Punkt 22 Biogasanlæg Kragekærvej - Endelig vedtagelse af planer, miljøvurdering og tilladelser

Beslutningstema

Endelig vedtagelse af Kommuneplantillæg nr. 2017.01 for et teknisk anlæg i form af biogasanlæg, Lokalplan nr. 631 for biogasanlæg på Kragekærvej, miljøgodkendelse for biogasanlæg og VVM-tilladelse til etablering af gasledning.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at indstille til Byrådet, at

  • - vedtage Kommuneplantillæg nr. 2017.01 endeligt.
  • - vedtage Lokalplan nr. 631 endeligt.
  • - høringssvar besvares som foreslået i den vedlagte hvidbog.

 

Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget, at indstille til Byrådet, at

  • - godkende miljøgodkendelse for biogasanlæg på Kragekærvej 12, Tåsinge med de forslag til rettelser, som fremgår af hvidbogen under forudsætning af, at planforslagene vedtages endeligt i Byråd.
  • - godkende VMM-tilladelse til etablering af gasledning under forudsætning af, at planforslagene vedtages endeligt i Byråd.
  • - høringssvar besvares som foreslået i den vedlagte hvidbog.

 

I henhold til kompetencefordelingsplanen har Teknik- og Erhvervsudvalget samt Byråd beslutningskompetencen i forhold til endelig vedtagelse af kommuneplantillæg og lokalplan.
 

Miljø- og Naturudvalget har beslutningskompetencen i forhold til beslutning om godkendelse af miljøgodkendelse og VVM-tilladelse. Miljøgodkendelse og VVM-tilladelse kan kun godkendes på baggrund af endeligt vedtagne kommuneplantillæg og lokalplan.
 

På baggrund af afhængigheden mellem planer og miljøgodkendelse/VVM-tilladelse indstiller administrationen at de to sidstnævnte ekstraordinært sendes til godkendelse i Byrådet.

Sagsfremstilling

Baggrund

Planer, miljøgodkendelse og VVM-tilladelse er udarbejdet på baggrund af ansøgning fra grundejer Kurt Poulsen. Planer og miljøgodkendelse skal give mulighed for etablering og drift af et biogasanlæg i umiddelbar tilknytning til husdyrbruget Andekærgaard, Kragekærvej 12, Tåsinge. VVM-tilladelsen giver mulighed for at etablere en gasledning fra biogasanlægget til gasnettet i Gesinge by.
 

Planer, godkendelse og tilladelse omfatter kun selve biogasanlægget og gasledningen. Det eksisterende husdyrbrug, der er etableret på samme adresse, er reguleret af Svendborg Kommunes miljøgodkendelse fra 2016. Miljøgodkendelsen er meddelt i overensstemmelse med Husdyrlovens regler, og er ikke påklaget.
 

I miljøvurderingerne af biogasanlægget er de kumulative (samlede) virkninger på miljøet vurderet i forhold til bl.a. støj og trafik fra både husdyrbrug og biogasanlæg.
 

Erhverv- Beskæftigelse- og Kulturudvalget traf i efteråret 2017 principbeslutning om igangsætning af planlægning for biogasanlægget. Teknik- og Erhvervsudvalget traf den 22. januar 2018 beslutning om at igangsætte en ny forudgående offentlig høring af forslag til lokalplan og kommuneplantillæg.
 

Lokalplanen, kommuneplantillægget og det egentlige projekt er omfattet af reglerne for miljøvurdering, på baggrund af den mængde biomasse anlægget kan bearbejde dagligt.
 

Den 6. marts 2018 blev Teknik- og Erhvervsudvalget orienteret om administrationens igangsætning af miljøvurderingsprocessen. Høringer i planprocessen og miljøvurderingsprocessen er herefter blevet koordineret og afviklet samtidigt.
 

Byrådet besluttede den 27. november 2018 at sende forslag til kommuneplantillæg og lokalplan, forslag til miljøvurdering af planerne, ansøgers miljøvurderingsrapport, udkast til miljøgodkendelse samt udkast til VVM-tilladelse i offentlig høring.
 

Høringssvar og hvidbog

Det samlede materiale har været i offentlig høring i 9 uger i perioden fra den 14. december 2018 til og med den 17. februar 2019.
 

Der blev afholdt et borgermøde den 9. januar 2019, hvor ca. 80 borgere deltog. På mødet blev indholdet i planforslag, miljøvurdering og godkendelse/tilladelse gennemgået og der var mulighed for at stille spørgsmål.
 

