Punkt 16 Fremtidig organisering i Erhvervshus Fyn

Beslutningstema

 De fynske kommuner godkendte i december 2018 de overordnede visionerne for det fremtidige fynske samarbejde på erhvervsfremmeområdet. Samtidig blev der lagt op til at der i 2019 ville blive forelagt en række implementeringsbeslutninger til politisk behandling.

 

Denne sag omfatter den fremtidige organisering af de fynske erhvervsklynger. Der lægges i sagen op til at klyngesamarbejdet fremadrettet organiseres i den selvstændige juridiske enhed Erhvervshus Fyn P/S. Med denne sag skal de fynske kommuner godkende en udvidelse af ejerkredsen bag selskabet, herunder de økonomiske konsekvenser, ordlyden af vedtægterne samt en ejeraftale for selskaberne.

 

Der er tale om en fælles fynsk sagsfremstilling, der forelægges 9 fynske kommunalbestyrelser.

Indstilling

Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at Byrådet godkender, at:

 

1)      Ejerkredsen i Erhvervshus Fyn P/S udvides med Nordfyns, Kerteminde, Langeland og Ærø Kommune

2)      Svendborg Kommune afhænder en aktiepost. i Erhvervshus Fyn P/S til en værdi af 66.666,67 kr.

3)      Svendborg Kommune afhænder en anpart i Erhvervshus Fyn komplementar ApS til en værdi af 4.444,45 kr.

4)      Vedtægterne i Erhvervshus Fyn P/S ændres til det i bilag 1 beskrevne

5)      Den vedlagte ejeraftale jf. bilag 2

Sagsfremstilling

De fynske kommuner har i december 2018 indgået en fælles aftale om en række fælles fynske erhvervsfremmeindsatser. Aftalen er efterfølgende godkendt i de respektive kommunalbestyrelser. Ét af initiativerne i den fælles fynske aftale var, at der skal etableres et stærkt og sammen- hængende fælles fynsk erhvervsfremmesystem baseret på 3 ben: Erhvervshus Fyn (det tidligere Væksthus), de fynske erhvervsklynger samt et destinationsselskab.

 

Med denne sag skal byrådet tage stilling til organiseringen af de fynske erhvervsklynger.

 

Som det fremgår af Byrådets beslutning fra den 18/12 2018 er der på Fyn tradition for et tæt tværkommunalt samarbejde om bl.a. klynge- og turismeaktiviteter. Der er på den baggrund identificeret væsentlige synergieffekter ved at koble Erhvervshus Fyn og de fælles fynske klynge- og turismeaktiviteter tættere sammen. Ambitionen er således at sikre et endnu tættere samarbejde blandt kommunerne omkring klynge-, netværks- og turismeaktiviteterne, der i dag varetages af Udvikling Fyn P/S, og de specialiserede erhvervsfremmeaktiviteter, der fremadrettet skal udføres af S/I Erhvervshus Fyn.

 

Den overordnede ambition er at etablere en fælles fynsk erhvervsfremme med 3 ben, som baseres på tre enkle principper:

 

  • Afsæt i virksomhedernes behov.
  • Én fælles strategi og retning.
  • Et sammenhængende erhvervsfremmesystem.

 

Siden sagens behandling i december 2018 har der i regi af Byregion Fyn og Kommunaldirektør-forum været arbejdet videre med at afdække en hensigtsmæssig model for organiseringen. De primære overvejelser har gået på, i hvilket omfang erhvervsklyngerne kunne samles under den juridiske enhed S/I Erhvervshus Fyn. Dette har dog ikke været juridisk muligt, hvorfor det er nødvendigt at have to selvstændige juridiske enheder til at varetage opgaverne i henholdsvis Erhvervshus Fyn og erhvervsklyngerne.

 

Derfor foreslås en model, hvor S/I Erhvervshus Fyn suppleres af selskabet Erhvervshus Fyn P/S, der varetager erhvervsklyngeaktiviteterne. Hensigten er, at de fynske virksomheder udadtil oplever organiseringen som værende ét selskab med én indgang. Det bliver derfor alene internt i ded to selskaber, at der vil være differentiering på det administrative niveau.

 

Formelt etableres Erhvervshus Fyn P/S ved at Udvikling Fyn P/S skifter navn til Erhvervshus Fyn P/S. Det fremgik af byrådets sag af 18/12 2018, at Udvikling Fyn P/S skulle lukkes, men den efterfølgende anlyse har afdækket, at det økonomisk og administrativt er mest hensigtsmæssigt at genbruge det allerede eksisterende selskab.

 

Det betyder, at de 4 nye ejerkommuner erhverver en aktiepost i selskabet fra de oprindelige 5 ejere. Herved udvides ejerkredsen til at omfatte alle de fynske kommuner med undtagelse af Middelfart. 

 

Erhvervshus Fyn P/S er et partnerselskab, der er kendetegnet ved at være ejet af én eller flere kommanditister. En kommanditist hæfter alene med sit indskud for selskabets gæld.

 

Foruden kommanditisten indgår der en komplementar i selskabsstrukturen. Komplementaren er ikke ejer af Erhvervshus Fyn P/S, men er kendetegnet ved at hæfte direkte og ubegrænset for selskabets gæld. Komplementarselskabet skal have forvaltningsmæssige beføjelser. Det er en anerkendt metode, at dette kan ske ved, at komplementarselskabet gives ret til at udpege bestyrelsesformanden og næstformand for Erhvervshus Fyn P/S samt gives møderet på selskabets generalforsamling.

