Punkt 17 Frigivelse og prioritering af anlægsmidler til cykelstiprojekt og trafiksikkerhedsprojekter 2019

Beslutningstema

Frigivelse og prioritering af anlægsmidler til cykelstiprojekt og trafiksikkerhedsprojekter for 2019

Indstilling

Direktionen indstiller til Økonomiudvalget

  • At der frigives 1,248 mio. kr. af rådighedsrammen for cykelstier 2019
  • At der frigives 1,243 mio. kr. af rådighedsrammen for trafiksikkerhed og cykelfremme for 2019
  • At 0,350 mio. kr. af rådighedsrammen for cykelstier anvendes til projektet fællesstier på Dronningemaen/Viebæltet, de resterende 0,898 mio. kr. omprioriteres til trafiksikkerhed og cykelfremme, så denne ramme i alt udgør 2,141 mio. kr.
  • At nedenstående projekter indenfor trafiksikkerhed og cykelfremme gennemføres:

-          Nyborgvej ved Kobberbæksvej i Svendborg

-          Krydset Vestergade/Dronningemaen i Svendborg

-          Trafikfarlige skoleveje

-          Trafiksikkerhedsplan 2020-2024, med brug af ekstern rådgiver

-          3 års evaluering af trafiksikkerhedsby 2012

-          Byzonetavler i kommunen

-          Akutte små trafiksikkerhedsprojekter 2019

-          Trafiksikkerhedskampagner 2019

Sagsfremstilling

Fællesstier på Dronningemaen/Viebæltet
I 2018 blev det politisk vedtaget, at der skal etableres fællesstier på Dronningemaen/Vievæltet i Svendborg. Anlægsoverslaget for projektet var på 6,650 mio. kr.
I forbindelse med den endelige projektering, har det vist sig, at det eksisterende blinkanlæg ved fodgængerovergangen på Dronningemaen ikke kan genanvendes og skal udskiftes til et nyt, og der tilføjes en svingbane til Dronningegården. I forbindelse med projektet flyttes den eksisterende busholdepladsen mellem Holmevej og Ravnemøllevej til Naturama og anlægges som en buslomme udenfor kørebanen. Denne buslomme ønskes anlagt, så det er muligt at have plads til to busser samtidigt. På denne måde sikres der plads til rutebussen, samt en busholdeplads, hvor det er muligt for øvrige busser at foretage af- og påsætning af f.eks. elever til området.
Projektet bliver herved 350.000 kr. dyrere end overslaget på 6,650 mio. kr.

Nyborgvej ved Kobberbæksvej i Svendborg
I 2018 blev der på baggrund af ulykker foretaget en uheldsanalyse af Nyborgvej på strækningen omkring Kobberbæksvej. Ud fra denne anbefales det, at der afmærkes et blåt cykelfelt i krydset Nyborgvej/Kobberbæksvej, og at sidevejshellen på Kobberbæksvej trækkes lidt tilbage samt justeres i forhold til arealbehovet for lastbiler. Der afmærkes med venstresvingsforbud og spærreflade, så det ikke længere er muligt at svinge ind til bageren fra nord. Ved ind- og udkørslen til tanken afmærkes der med cykelsymboler på cykelstien.
Overslag: 80.000 kr.

Krydset Vestergade/Dronningemaen i Svendborg
I 2018 blev der på baggrund af ulykker foretaget en uheldsanalyse af Vestergade mellem Johannes Jørgensens Vej og Fåborgvej i Svendborg. Her indgår blandt andet krydset ved Vestergade/Dronningemaen. Da der skal ske opgravning på Vestergade og i dette kryds i 2019, ønskes krydset ændret i denne forbindelse. Krydset indsnævres og der afmærkes med blåt cykelfelt i krydset. Sanering af den øvrige del af Vestergade indgår i senere prioritering.
Overslag: 60.000 kr.

Trafikfarlige skoleveje
I februar 2019 blev det politisk vedtaget, hvilken model det ønskes, at kommunens trafikfarlige skoleveje vurderes efter. Dette arbejde er administrationen nu i gang med. Sideløbende vil der blive udpeget, hvilke trafikfarlige skoleveje der kan forbedres. Inden udførsel vil projekter til forbedring af de trafikfarlige skoleveje blive forelagt for politisk prioritering og godkendelse.
Overslag: 1 mio. kr.

Ny trafiksikkerhedsplan for 2020-2024
Kommunens trafiksikkerhedsplan er gældende for årene 2015-2019, hvorfor der skal udarbejdes en ny, der vil være gældende for 2020-2024. Der ønskes anvendt ekstern rådgiver til opgaven, da der i administrationen ikke forefindes de nødvendige ressourcer og kompetencer. Opgaven udbydes ved underhåndsbud.
Overslag: 350.000 kr., hvoraf andelen til rådgiver forventes at udgøre ca. 300.000 kr.

3 års evaluering af trafiksikkerhedsby 2012
Projektet trafiksikkerhedsby 2012 blev afsluttet og evalueret i 2016. Der ønskes udarbejdet en 3- års evaluering af projektet, så det er muligt, at vurdere effekten af de udførte tiltag i dag. Dette vil ske ud fra nye trafiktællinger, hastighedsmålinger samt uheldsdata. Samtidigt vil de borgerhenvendelser for projektet, som administrationen har modtaget efter evalueringen, også indgå. Evalueringen foretages af administrationen og vil blive forelagt politisk.
Overslag: 75.000 kr.

Byzonetavler i kommunen
En del af kommunens byzonetavler er i dag opsat på lave standere, hvilket gør, at de kan være svære at se især i sommerhalvåret. Tavlerne ønskes derfor udskiftet, så de bliver mere synlige. Herved bliver det tydligere for trafikanterne, hvornår de kører ind i byområder. I sommeren 2022 er det desuden et lovkrav, at alle byzonetavler er opsat i en minimumshøjde på 1,5 meter.
Overslag: 300.000 kr.

Akutte små trafiksikkerhedsprojekter 2019
Akutte små trafiksikkerhedsprojekter som besluttes af administrationen. Dette kan f.eks. være baggrundsafmærkning i sving, supplering af hastighedstavler hvor der måles for høj hastighed, prøvehandlinger og evaluering af tidligere udførte trafiksikkerhedsprojekter.
Overslag: 156.000 kr.

Trafiksikkerhedskampagner 2019
Anvendes til adfærdskampagner i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik, politiet, andre kommuner, cyklistforbundet samt skoleafdelingen. Der gennemføres bl.a. hastighedskampagne, uopmærksomhedskampagne, skolestartekampagne samt alle børn cykler. 
Overslag: 120.000 kr.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der ønskes frigivet hele rådighedsrammen på 1,247 mio. kr. til cykelstier 2019

Der ønskes frigivet hele rådighedsrammen på 1,243 mio. kr. til trafiksikkerhed og cykelfremme for 2019. Heraf forventes ca. 300.000 kr. anvendt til ekstern rådgiver.

Af ovenstående midler til cykelstier omprioriteres 0,898 mio. kr. til trafiksikkerhed og cykelfremme, så denne ramme i alt udgør 2,141 mio. kr.

Vurderes ikke at have erhvervsmæssige konsekvenser.

Lovgrundlag

Vejloven

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019

Indstilles.

Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltager Jesper Kiel (Ø).

Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltager Jesper Larsen (løsgænger).

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019

Godkendt.

Afbud fra Dorthe Ullemose (O).