Der er indkommet ca. 60 høringssvar fra myndigheder og borgere. Enkelte borgere har indsendt flere høringssvar. Illustrationen i hvidbogen viser, hvor størstedelen af de borgere, der har indsendt høringssvar, bor (ikke alle har oplyst nøjagtig adresse).
 

Der er indkommet 2 høringssvar fra myndigheder:
 

Beredskabsstyrelsen: gør opmærksom på almindelige bestemmelser i beredskabslovgivningen og Beredskabs Fyns mulighed for at stille vilkår. Sidstnævnte vil ske i forbindelse med byggesagsbehandling.
 

Fyens Politi: henstiller til, at al transport udføres med lastvogne med en maxbredde på 2,55 m samt at Vejlovens § 8 om offentlige veje bør iagttages.
 

De resterende høringssvar kommer fra Bjerreby-Landet Menighedsråd, Skovballe Bylaug samt private borgere. Ca. halvdelen af høringssvarene er identiske eller tager udgangspunkt i et enslydende formuleret høringssvar.

Høringssvarene omhandler primært bekymringer for den påvirkning etableringen af et biogasanlæg vil have på lokalområdet. Særligt går bekymring for den øgede trafik med tunge køretøjer på Sydtåsinges smalle veje igen, i stort set alle høringssvar.
 

Temaerne i høringssvarene omhandler overordnet følgende:

  • Påvirkning fra den øgede tunge trafik
  • Trafiksikkerhed herunder mulighed for etablering af cykelstier mv.
  • Vejenes tilstand og vedligehold samt økonomiske konsekvenser af dette
  • Vibrationer fra kørsel og skader på bygninger
  • Påvirkning af natur herunder det internationale beskyttelsesområde Vejlen
  • Gener fra anlægget i form af støj, lugt og lys
  • Placering i forhold til naboer, kystnærhedszone, udpegninger i kommuneplan mv.
  • Visuelle gener
  • Landskabsmæssig påvirkning
  • Ejendomsværdiforringelser
  • Energi-regnskab
  • Vurdering af den eksisterende miljøpåvirkning (0-alternativ)
  • Kumulativ vurdering
  • Proces og høring
  • Validitet af anvendte oplysninger
  • Forhold vedrørende det eksisterende husdyrbrug

 

Høringssvarene gengives som resumé i bilaget ”Hvidbog”. Her findes også et forslag til samlet svarnotat fra administrationen. De originale høringssvar er desuden vedlagt som bilag ”Høringssvar”.
 

Da alle høringssvar i store træk omhandler de samme bekymringer og spørgsmål, er hvidbogen og svarnotat udformet tematisk. Ud for opsamlingen af hvert enkelt høringssvar i hvidbogen er markeret, hvilke emner høringssvaret omfatter. Alle borgere, der har indsendt høringssvar, får efter politisk behandling tilsendt et link til hvidbogen.
 

Ændringer på baggrund af høringssvar

De indkomne høringssvar har for to emner givet anledning til ændringer i vilkår i miljøgodkendelsen til biogasanlæg. Det drejer sig om tilføjelser til vilkår 33 (ingen oplag af dybstrøelse) og vilkår 47 (kontrol af gastæthed). Disse ændringer er blevet drøftet med ansøger og konsulent, og tilføjes den endelige miljøgodkendelse.
 

Der er i miljøvurderingernes afsnit 10 om vurdering af natur, plante og dyreliv foretaget en uddybning og præcisering af vurderinger og konklusioner i forhold til internationale beskyttelsesområder. Her ud over er der foretaget mindre redaktionelle rettelser i miljøvurderingen.
 

Kommuneplantillæg og lokalplan er tilrettet i forhold til præciseringerne i miljøvurderingen af internationale beskyttelsesområder.
 

Miljøvurdering af henholdsvis planer og projekt – oplysninger fra ejer og rådgiver

Planlægningen for biogasanlægget har udløst krav om miljøvurdering af planerne og det konkrete projekt er tilsvarende omfattet af krav om miljøvurdering.
 

Det vil sige, at der udarbejdes to miljøvurderinger. En for henholdsvis planerne og en for projektet.
 

I overensstemmelse med miljøvurderingsloven skal miljøvurderingen af planerne udarbejdes af Svendborg Kommune, mens miljøvurderingen af projektet gennemføres af ansøger.
 

