Punkt 3 Ansøgning om dispensation for regler vedrørende fordeling i dagtilbud

Beslutningstema

Godkendelse af ansøgning om dispensation fra Dagtilbudsloven for regler om bedre fordeling i dagtilbud i forbindelse med udsatte boligområder (Dagtilbudslovens § 23 stk. 4 om tilbud om to pladser).

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget godkender ansøgning om dispensation fra bestemmelsen om at tilbyde to pladser til børn uden for et udsat boligområde, der tilbydes plads i dagtilbud indenfor det udsatte boligområde (Dagtilbudslovens § 23 stk. 4).

Sagsfremstilling

Baggrund

Den 28. maj 2018 indgik regeringen og en række partier en aftale om bekæmpelse af parallelsamfund i udsatte boligområder m.m. På dagtilbudsområdet er aftalen udmøntet i ny lovgivning, der er vedtaget i Folketinget i december 2018, og som bl.a. sætter begrænsninger for hvilke børn, der må anvises plads i et givet dagtilbud, alt efter dets beliggenhed og børnenes bopæl. I Svendborg Kommune er de to selvejende dagtilbud Fyrtårnet Børnegården Byparken og Byparkens Vuggestue beliggende i det udsatte boligområde Skovparken.

Administrationen har løbende orienteret om status på lovgivningsprocessen og konsekvenser ift. påkrævede anlægsudgifter. Det er sket på udvalgsmøder d. 20/6, 15/8, 5/9 og 12/11 2018 og 6/2 2019.

Loven omfatter bl.a. en bestemmelse om, at hvis der anvises en plads i et dagtilbud beliggende i et udsat boligområde til børn, der bor uden for området, skal de samtidig have tilbudt en anden plads uden for det udsatte område. Reglen betyder, at der skal være ekstra pladskapacitet at tilbyde. Det er denne bestemmelse, der søges dispensation fra.

Loven omfatter desuden en bestemmelse om, at der årligt må nyoptages max. 30 pct. børn bosat i et udsat boligområde i et dagtilbud. Denne regel gælder alle dagtilbud uanset beliggenhed. Der søges ikke dispensation fra denne bestemmelse.

De to bestemmelser træder i kraft 1/1 2020.

 

Konsekvenser af lovgivningen i Svendborg Kommune

Administrationen har vurderet konsekvenserne af lovgivningen i samarbejde med bestyrelser og ledelser i de to berørte dagtilbud og FOBU – paraplyorganisationen for selvejende dagtilbud. Der er i udgangspunktet tale om to attraktive selvejende dagtilbud med en bredt sammensat børnegruppe. Alligevel vurderes det, at reglen om at skulle tilbyde to pladser vil være med til at stigmatisere de to dagtilbud, så flere forældre vil vælge den alternative plads, og der vil være overvejende risiko for, at grundlaget for deres fortsatte drift vil falde bort.

Fyrtårnet Byparkens Vuggestue har 30 indmeldte børn og Fyrtårnet Børnegården Byparken har 64 indmeldte børn (2018). For at kunne tilbyde en alternativ plads skal der tilvejebringes et tilsvarende antal nye pladser uden for Skovparken eller ske flytning af de to dagtilbud til en anden lokation udenfor området. I Svendborg Kommune er der ikke ledig kapacitet, særligt på 0-2 årsområdet, til at kunne tilbyde det nødvendige antal pladser. Den kommunale pladsgaranti vil derfor blive udfordret. En nedlukning og reetablering af de to selvejende dagtilbud, vil indebære en forventet anlægsudgift på min. 13,5 mio. kr. (Børne- og Ungeudvalgets møde 12/11 2018).

 

Muligheder for dispensation

Svendborg Kommunes samlede byråd rettede d. 20/9 2018 henvendelse til børne- og socialminister Mai Mercado med henblik på at opnå dispensation. Borgmester Bo Hansen og formanden for Børne- og Ungeudvalget Henrik Nielsen har på den baggrund d. 26/11 2018 været til møde med børne- og socialminister Mai Mercado mhp. drøftelse af en dispensation.

Børne- og Socialministeriet har i januar 2019 åbnet op for, at der kan søges dispensation for bestemmelserne. Der kan indsendes ansøgninger om dispensation frem til udgangen af 2019 og derefter kan der ikke længere søges.

Der kan gives dispensation, hvis reglerne om bedre fordeling konkret vurderes at være særligt vanskelige eller uhensigtsmæssige at efterleve. I dispensationsgrundlaget nævner ministeriet som kriterier eksempelvis, at det område, institutionen er beliggende i, ligger meget isoleret; at området er arealmæssigt meget stort; eller at området indenfor en årrække ikke forventes at være på listen over udsatte boligområder.

