Punkt 8 Børnetalsprognose pr. 1. december 2021 og udbygning af vuggestuepladser

Beslutningstema

Administrationen har modtaget børnetalsprognose pr. 1. december 2021, som igen opjusterer befolkningsprognosens forventninger til antallet af 0-2-årige de kommende år. For at kunne opfylde pladsgarantien i 2022 forventer administrationen, at der i 2022 skal etableres vuggestuepladser i Tåsingeskolens distrikt og i Vestermarkskolens distrikt.

 

Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget skal træffe beslutning om finansiering af driftsudvidelsen samt overfor Teknik- og Miljøudvalget indstille, at der bevilliges en tillægsbevilling til realisering af projektet.

 

Teknik- og Miljøudvalget skal godkende brugen af ekstern rådgiver samt overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen indstille at der bevilliges og frigives en tillægsbevilling til realisering af projektet.

Indstilling

Direktionen indstiller til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget,

  • At driftsudgifter på 3,448 mio. kr. i 2022 holdes indenfor det samlede dagtilbudsområde
  • At driftsudgifter fra 2023 og frem på årsbasis 5,932 mio. kr. indgår i budgetforhandlingerne for 2023

 

Direktionen indstiller til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, at det overfor Teknik- og Miljøudvalget anbefales,

  • At der søges en tillægsbevilling på 18,2 mio. kr. til etablering af 34 vuggestuepladser

 

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,

  • At godkende brugen af eksterne rådgivere

 

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,

  • At der bevilliges og frigives en samlet tillægsbevilling på 18,2 mio. kr. i 2022
  • At direktionen efterfølgende peger på finansiering, ud fra følgende prioritering:
    • Periodisering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg til dagtilbudsbyggeri
    • Prioritering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg
    • Indarbejdelsen af en negativ anlægspulje, som finansieres via budgetopfølgning i 2022 og/eller ved budgetlægning for 2023

Sagsfremstilling

Tre gange om året – pr. 1. april, 1. august og 1. december - modtager dagtilbudsområdet en børnetalsprognose, som følger op på gældende befolkningsprognose i forhold til, om der fødes flere eller færre børn end forventet, og om nettotilflytningen er større eller mindre end forventet.

 

2021 var et særligt år med en helt ekstraordinær udvikling i antallet af 0-2-årige. De tre børnetalsprognoser i 2021 har således alle opjusteret antallet af de 0-2-årige.

 

Dette skyldes, at der er født flere børn i 2021 end forventet, og at nettotilflytningen af 0-2-årige er større i 2021 end forventet (se notat vedrørende udviklingen i antallet af 0-2-årige i Svendborg Kommune).

 

Fremrykning af modulhus i Svendborg by

Som følge af de to første børnetalsprognoser i 2021 er der i budget 2022 afsat anlægsmidler til at udbygge med 32 vuggestuepladser i Svendborg by og på Thurø i 2022 og til at udbygge med 28 vuggestuepladser i Svendborg by og på Thurø i 2024. Samlet udbygges der med 60 vuggestuepladser.

 

På Børne- og Ungeudvalgets møde den 8. december 2021 blev udvalget orienteret om, at der er behov for at fremrykke etableringen af et modulhus med 20 vuggestuepladser i Svendborg by, således at der kan modtages børn og forældre allerede fra 1. april 2022 og ikke som oprindeligt planlagt fra 1. januar 2023.

 

Da den oprindelige forventning var, at modulhuset skulle tages i brug fra 1. januar 2023, er der i budget 2022 afsat anlægsmidler til modulhuset. Driftsmidlerne skulle derimod indgå i budgetforhandlingerne for 2023, hvorfor der i budget 2022 ikke er afsat driftsmidler til modulhuset.

 

Børnetalsprognose pr. 1. december 2021

På Børne- og Ungeudvalgets møde den 8. december 2021 blev udvalget orienteret om, at administrationen forventer, at der som følge af et konstateret øget behov for dagpleje- eller vuggestuepladser siden børnetalsprognosen pr. 1. august 2021 er behov for yderligere udbygning af pladser, men at administrationen afventer børnetalsprognosen pr. 1. december 2021.