Ansøger skal sikre, at miljøvurderingen af projektet er af tilstrækkelig høj kvalitet. Herefter skal kommunen kvalitetssikre ansøgers miljøvurdering, inden den kan danne grundlag for de nødvendige godkendelser og tilladelser.
 

Administrationen har som myndighed gennemført en grundig kvalitetssikring af ansøgers miljøvurdering af projektet, og har slutteligt vurderet, at miljøvurderingen kan danne grundlag for den vedlagte miljøgodkendelse af biogasanlægget og VVM-tilladelse til gasledningen.
 

Miljøgodkendelsen og VVM-tilladelsen fastlægger, på baggrund af den gennemførte miljøvurdering, rammerne for indretning og driften af biogasanlæg og gasledning. Der er desuden fastsat vilkår om egenkontrol (overvågning), og kommunen vil ved tilsyn kontrollere, at alle krav overholdes.
 

Kommunens rolle i forhold til trafik på offentlige veje

Svendborg Kommune observerer løbende de offentlige veje og vurderer, hvorvidt der skal etableres trafikdæmpende foranstaltninger, cykelstier eller lignende. Hvert år sker der en politisk prioritering af, hvor der skal ske tiltag for forbedring af trafiksikkerheden, cykelfaciliteter og trafikfarlige skoleveje.
 

Kommunen kan ikke regulere trafikken på offentlig vej i forhold til trafik fra en specifik ejendom. Ønskes en regulering af trafikken på vejene omkring Kragekærvej 12, kan dette kun ske ved skiltning med forbud efter samtykke fra politiet. Skiltningen vil være gældende for alle de køretøjer, som forbuddet omhandler, og ikke kun fremtidig trafik fra biogasanlægget. Kommunen vil løbende følge trafikmønstret og evaluere på dette, og hvis nødvendigt foretage regulering af trafikken ved skiltning.
 

Hvis skolebørn har længere end en given afstand, eller de skal færdes på en trafikfarlig skolevej, når de skal til og fra de kommunale skoler, er det kommunen, der skal sørge for befordring af eleverne, Giver en ændring i trafikken anledning til, at en vej bliver en trafikfarlig skolevej, er det derfor kommunen, der kommer til at bære den økonomiske byrde.
 

Det er kommunens ansvar at holde sine offentlige veje, herunder også rabatter, i den stand som trafikkens art og størrelse kræver. Som for de øvrige veje i Svendborg Kommune, vil kommunen fortsat følge udviklingen i trafikken på Sydtåsinge og vejenes brug. De skader der eventuelt måtte opstå, også som en konsekvens af et ændret trafikmønster, vil fortsat blive udbedret.
 

Den videre proces

Træffes der politisk beslutning om at give mulighed for at etablere biogasanlæg og gasledning, gennem vedtagelse af

-          Kommuneplantillæg nr. 2017.01

-          Lokalplan nr. 631 for biogasanlæg på Kragekærvej

-          Godkendelse af miljøgodkendelse og VVM-tilladelse

-          Godkendelse af offentliggørelse af hvidbogen,

vil administrationen offentliggøre de vedtagne planer sammen med miljøvurderinger, sammenfattende redegørelse, den tilrettede miljøgodkendelse og VVM-tilladelsen. Sammen med dette offentliggøres klagevejledning. Der er 4 ugers klagefrist fra de vedtagne dokumenter er offentliggjort.

 

Efter offentliggørelsen af endelig vedtagelser kan kommunen meddele byggetilladelse.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Det kan ikke udelukkes, at et ændret trafikmønster kan give anledning til udgifter til blandt andet forbedringer, kørsel af elever og vedligeholdelse. Det er dog på nuværende tidspunkt ikke muligt at fastlægge de økonomiske konsekvenser, da det beror på en fremtidige vurderinger og observationer af eventuelle skader. Det er ikke muligt at pålægge bygherre eventuelle udgifter.
 

Det vurderes, at det ansøgte biogasanlæg vil generere beskæftigelse svarende til ca. 5 -7 årsværk indenfor drift af biogasanlægget, transport og tilvejebringelse af råvarer til anlægget.

Lovgrundlag

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter

Lov om miljøbeskyttelse

Lov om offentlige veje m.v.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 18-03-2019

Indstilles, med følgende bemærkning:

 

Udvalget anerkender, at trafikken er øget på Sydtåsinge, primært ved driften af kvægbruget på Andekærgård. Udvalget vil derfor have særlig fokus på trafikken, færdselssikkerheden og vejenes tilstand i lokalområdet.