Som et led i ansøgningen skal det desuden beskrives, hvordan kommunen og dagtilbuddene konkret vil arbejde for at understøtte, at dagtilbuddene ikke bliver en del af et parallelsamfund, på trods af, at være fritaget for reglerne. Perioden med dispensation er i udgangspunktet 5 år. Der kan søges om en længere periode, hvis særlige forhold taler for det.

 

Ansøgning om dispensation fra at skulle tilbyde to pladser

I den vedlagte ansøgning søges dispensation fra reglen om at tilbyde to pladser til børn bosiddende udenfor området, hvis de tilbydes en plads i et af de to dagtilbud (Dagtilbudslovens § 23 stk. 4). Ansøgningen er udarbejdet i et tæt samarbejde med bestyrelser og ledelser i de to selvejende dagtilbud samt FOBU – paraplyorganisationen for selvejende dagtilbud.

Der søges om dispensation uden en tidsbegrænsning.

I Svendborg Kommunes tilfælde vil der kunne lægges vægt på, at reglen om at tilbyde to pladser ud fra et børneperspektiv og af kapacitetsmæssige grunde vil være særligt uhensigtsmæssig og unødvendig at indføre for de to dagtilbuds vedkommende.

Sigtet med lovgivningen er, at børn indgår i et dagtilbud præget af dansk sprog, kultur og normer så de ikke vokser op i et parallelsamfund.

I ansøgningen lægges vægt på, at Fyrtårnet Byparkens Vuggestue og Fyrtårnet Børnegården Byparken allerede i dag arbejder systematisk med dansk sprog, kultur og normer, og at konsekvenserne af at tilbyde to pladser vil være særdeles uhensigtsmæssige. Der er tale om to attraktive dagtilbud, der fuldt ud indgår i Svendborg Kommunes indsatsområder for udvikling af læringsmiljøerne i dagtilbud samt i relevante dele af den boligsociale indsats for Skovparken. De to dagtilbud har derudover deres egen forankring i selvejende bestyrelser og deres egne tydelige profiler og relevante supplerende faglige indsatser.

Læringsmiljøerne i de to dagtilbud er således ikke i risiko for at være udtryk for et parallelsamfund.

Bestemmelsen om at tilbyde en alternativ plads til børn uden for området ses derfor at være uhensigtsmæssig og unødvendig samt ude af proportion med konsekvenserne for de to dagtilbud. 

Ansøgningen indsendes via en digital portal på ministeriets hjemmeside. Tekst til rubrikkerne i ansøgningsrubrikkerne er vedlagt som bilag. Som bilag til ansøgningen indsendes udtalelser fra bestyrelserne for de to selvejende dagtilbud, beskrivelse af indsatser fra Interkulturelt Team, beskrivelse af Projekt Læsevenner samt beskrivelse af Projekt Hipp-Hopp, der er en indsats i regi af den boligsociale helhedsplan for Skovparken. Disse er vedlagt som bilag til dagsordenspunktet.

Der forventes en sagsbehandlingstid for ansøgningen på op til 3 måneder.

 

Bestemmelsen om max. 30. pct. børn fra det udsatte boligområde

De to selvejende dagtilbud har en relativt lav andel af børn bosiddende i Skovparken i forhold til deres beliggenhed. Fyrtårnet Byparkens Vuggestue har i alt 30 indmeldte børn (2018), hvoraf 31 pct. udgøres af børn fra det udsatte boligområde (gennemsnit af 2018). Det vil sige, at forskellen ned til 30 pct. udgjorde ét barn. Fyrtårnet Børnegården Byparken har i alt 64 børn (2018), hvoraf 35 pct. er fra det udsatte boligområde (gennemsnit af 2018). Det vil sige, at forskellen ned til 30 pct. udgjorde tre børn.

Indførelse af reglen om max. 30 pct. gælder alle kommunale og selvejende dagtilbud og betyder, at visitationskriterierne skal tilrettes. Børne- og Ungeudvalget vil senere få forelagt en sag om dette. En indførelse af bestemmelsen understøtter samtidigt, at læringsmiljøet i de to dagtilbud i Skovparken ikke er i risiko for, at udvikle sig til at afspejle et parallelsamfund.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Hvis ansøgningen ikke imødekommes vil det forventeligt have budgetmæssig betydning ift. afledte udgifter til anlæg af ny kapacitet mm., jf. punkt på Børne- og Ungeudvalgets møde d. 12/11 2018.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019

Godkendt.