Punkt 3 Forretningsorden for Plan- og Lokalsamfundsudvalget

Beslutningstema

Beslutning om udvalgets forretningsorden.

Indstilling

Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalgets godkendelse,

  • at udvalget godkender forretningsordenen.

Sagsfremstilling

Forretningsorden for udvalgenes arbejde fastsættes af de respektive udvalg jævnfør styrelseslovens §20, stk. 3. Vedlagte udkast til forretningsorden indeholder en beskrivelse af udvalgets møder, delegation, sagsindsigt, pressekontakt og formidling af beslutninger, beslutningsdygtighed, afstemning, beslutningsprotokol m.v.

 

Forretningsordenen tager udgangspunkt i den forretningsorden, som fagudvalgene har benyttet i perioden 2018 - 21. I vedlagte udkast er der følgende justeringer, som er markeret med rødt i vedlagte bilag:

  • §4 udvalget indgår aftaler om foretræde for udvalget..”
  • I §8, stk 3 er ”..behandling i kommunalbestyrelsen eller det relevante fagudvalg i overensstemmelse med medlemmets ret til at indbringe spørgsmål og fremsætte forslag til beslutninger om kommunens anliggender” tilføjet.
  • §10, stk. 3 har følgende tilføjelse ”Mødedeltagerne kan efter mødets afslutning alene referere..”
  • I §11, stk. 4 er følgende tilføjet” Administrationen vurderer i hver enkelt sag, om den kan opdeles i to separate punkter – en åben og en lukket sag”.
  • §16 er følgende fjernet ” Medlemmerne kan kun deltage i behandling af sager, når de personlig er til stede under udvalgets møde.”

Lovgrundlag

Lov om kommunernes styrelse.

Sagen afgøres i

Plan- og Lokalsamfundsudvalget

Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget 2022-2025 den 11-01-2022

Indstillingen godkendes.