Punkt 7 Delvis omlægning af den offentlige vej Lindekildevej

Beslutningstema

Delvis omlægning af den offentlige vej ”Lindekildevej”.

Indstilling

Direktionen indstiller;

  • At byrådet træffer beslutning om, at imødekomme ansøgningen om omlægning af en del af Lindekildevej / anlæggelse af en ny offentlig vej under forudsætning af, at der kan indgås aftale om, at ejeren af Lindekildevej 80 afholder alle udgifter til projektet.
  • At der træffes beslutning om, at en del af den offentlige vej Lindekildevej søges nedlagt med hjemmel i lov om offentlige veje, og at den ikke opretholdes som hverken privat fællesvej eller privat vej henset til, at den ikke er af vigtighed for nogen ejendom.
  • At byrådet træffer beslutning om at overdrage det nedlagte vejareal til ejeren af ejendommen Lindekildevej 80, henset til at ejeren frit afstår areal til den nye vej.
  • At byrådet under forudsætning af, at der ikke kommer væsentlige indsigelser, overlader det til forvaltningen at udmønte beslutningerne i form af endelige afgørelser.

Sagsfremstilling

Ejeren af ejendommen Lindekildevej 80, Vester Skerninge, matr.nr. 21a V. Skerninge By, V. Skerninge, har ansøgt kommunen om at få omlagt en del af den offentlige vej Lindekildevej, da vejen ved sin afslutning gennemskærer beboelsesejendommen Lindekildevej 80. Gennemskæringen betyder, at ejendommens staldbygninger og beboelsesbygning er beliggende på hver side af vejen, som det fremgår af bilag 1.
 

Omlægning af vejen omfatter såvel anlæggelse som nedlæggelse af en offentlig vej. Dette kræver at byrådet træffer en beslutning herom efter vejlovens § 15.
 

Den del af den offentlige vej Lindekildevej, der ønskes omlagt, betjener i dag ejendommene Lindekildevej 80 og Lindekildevej 85. Vejen fungerer samtidig som en af flere adgange til Øhavsstien. Efter omlægningen vil ejendommene have uændrede adgangsforhold.
 

Administrationen har vurderet den trafikale situation på den vejstrækning, der ønskes omlagt og vurderet, at projektet i sig selv er hensigtsmæssigt, men at der ikke er et aktuelt trafiksikkerhedsmæssigt problem på den nuværende vejstrækning. En omlægning vil derfor ikke være omfattet af kommunens forpligtelse til at holde vejen i den stand, som trafikkens art og størrelse kræver. Administrationen har derfor meddelt ejeren, at Svendborg Kommune ikke er indstillet på at ændre vejforløbet af egen drift.
 

Ejeren af ejendommen har tilbudt at finansiere omlægningen af den offentlige vej og har bedt Svendborg Kommune om at varetage den nødvendige proces.

En omlægning af den offentlige vej vil forudsætte, at der anlægges et nyt stykke offentlig vej, og at det eksisterende stykke offentlig vej nedlægges.

 

Det er over for ejeren gjort klart, at kommunen ikke er indstillet på at bære nogen former for omkostninger i forbindelse med projektet, og at det derfor er en forudsætning for den videre proces, at ejeren er indstillet på at indgå i en bindende aftale med kommunen om at afholde samtlige udgifter, der er forbundet med projektet, herunder også at lægge areal til projektet og afholde udgiften til udskillelsen af det nye vejstykke i matriklen. Et af vilkårene i en sådan aftale vil være, at den nuværende offentlige vej først kan nedlægges og opbrydes når erstatningsvejen uden om ejendommen er fuldt funktionsdygtig og godkendt af Svendborg Kommune.
 

På baggrund af det nuværende grundlag vurderes vejen ikke at være af vigtighed for nogen ejendom, henset til at der anlægges en ny offentlig vej.
 

Det anbefales derfor, at byrådet træffer beslutning om at anlægge en ny offentlig vej og nedlægge den del af den offentlige vej der fremgår af bilag 1, jf. vejlovens § 15, og at det overlades til forvaltningen at udmønte disse beslutninger i form af endelige afgørelser, under forudsætning af at der ikke fremkommer væsentlige indsigelser i høringsperioden.
 

Proceduren kræver en 8 ugers offentlig høring om nedlæggelsen af en del af den offentlige vej, hvor der er mulighed for at stille krav om at vejstykket skal opretholdes. Derudover skal der foretages en høring af de berørte parter.
 

Den offentlige høring og høring af parterne er planlagt igangsat i uge 9 og vil i så fald udløbe i uge 17.
 

Efter vejlovens § 127 råder kommunen frit over det nedlagte vejareal. Byrådet anbefales at træffe beslutning om at overdrage arealet til ejeren af Lindekildevej 80, henset til at ejeren frit afstår areal til det nye vejanlæg. Det bemærkes at ejeren af Lindekildevej 80 ejer har købt og ejer arealet hvorpå den nye vej agtes anlagt og de matrikulære forhold afventer alene at blive berigtiget.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der vil ikke være erhvervsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune udover den nødvendige sagsbehandling. Det nedlagte vejareal overdrages vederlagsfrit til ejeren.

Lovgrundlag

Lov om offentlige veje (lov nr. 1520 af 27. december 2014) §15 og §124, stk. 1 og 2

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019

Indstilles.

Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).

Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltog Jesper Larsen (løsgænger).

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019

Indstilles.

Afbud fra Dorthe Ullemose (O).