 

I selskabsstrukturen er Erhvervshus Fyn Komplementar ApS med en selskabskapital på 50.000 kr. Selskabet har ikke nogen bestyrelse og har ikke andre aktiviteter end at være komplementar (og dermed udpege bestyrelsesformanden/næstformand i Erhvervshus Fyn P/S) og hæfte ubegrænset for Erhvervshus Fyn P/S.

 

Valget af et partnerselskab som selskabsform er primært begrundet i, at denne selskabsform er skattetransparant. Det betyder, at selskabet ikke bliver beskattet af et eventuelt oparbejdet overskud.

 

Som bilag til denne sag vedlægges udkast til vedtægter for Erhvervshus Fyn P/S. De væsentligste forhold fra vedtægterne er:

-          Bestyrelsen består af 9-13 generalforsamlingsvalgte medlemmer samt én medarbejderrepræsentant.

-          Hver medejer af selskabet har én stemme på generalforsamlingen.

-          Alle beslutninger på selskabets generalforsamling træffes med 7/9 flertal, dog kræver væsentlige beslutninger 8/9 stemmeflertal.

-          Selskabet kan alene udlodde udbytte i forbindelse med en kapitalnedsættelse eller ved opløsning af selskabet.

 

Selskabets vedtægter suppleres af en ejeraftale, der regulerer det indbyrdes forhold mellem ejerkommunerne. Ejeraftalen er tillige vedlagt som bilag, men de væsentligste forhold herfra er:

-          Ejeraftalen har forrang for selskabets vedtægter i det indbyrdes forhold mellem ejerkommunerne.

-          De generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmedlemmer udgøres af de 9 borgmestre, op til 2 repræsentanter fra erhvervslivet samt op til 2 repræsentanter fra uddannelsesinstitutioner.

 

Med henblik på at minimere udgifterne foreslås det, at den nuværende aktiekapital i de to selskaber omfordeles blandt de 9 kommuner. Herefter ejer alle kommuner efterfølgende én aktie i selskabet. Det betyder konkret, at de 5 oprindelige ejerkommuner overdrager en andel af deres ejerandel til de nye ejerkommuner.

 

De økonomiske konsekvenser af udvidelsen af ejerkredsen i Erhvervshus Fyn P/S kan opgøres således:

 

 

Erhvervshus Fyn P/S

Erhvervshus Fyn

Komplementar ApS

Samlet økonomisk konsekvens

 

Salg af kapitalandel

Køb af kapitalandel

Salg af kapitalandel

Køb af kapitalandel

 

Assens

66.666,67

 

4.444,44

 

71.111,11

Faaborg-Midtfyn

66.666,67

 

4.444,44

 

71.111,11

Nyborg

66.666,67

 

4.444,44

 

71.111,11

Odense

66.666,67

 

4.444,44

 

71.111,11

Svendborg

66.666,67

 

4.444,44

 

71.111,11

Nordfyn

 

-83.333.33

 

-5.555,56

-88.888,89

Langeland

 

-83.333.33

 

-5.555,56

-88.888,89

Kerteminde

 

-83.333.33

 

-5.555,56

-88.888,89

Ærø

 

-83.333.33

 

-5.555,56

-88.888,89

 

Fremadrettet finansieres aktiviteterne i Erhvervshus Fyn P/S og S/I Erhvervshus Fyn (tidligere Væksthus Syddanmark) i overensstemmelse med den opgørelse, der var fremlagt i sagen af 12/12 2018. Udgiften til S/I Erhvervshus Fyn er en konsekvens af Lov om Erhvervsfremme.

 

Som anført i sagsfremstillingen fra december 2018, vil der være en indfasningsordning i 2019, hvor 3 kommuner tildeles en rabat på 500.000 kr., der finansieres af de øvrige kommuner med undtagelse af Middelfart. Denne indfasningsordning reguleres i Erhvervshus Fyn P/S.

 

Det fremadrettede betalinger til Erhvervshus Fyn bliver herefter:

 

Erhvervshus Fyn P/S

i 2019

Erhvervshus Fyn P/S fra 2020 og frem

S/I Erhvervshus Fyn

fra 2019 og frem

Assens

2.978.571

2.762.687

446.094

Faaborg-Midtfyn

2.944.945

3.444.945

556.279

Nyborg

2.695.708

2.141.192

345.753

Odense

17.826.034

18.326.034

2.184.141

Svendborg

3.925.002

3.923.692

633.585

Nordfyn

2.207.611

1.973.009

318.595

Langeland

1.134.178

844.993

136.447

Kerteminde

1.087.979

1.587.979

256.422

Ærø

617.373

412.971

66.685

Middelfart (Destination Fyn)

1.299.140

1.299.140

0

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Som det fremgår af sagsfremstillingen vil Svendborg Kommunes bidrag til Erhvervshus Fyn P/S udgøre 3.925.002 kr. i 2019 og fra 2020 og fremefter vil bidraget udgøre 3.923.692 kr. Bidrag til S/I Erhvervshus Fyn udgør 633.585 kr. fra 2019 og fremefter. Finansiering af bidragene til to selskaber vurderes at kunne holdes indenfor det eksisterende budget til erhvervsfremme.

Den fælles fynske aftale om erhvervssamarbejde fra december 2018 indeholder flere initiativer hvoraf bidrag til Erhvervshus Fyn mv. er et af initiativerne. En eventuel besparelse i forhold til de i budget 2019 afsatte midler til erhvervsfremme foreslås reserveret til brug for finansiering af aftalens øvrige initiativer. Det samlede økonomiske overblik forventes at foreligge ved budgetopfølgning for 2. kvt. 2019.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019

Indstilles.

Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).

Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltog Jesper Larsen (løsgænger).

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019

Indstilles.

Afbud fra Dorthe Ullemose (O).