 

Udvalget vil derfor stille de myndighedskrav vi har mulighed for, i samarbejde med politiet, med det formål at regulere trafikken. Samtidig vil vi opfordre ejeren til at indgå i dialog med borgerne om at finde de mest hensigtsmæssige ruter og tidspunkter de benyttes. Administrationen anmodes om at understøtte denne dialog.

 

Imod stemte Jesper Kiel (Ø).

 

Jesper Kiel (Ø) havde følgende mindretalsudtalelse: Enhedslisten kunne ikke støtte, at der gives tilladelse til biogasanlægget. Klimagevinsten ved at lave biogas af gylle er meget tvivlsom, da energiindholdet er meget lavt, derfor vil alternativet til dette biogasanlæg ikke være at transportere det til et andet biogasanlæg, men derimod at udbringe gyllen på normal vis. Biogasanlæg til forgasning af organiske affaldsprodukter bør placeres i industriområder med gode tilkørselsforhold. Samtidigt er det stærkt kritisabelt, at forudsætningen for biogasanlægget er, at der dyrkes energiafgrøder. Landbrugsjord, som kan frigøres fra produktion af foder og fødevarer, bør anvendes enten vedvarende græs, skov eller biomasseproduktion til at erstatte de store mængder importeret biomasse. Derfor bør det ikke , at landbrugsjord dyrkes med hovedsigtet på biogas. Den anden forudsætning for anlægget: Kvægbesætningen med 1400 køer har stor negativ påvirkning på klimaet. Antallet af køer i Danmark skal nedbringes for, at Danmark kan leve op til klimamålene. Enhedslisten tvivler også på, at man helt kan undgå metanudslip fra biogasanlægget. Samlet set mener vi ikke, at anlægget vil være med til at løse klimaudfordringen. Når der samtidigt tegner sig store problemer med trafik og støj lokalt, er det en anden god grund til ikke at støtte det konkrete biogasanlæg.


Afbud fra John Arly Henriksen (A) og Jens Erik Laulund Skotte (Ø) som suppleanter deltog Søren

Kongegaard (A) og Jesper Kiel (Ø).

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 18-03-2019

Indstilles med følgende bemærkning:

 

Udvalget anerkender, at trafikken er øget på Sydtåsinge, primært ved driften af kvægbruget på Andekærgård. Udvalget vil derfor have særlig fokus på trafikken, færdselssikkerheden og vejenes tilstand i lokalområdet.

 

Udvalget vil derfor stille de myndighedskrav vi har mulighed for, i samarbejde med politiet, med det formål at regulere trafikken. Samtidig vil vi opfordre ejeren til at indgå i dialog med borgerne om at finde de mest hensigtsmæssige ruter og tidspunkter de benyttes. Administrationen anmodes om at understøtte denne dialog.

 

Imod stemte Jesper Kiel (Ø).
 

Jesper Kiel (Ø) havde følgende mindretalsudtalelse: Enhedslisten kunne ikke støtte, at der gives tilladelse til biogasanlægget. Klimagevinsten ved at lave biogas af gylle er meget tvivlsom, da energiindholdet er meget lavt, derfor vil alternativet til dette biogasanlæg ikke være at transportere det til et andet biogasanlæg, men derimod at udbringe gyllen på normal vis. Biogasanlæg til forgasning af organiske affaldsprodukter bør placeres i industriområder med gode tilkørselsforhold. Samtidig er det stærkt kritisabelt, at forudsætningen for biogasanlægget er, at der dyrkes energiafgrøder. Landbrugsjord, som kan frigøres fra produktion af foder og fødevarer, bør anvende enten vedvarende græs, skov eller biomasseproduktion til at erstatte de store mængder importeret biomasse. Derfor bør det ikke,  at landbrugsjord dyrkes med hovedsigtet på biogas. Den anden forudsætning for anlægget: kvægbesætningen med 1400 køer har stor negativ påvirkning på klimaet. Antallet køer i Danmark skal nedbringes for, at Danmark kan leve op til klimamålene. Enhedslisten tvivler også på, at man helt kan undgå metanudslip fra biogasanlægget. Samlet set mener vi ikke, at anlægget vil være med til at løse klimaudfordringen. Når der samtidigt tegner sig store problemer med trafik og støj lokalt, er det en anden god grund til ikke at støtte det konkrete biogasanlæg.

 

Søren Kongegaard (A) forlod mødet kl. 15.25.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019

Indstilles. Liste Ø var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra fagudvalgene.

Afbud fra Dorthe Ullemose (O).