 

Sammenlignet med børnetalsprognosen pr. 1. april 2021 forventer børnetalsprognosen pr. 1. december 2021 53 flere 0-2-årige i 2022. Med denne forøgelse forventer administrationen, at det ikke er tilstrækkeligt at udbygge med 32 vuggestuepladser i 2022.

 

Med afsæt i faktisk antal indmeldte børn og børn på venteliste til en dagpleje- eller vuggestueplads i 2022 forventer administrationen, at såfremt der ikke etableres flere pladser i 2022, end de 32 vuggestuepladser der allerede er planlagt, kan pladsgarantien ikke opfyldes fra august 2022, idet der fra august 2022 ikke er et tilstrækkeligt antal pladser i hele Svendborg Kommune til at imødekomme efterspørgslen (se notat vedrørende udviklingen i antallet af 0-2-årige i Svendborg Kommune).

 

Administrationen forventer at der fra august 2022 er behov for at etablere 20 pladser i Tåsingeskolens distrikt og 14 pladser i Vestermarkskolens distrikt, som skal være klar til at modtage børn og forældre pr. 1. august 2022. Pladser i august 2022 visiteres i maj 2022.

 

Udbygning af vuggestuepladser

I Tåsingeskolens distrikt kan Dagplejen opretholde det nuværende antal dagplejepladser, men Dagplejen kan ikke øge antallet af dagplejepladser (se notat vedrørende ansættelse af dagplejere i Svendborg Kommune). I Tåsingeskolens distrikt er der således behov for at etablere vuggestuepladser.

 

I Vestermarkskolens distrikt har Dagplejen hidtil kunne tilvejebringe det nødvendige antal dagplejepladser, hvilket var forventningen ved de første to børnetalsprognoser i 2021.

 

På grund af en fortsat stigning i antallet af 0-2-årige i Vestermarkskolens distrikt, og på grund af at Dagplejen ikke har kunne ansætte dagplejere i 2021 til at øge antallet af dagplejepladser i Vestermarkskolens distrikt forventes det nu, at Dagplejen ikke kan tilvejebringe det nødvendige antal dagplejepladser. I Vestermarkskolens distrikt er der således også behov for at etablere vuggestuepladser.

 

Det er ikke umiddelbart muligt at etablere 34 vuggestuepladser indenfor de eksisterende bygninger, og det er ikke muligt at opføre tilbygninger, som kan være færdige til at modtage børn og forældre pr. 1. august 2022 (se vedhæftede notat vedrørende alternative muligheder i eksisterende og kendte bygninger, hvor Vindeby Børnehus, Bergmannsvej på Thurø, Vesterlunden Ryttergården, bygningen anvendt af det nedlagte Fyrtårnet Børnegården Byparken og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue indgår). Det foreslås derfor, at der indkøbes to permanente modulhuse, som skal placeres i Tåsingeskolens distrikt og i Vestermarkskolens distrikt.

 

Etablering af 34 vuggestuepladser pr. 1. august 2022 i to permanente modulhuse indebærer en meget stram tidsplan. Der er derfor behov for, at der hurtigst muligt indkøbes to permanente modulhuse. Administrationen vil i januar 2022 sammen med Center for Ejendomme og Teknisk Service, Plan og Udvikling og Økonomi gå i dialog med brugere i Tåsingeskolens distrikt og i Vestermarkskolens distrikt i forhold til placering af de to permanente modulhuse. Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget vil blive orienteret om placering på udvalgsmødet den 2. februar 2022.

 

Befolkningsprognose 2022-2035 for Svendborg Kommune

Den nye befolkningsprognose for Svendborg Kommune vil indregne forskydninger sket i 2021.  Børnetalsprognose og kapacitet 2022-2026 forelægges Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget den 4. maj 2022. Med afsæt i den nye børnetalsprognose vil administrationen sammen med Center for Ejendomme og Teknisk Service, Plan og Udvikling og Økonomi udarbejde en plan for udbygning af dagtilbudspladser, som kan indgå i budgetforhandlingerne til budget 2023.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Udgiften forbundet med etableringen af to permanente modulhuse til 34 vuggestuepladser inden den 1. august 2022 er estimeret til 18,2 mio. kr.

