mulighederne for at indføre obligatorisk forårsSFO, som kan udgøre denne besparelse. Analysen indgår som grundlag for, at der på Børne- og Ungeudvalgets møde i april kan træffes beslutning om indførelse af forårsSFO.


Analyse

Skoleafdelingen har i samarbejde med Sekretariat og Dagtilbud, Center for Ejendomme og Teknisk Service og Økonomiafdelingen foretaget analysen. Analysen består af flere elementer, herunder erfaringsudveksling med Odense og Faaborg-Midtfyn kommuner, kapacitetsafdækning på alle skolematrikler med indskoling og udarbejdelse af forslag til principper for forårsSFO i Svendborg Kommune.

 

Evalueringer fra Odense og Faaborg-Midtfyn Kommune viser, at der er pædagogiske gevinster for de kommende skolebørn ved at indføre forårsSFO. I Odense blev evalueringen efter første år gennemført blandt ledere og medarbejdere fra både dagtilbud og skole og blandt forældre og børn. Den viste, at forårsSFO giver en mere glidende overgang fra dagtilbud til SFO/skole, idet forårsSFO bygger videre på dagtilbuds arbejde samtidig med, at børnene gradvist introduceres til 0. klassernes læringsmiljøer. Tilsvarende vurderedes det, at fokus på relationer og trivsel i forårsSFO giver bedre muligheder for den gode klassedannelse. For de ansatte giver forårsSFO mulighed for bedre kendskab til hinandens læringsmiljøer på tværs af dagtilbud og skole.

 

Analysen viser, at en gradvis etablering af forårsSFO, som er indregnet i budgetforslaget, skaber strukturelle udfordringer. Erfaringerne fra Odense og Faaborg-Midtfyn kommuner er, at en etablering af forårsSFO på alle kommunale skoler er nødvendig for at skabe den gode overgang for alle børn. Det anbefales derfor, at der etableres forårsSFO på alle kommunale skoler i 2020, og at perioden for forårsSFO er fra 1. april til 1. august, idet mange skoler ønsker at gøre brug af uderummet for at skabe det bedst mulige pædagogiske tilbud.

 

Der er gennemført en kapacitetsafdækning af de 13 indskolingsmatrikler med en konkret vurdering af hver enkelt skoles mulighed for at etablere forårsSFO. Afdækningen viser, at det med enkelte tilpasninger er muligt at etablere forårsSFO på alle matrikler. De 13 matrikler er:

  1. Issø-skolen afdeling Kirkeby
  2. Rantzausminde Skole
  3. Thurø Skole
  4. Tved Skole
  5. Tåsingeskolen afdeling Sundhøj
  6. Tåsingeskolen afdeling Lundby
  7. Vestermarkskolen
  8. Ørkildskolen afdeling Byen
  9. Ørkildskolen afdeling Øst
  10. Stokkebækskolen afdeling Hesselager
  11. Stokkebækskolen afdeling Gudbjerg
  12. Vestre Skole
  13. Skårup Skole

 

Administrationen anbefaler nedenstående principper for arbejdet med forårsSFO i Svendborg Kommune:

  1. ForårsSFO bliver det pædagogiske tilbud fra 1. april til 1. august (med undtagelse af tilskud til pasning af egne børn).
  2. ForårsSFO skal placeres i umiddelbar nærhed til skolen.
  3. Det pædagogiske arbejde i forårsSFO tager afsæt i temaerne i den pædagogiske læreplan for dagtilbud (jævnfør ændring af Dagtilbudsloven, hvor der nu kræves beslutning om, hvorvidt forårsSFO arbejder ud fra kompetenceområderne i 0. klasse eller den pædagogiske læreplan for dagtilbud).
  4. Der er særligt fokus på at skabe læringsmiljøer, hvor alle børn trives, lærer, udvikles og dannes.

 

Det tilstræbes desuden, at medarbejdere i forårsSFO udgøres af både medarbejdere fra skole/SFO og fra dagtilbudsområdet. Børn, som skal visiteres til specialtilbud i skolen, bliver som udgangspunkt i børnehaven indtil 1. august, medmindre det i dialogen mellem dagtilbud og specialtilbuddet vurderes, at det er i barnets tarv at lave en anden overgangsordning.

 

Der vil være tæt samarbejde mellem administration og distrikterne, hvor det forberedende arbejde pågår i perioden indtil 1. april 2020. Administrationen vil blandt andet understøtte arbejdet med nyhedsbreve, fælles opstartsarrangement mm.

 

Beslutningen om etablering af forårsSFO medfører:

  1. Fremrykning af indskrivning til skole.
  2. Fremrykning af arbejdet med FOKUS og øvrigt overgangsarbejde mellem dagtilbud og skole.
  3. Alderssammensætningen i dagtilbuddene bliver gennemsnitligt yngre.
  4. Det nuværende tilskud til de private dagtilbud bortfalder i perioden fra 1. april til 1. august.

 

ForårsSFO på de frie grundskoler

Administrationen er i dialog med de frie grundskoler med henblik på eventuel etablering af forårsSFO på disse.

Svendborg Kommune kan yde tilskud til de frie grundskoler, såfremt skolerne ønsker at tilbyde forårsSFO i forbindelse med en kommunal indførelse af forårsSFO. Ved indførelse af forårsSFO vil der fremadrettet ikke blive givet tilskud til de private børnehaver til kommende skolebørn i perioden 1. april – 1. august, i lighed med de kommunale dagtilbud.