 

Projektet omfatter blandt andet indkøb af permanente modulhuse, tilslutningsafgifter, legeplads, klargøring af området, ABA-anlæg, fundament, kloak, belægning, inventar, belysning, affaldsgårde, ny vejadgang, parkeringspladser, ekstern rådgiver samt lade standere.

 

Det vil påhvile direktionen at pege på finansieringen af den samlede anlægsramme på 18,2 mio. kr. i 2022, ud fra følgende prioritering:

 

  1. Periodisering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg til dagtilbudsbyggeri
  2. Prioritering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg
  3. Indarbejdelsen af en negativ anlægspulje, som finansieres via budgetopfølgning i 2022 og/eller ved budgetlægning for 2023

 

Udgifterne til brug af ekstern rådgivning vil overstige grænseværdien på 0,150 mio. kr., hvorfor der søges en godkendelse hos Teknik- og Miljøudvalget.

 

Etableringen af 34 vuggestuepladser samt fremrykningen af 20 vuggestuepladser fra 2023 til 2022 betyder at der etableres 54 ekstra vuggestuepladser i 2022.

 

Ibrugtagning af 54 ekstra vuggestuepladser i løbet af 2022 vil give øgede driftsudgifter for 3,448 mio. kr. Udgiften vedrører løn og øvrig drift i børnehusene samt diverse bygningsudgifter til el, vand og varme. På årsbasis vil nettoudgiften udgøre 5,932 mio. kr. fordelt med 0,266 mio. kr. vedr. bygningsdrift og 5,666 mio. kr. vedr. løn og øvrig drift i børnehusene.

 

Direktionen indstiller, at driftsudgifterne i 2022 holdes indenfor det samlede dagtilbudsområde mens udgiften fra 2023 indgår i budgetforhandlingerne. 

 

Alternativt vil det være muligt at inddrage ikke anvendte spareforslag i det foreliggende katalog eller at driftsudvidelsen søges finansieret via overførsler fra 2021 til 2022 eller via budgetopfølgningen i 2022.

 

Holdes merudgiften inden for dagtilbudsområdets eksisterende ramme, svarer det til at serviceniveauet sænkes. Yderligere skal diverse takster til forældrebetaling samt tilskud til private dagtilbud genberegnes og varsles i tre måneder inden det kan iværksættes. Ændringen vil resultere i faldende indtægter grundet lavere forældrebetaling, mens det modsat vil give færre udgifter til private dagtilbud, da tilskuddet reduceres, ligesom det vil give færre udgifter til friplads- og søskendetilskud.

 

Ifølge dagtilbudsloven skal kommunerne ved manglende overholdelse af pladsgarantien hæve tilskuddet til kommunale og selvejende dagtilbud til mindst 78 pct. for alle børn indmeldt i kommunale og selvejende dagtilbud med virkning fra den 1. i den følgende måned og indtil pladsgarantien igen kan opfyldes.

 

Hvis tilskuddet til kommunale og selvejende dagtilbud hæves til mindst 78 pct. vil det samlet betyde, at den årlige forældrebetaling falder med 7,1 mio. kr. svarende til ca. 650.000 kr. pr. måned. Dette er beregnet med udgangspunkt i nuværende takstberegning og nuværende børnetal.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven § 23.

Sagen afgøres i

Kommunalbestyrelsen.

Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022

Det indstilles, at finansiering af driftsudgifter på 3,448 mio.kr. i 2022 indgår i forhandlingerne vedr. evt. uforbrugte midler i 2021 ved regnskabsafslutningen.

 

Indstillingen godkendt, idet man herunder indstiller løsningen, der er skitseret i det lukkede bilag. Administrationen bemyndiges til at gennemføre den skitserede løsning. Der indstilles samtidig en forøgelse af tillægsbevillingen til 20,6 mio. kr. Administrationen anmodes om at afdække evt. alternative muligheder vedr. henvendelsen fra Hundstrup Borgerforening med endelig beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25. januar 2022.

 

Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.