Der skal tages stilling til, om der skal ydes tilskud til de frie grundskolers arbejde med forårsSFO og i så fald skal der træffes beslutning om størrelsen på tilskuddet.

I skemaet herunder fremgår tildeling til Svendborg Kommunes kommunale forårsSFO. Til sammenligning er tildelingen til kommunale og private skolers forårsSFO for Odense, Faaborg-Midtfyn og Langeland Kommune indarbejdet i skemaet.

Der er varierende størrelser på kommunernes tilskud, da der ikke er en lovbestemt takstberegning.
De frie grundskoler har en større grad af lokal frihed til at fastsætte tilbuddets omfang og forældrebetalingen – eksempelvis i forhold til åbningstider, ferielukning, friplads og søskenderabat. Desuden er de private ikke underlagt den kommunale forsyningsforpligtelse, som i praksis betyder, at kommunen skal tilbyde pasning til alle børn bosiddende i kommunen – også i sommerferien.

 

Tildeling pr. barn/forældrebetaling 2019

 

 

 

 

Kommune

Tildeling Kommunal forårsSFO for 4 mdr. (netto)

Tildeling Privat forårsSFO for 4 mdr. (netto)

Forældrebetaling for forårsSFO

 Svendborg

9.676

?

1.811

 Odense

7.374

4.116

1.808

 Faaborg/Midtfyn

5.057

5.057

1.619

 Langeland

4.030

0

1.890

 

I økonomiske konsekvenser er indlagt beregnet provenu ved 3 tilskudsniveauer.

 

I Svendborg Kommune forventes 526 børn i forårsSFO i 2020. Heraf forventes 122 at benytte sig af private skolers tilbud.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

I forbindelse med delforliget for 2019, blev der som følge af beslutning om analyse af forårsSFO, indlagt en budgetreduktion på henholdsvis 1.5 mio. kr. i 2020 og 3 mio. kr. fra 2021 og frem. Beløbet var beregnet på udrulning med 25% i 2020 og 50% fra 2021 og frem.

 

I forhold til reduktionsforslaget ved delforliget for 2019 er provenuet ændret grundet fuld udrulning, udgifter til løn i ferieperiode, antallet børn der er omfattet, samt forventning til anlægs- og etableringsudgifter.

 

Anlægsudgifterne forventes at udgøre 1,42 mio. kr., mens der er afsat 0,13 mio. kr. til materialer ifm. opstart. I alt 1,55 mio. kr. Anlægsudgifterne afsættes hovedsaligt til læskur og legeplads på Issøskolens afdeling Kirkeby, ventilation på Stokkebækskolens afdeling Gudbjerg, samt garderober på flere matrikler. Anlægs- og etableringsudgifterne er fratrukket i resultaterne i nedenstående oversigt over ekstra provenu i 2020.

 

Der er i udgifterne til drift af forårsSFO indlagt udgifter til rengøring, leje af toiletvogn og forbrugsafgifter på 0,12 mio. kr. Budgettet hertil skal overflyttes til Teknik- og Erhvervsudvalget (CETS) fra 2020 og fremover.

 

Beregningerne viser et ekstra provenu. Størrelsen på det ekstra provenu afhænger af størrelsen på tilskuddet til private tilbud.
 

Ekstra provenu ved tildeling til private tilbud  - 3 niveauer (tildelingen er pr. barn)


2020

2021

2022

Tildeling pr. barn i private tilbud på 9.676 kr. netto

-1.151.328

-1.190.328

-1.190.328

Tildeling pr. barn i private tilbud på 5.200 kr. netto

-1.697.445

-1.736.445

-1.736.445

Tildeling pr. barn i private tilbud på 0 kr. netto

-2.331.845

-2.370.845

-2.370.845

Ekstra provenu er efter finansiering af anlægs- og etableringsudgifter i 2020 på kr. 1,55 mio. kr. hvortil der søges en anlægsbevilling.

 

Det ekstra provenu foreslås indtænkt i processen for budget 2020.

Lovgrundlag

Folkeskoleloven

Dagtilbudsloven

Bygningsreglementet

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019

Maria Haladyn (A), Torben Frost (A) og Karl Magnus Bidstrup (Å) stillede forslag om, at tilskuddet til de frie grundskolers ForårsSFO fastsættes svarende til 76%.

Stemte for: Maria Haladyn (A), Torben Frost (A) og Karl Magnus Bidstrup (Å).
Stemte i mod: Henrik Nielsen (C), Dorthe Ullemose (O), Mette Kristensen (V) og Steen Tinning (B)

Herefter godkendte udvalget indstillingen og besluttede, at tilskuddet til de frie grundskolers forårsSFO fastsættes til 100%

Indstilles idet sidste del af indstillingen skal behandles af Teknik- og Erhvervsudvalget og Økonomiudvalget med endelig godkendelse i Byrådet.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 08-04-2019

Indstilles.
 

Jesper Kiel (Ø) stemte imod. Han benyttede standsningsretten og begærede sagen i byrådet.
 

Jens Munk (løsgænger) deltog ikke i behandling af punktet.


Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2019

Indstilles. Liste Ø var imod

Beslutning i Byrådet den 30-04-2019

Godkendt. Liste Ø og Jesper Larsen var imod, idet man ikke ønsker at indføre forårs SFO på de skitserede vilkår. .

Afbud fra Pia Dam (A), Henrik Nielsen (C) og Morten S. Petersen. Som suppleanter deltog

Mikael Hansen (A), Preben Juhl Rasmussen (C) og Johan Emil Rasmussen (O).